مقاله تحلیلی: طراحی پیشرفته در جاده‌ سازی

مقاله تحلیلی: طراحی پیشرفته در جاده‌ سازی

 ژئوگرید Tensar’s TriAx در لایه‌ زیراساس ریزدانه و لایه اساس سنگ‌دانه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد تا سختی بیشتری تأمین کند و از تغییر مکان جانبی جلوگیری کند. این کار موجب حفظ ظرفیت سازه‌ای راه‌ها می‌شود.

افزایش عمر راه‌ها و حفظ یکپارچگی آن‌ها با استفاده از مصالح ژئوسنتتیک

چرا جاده‌‌ها مثل قبل ماندگاری لازم را ندارند؟ افزایش جمعیت شهرها، افزایش تردد وسایل نقلیه سنگین، هزینه‌های متغیر مصالح و فشار از سمت کارفرما برای تحویل یک جاده بهتر در زمان کمتر و باقیمت ارزان‌تر، مهندسان را به چالش کشیده است.

متأسفانه در حال حاضر طراحی ساده یا ابتدایی یک مقطع استاندارد جوابگوی این شرایط نیست. هزینه‌های فزاینده آسفالت و سنگ‌دانه‌های شکسته باعث شده ساخت جاده‌هایی با مقاومت کافی برای تحمل بارهای بسیار سنگین با هزینه‌های هنگفت همراه باشد. باوجود فرسودگی تدریجی زیرسازی راه‌ها هیچ بودجه مناسبی برای نگه‌داری و تعمیر آن وجود ندارد. بر طبق گفته موسسه ملی مهندسان کشور آمریکا «راه‌ها از بالا به پایین آسیب می‌بینند اما از پایین به بالا تخریب می‌شوند».

بااین‌وجود تکنولوژی مهندسی پیشرفته می‌تواند پلی میان شکاف بین روش‌های متداول و روش‌های پیشرفته برای بهبود راه‌ها باشد. به‌منظور تطبیق بار ترافیکی رو به افزایش بدون ایجاد اختلال در ساختار راه، مهندسان روش‌های طراحی پیشرفته‌ای را به کار می‌گیرند تا جاده‌سازی بهتری از همان ابتدای زیرسازی، انجام شود. این کار به کمک مصالح ژئوسنتتیک انجام می‌شود.

در طراحی پیشرفته حجم ترافیک گذشته، حجم ترافیک مورد انتظار در آینده و مقرون‌به‌صرفه¬ترین روش از عوامل مهم هستند. مهندسین پارامترهای طراحی را متناسب با شرایط خاص محل و ترافیک مورد انتظار، مصالح در دسترس، بودجه پروژه و هزینه‌های چرخه عمر تعیین می‌کنند تا بتوانند خروجی موردنظر را تحویل دهند.

آخرین پیشرفت‌هایی که در زمینه ژئوسنتتیک وجود داشته است کمک می‌کند تا جاده‌های مقاوم‌تری داشته باشیم. این امر با استفاده بهینه‌تر از سنگ‌دانه‌ها و مصالح زیرسازی تحقق می‌یابد. مصالح ژئوسنتتیک مانند ژئوگرید Tensar’s TriAx مشکلات را با تثبیت مکانیکی حل می‌کنند. این جاده‌ها توانایی بیشتری در تحمل بار ترافیکی دارند و همین موجب افزایش عمر راه‌ها می‌شود. ژئوگرید TriAx با زیراساس ریزدانه و اساس سنگ‌دانه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد تا سختی را افزایش و از جابه‌جایی جانبی جلوگیری کند. این امر موجب حفظ ظرفیت سازه‌ای راه می‌شود. ژئوگریدها تا 500 درصد عمر مفید جاده را افزایش می‌دهند.

در مواردی که بودجه پروژه بسیار محدود بوده، مهندسین از این مزایا استفاده می‌کنند تا ضخامت کلی جاده را کم کنند، این موضوع شامل آسفالت، اساس متشکل از سنگ‌دانه‌ها و زیراساس ریزدانه می‌شود و به این صورت ضخامت جاده‌ها تا 50 درصد کاهش می‌یابد در حالی ظرفیت ترافیکی راه حفظ می‌شود.

نتایج 25 سال تحقیق و پژوهش که توسط معاونت بزرگراه‌های فدرال، انجمن آمریکایی بزرگراه و حمل‌ونقل، ارتش آمریکا و دانشگاه‌های متعدد صورت گرفته است، مزیت‌های مصالح ژئوسنتتیک در تقویت سازه‌ راه‌ها و افزایش طول عمر آن‌ها را نشان می‌دهند.

در سراسر آمریکا مهندسین روش‌های طراحی پیشرفته را به کار می‌گیرند تاسیستمهای جاده‌ای قابل‌انعطافی ایجاد کنند به‌گونه‌ای که کمترین مصالح، کمترین هزینه ساخت، سرعت انجام بالاتر و طول عمر بیشتری داشته باشند. با پیشرفت‌هایی که در محصولات تثبیت‌کننده ژئوگریدی حاصل شده است، کارفرمایان در روند مدیریت ساخت سازه‌های زیر بنایی، در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌کنند و مهندسان جاده‌های بهتری خواهند ساخت.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های فاطمه علی بخشی

فاطمه علی بخشی

کارشناسی ارشد مهندسی زلزله طراح سقف های پیش تنیده طراح سازه های جداسازی شده
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی برای پروژه های راهسازی و تونل سازی
با سلام بنده آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی و بررسی آن میخواهم کتاب ،نرم افزار و هر گونه آموزش در خصوص بررسی و نوشتن صورت وضعیت پروژه های راهسازی و تونل سازی
عکس کاربر
0پاسخ
تفاوت بها قیر
سلام وقت بخیر قرارداد ما در سال ۹۶منعقد شده و در شرایط خصوصی نوشته تعدیل دارد ولی مطابق بخشنامه تفاوت بها قیر تعلق نمیگیره.چون ان زمان بخشنامه دادن تفاوت بها مصالح همان در تعدیل پرداخت میشود و جداگانه پرداخت نمیشود. سوال من اینه الان که بخشنامه اومده و تفاوت بها قیر جداگانه قابل پرداخت می باشد، آیا ما میتونیم تفاوت بها قیر بگیریم یا خیر؟ درسته در شرايط خصوصی نوشته تفاوت بهاطبق بخشنامه تعلق نمیگیره اما بعدا بخشنامه اومد که کارکرد های سال ۹۷ به بعد تفاوت بها پرداخت گردد
عکس کاربر
0پاسخ
طراحی دستی کوله باربر
مشاوران عزیز سلام خسته نباشید من دانشجوی عمران هستم نیازمند اموزش طراحی دستی کوله باربر پشت به پشت مسلح شده از یک طرف باز با بارگذاری هستم با تشکر از توجه شما
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .