مقاله تحلیلی: مکانیک شکست (خستگی و خزش در سازه‌ها)

مقاله تحلیلی:  مکانیک شکست (خستگی و خزش در سازه‌ها)

خستگي نوعي از تخریب است و هنگامي مشاهده می‌شود كه نيروي اعمالي ديناميك است و مقادير بردار نيروي (مقدار وجهت و راستا) اعمالي باگذشت زمان عوض می‌شود، قطعه در تنش‌هایی كمتر از تنش تسليم و استحكام كششي می‌شکند. تخريب بعد از تعداد نوسانات طولاني نيروي اعمالي صورت می‌گیرد و بنابراين ممكن است مدت زماني طول بكشد تا قطعه بشكند. شكست از طريق پديده خستگي مانند شكست ترد رخ می‌دهد و قطعه قبل از شكست تغيير شكل قابل‌مشاهده زيادي نشان نمی‌دهد. شكست از طريق خستگي با جوانه‌زنی و رشد ترك همراه است و سطح مقطع شكست، عمود بر تنش اعمالي است.
تنش اعمالي می‌تواند به‌صورت كشش- خمش يا پيچش يا مجموعه‌ای از آن‌ها باشد؛ اما مقدار تنش اعمالي (مقدار-جهت و راستا) باگذشت زمان تغيير می‌کند و تنش‌ها به‌صورت سیکل‌های تکرارشونده (مرتب يا نامنظم) بر جسم اعمال می‌شود.

تهیه شده توسط تیم مولفین 808

اگر دوست دارید به تیم مولفین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل کامل مقاله: fatigue-elyasian.pdf

درباره نویسنده
عکس‌های i.elyasian

ايمان الياسيان

کارشناس ارشد سازه ، مولف و پژوهشگر
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
تحلیل و طراحی یک قاب جدا شده از ساختمان در ایتبس
اگر قرار باشد یک قاب از سازه ای که متقارن بوده و در هر دو جهت سیستم باربر جانبی یکسانی دارد را در نرم افزار etabs تحلیل و طراحی نماییم وزن سازه واقعی و سهم این قاب از وزن سازه به چه صورتی باید اعمال شود؟ آیا می شود برای جبران وزن ضریبی را با توجه به سطح بارگیر این قاب در ضریب C ضرب نمود تا در روند محاسبه برش پایه (V=a*CW) اعمال شود و به درستی اجزا را طراحی نماید؟ ترکیب بارها همان ترکیب بارهای سازه سه بعدی خواهند بود یا باید فقط در جهت مورد نظر زلزله و پیچش تصادفی را اعمال کرد؟ قبلا از پاسخگویی شما سپاسگزارم.
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه استفاده از وال پست افقی و قائم در سازه بتن آرمه
ساختمان دو طبقه اسکلت بتنی با زیر بنای هر طبقه صد و ده متر اگه فاصله بین دو ستون هفت متر باشه و نوع آجر فشاری باشه و وال پست قایم داشته باشه نیاز به وال پست افقی هم داره؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه