ایبوک ۱۱۵: سازه پل ها

ایبوک ۱۱۵: سازه پل ها

انواع پل ها از نظر سازه ای: انواع پل ها از حیث مسیر بارگذاری و رفتار سازه ای شامل پل های تیری، پل های خرپایی، پل های طره ای، پل ها قوسی، پل ها معلق و پل های کابلی می باشند.

پل های تیری و پل های خرپایی: پل تیری به دلیل شکل سازه ای خود به عنوان یکی از ساده ترین پل های سازه ای به شمار می آید. این پل دارای تکیه گاه ساده در هر دو انتهای عرشه پل می باشد. بنابراین نمی توان هیچ گونه لنگر خمشی را به تکیه گاه های آن انتقال داد و از این رو بایستی در تحلیل، تکیه گاه ها را به صورت مفصلی در نظر گرفت. در پل های قدیمی، مصالح رایج  در پل تیری شامل سنگ و چوب بوده است، اما در حال حاضر بیشتر از فولاد یا بتن مسلح استفاده می شود. در پل های تیری فولادی، می توان تیر های اصلی را به وسیله خرپا ها یا شاه تیر با مقطع قوطی شکل ساخت. از مقطع قوطی شکل به صورت گسترده برای پل های با دهانه کوتاه به دلیل مقاومت مناسب آن در برابر لنگر پیچشی استفاده می شود. پل های خرپایی به گروه پل تیری تعلق دارند، اما در عین حال می توان آنها را به عنوان نوع مستقلی از پل ها طبقه بندی کرد. سازه خرپایی از اتصال اعضای کششی و فشاری که واحد های مثلثی را تشکیل می دهند، ساخته می شود. شکل 9-1 نشان دهنده مثالی از یک پل تیری خرپایی می باشد.

 

 اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 3,000 تومان
3,000 تومان
پرداخت 3,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده

امیر رضا بخشی

دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش سازه دانشگاه فردوسی مشهد، سه سال سابقه ترجمه متون و مقالات تخصصی رشته عمران
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
كتاب مناسب برای انجام پروژه های تونل و پل چیست؟
دوستان من میخوام وارد پروژه بشم که هم تونل هم پل به نظرتون چه کتابی تهیه کنم که بهم كمك کنه تا قبل از ورود با کار در پروژه آشنا بشم؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .