پاسخ به سوالات متداول داوطلبین آزمون ورود به حرفه-محاسبات(قسمت دوم: فواد مهاجری)

17 فروردين 1393 - 00:23

به دلیل نزدیکی به آزمون ورود به حرفه امسال که در خرداد 93 برگزار میگردد و اینکه تعداد نسبتا زیادی از کاربران سایت در مرحله آماده سازی خود جهت شرکت در این آزمون به سر مببرند تصمیم گرفتیم تا در مجوعه ای از مقالات تحلیلی با عنوان "پاسخ به سوالات متداول آزمون ورود به حرفه" در هر شماره با یکی از مدرسین گروه آموزشی 808 مصاحبه ای متنی ترتیب دهیم تا ضمن آشنا سازی شما با مدرسین 808 ، پاسخ سوالاتتان را از این طریق بیان  کنیم.

در قسمت اول از این سلسله مقالات سوال و جوابی مصاحبه ای متنی با مهندس صادق علوی داشتیم در این قسمت با دکتر فواد مهاجری یکی دیگر از مدرسین دوره های آمادگی ورود به حرفه 808 که از مدرسین انحصاری گروه آموزشی 808 میباشند تدارک دیده ایم که طی آن می توانید پاسخ برخی از سوالات خود از آمادگی برای این آزمون را بیابید.

1- در ابتدا لطفا خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید.

فواد مهاجری هستم، دانشجوی دکتری عمران، گرایش سازه در دانشگاه علم و صنعت ایران؛در چند سال اخیر در زمینه آزمون های نظام مهندسی در خدمت مهندسان بوده ام.

2- آیا خود شما تا به حال در این آزمون شرکت کرده اید ؟

بله، در اولین زمانی که اجازه شرکت در آزمون را داشتم در هر دو آزمون محاسبات و نظارت شرکت کردم.

3- علت اصلی پایین بودن آمار قبولی در آزمون محاسبات را چه میدانید؟

متفاوت بودن فضای آزمون با کارهای روزمره مهندسی اصلی ترین دلیل است. متاسفانه آزمون ورود به حرفه، یا آنچه که در میان مهندسان بیشتر تحت عنوان آزمون نظام مهندسی شناخته شده است، فضایی شبیه به کنکور پیدا کرده، چه از لحاظ شکل و شمایل برگزاری و چه از لحاظ محتوی (به ویژه در مورد آزمون محاسبات). بدیهی است که مهندسانی که درگیر فعالیت های روزمره مهندسی هستند، از فضاهای این چنینی فاصله گرفته اند و به همین دلیل برقراری ارتباط با چنین فضایی و موفقیت در آن به زمان نیاز خواهد داشت.

4- با این اوصاف پیشنهاد شما جهت موفقیت در این آزمون چیست؟

مرور کامل مفاهیم اصلی در کنار تمرین نمونه سوالات سال های اخیر بهترین شیوه جهت موفقیت در آزمون است. چه بسا کسانی که با به یاد داشتن مطالب پایه ای و تنها با مرور سوالات چند سال اخیر در آزمون به موفقیت دست یابند.

5- شما استفاده از منابع کمکی مثل حل تست ها را ضروری می دانید؟

یکی از اساسی ترین راهکارهای آمادگی آزمون ورود به حرفه، مرور سوالات سال های اخیر است که می تواند سهم شایانی در موفقیت در آزمون داشته باشد. در این راستا، منابع کمکی بسیار می توانند موثر باشند اما توجه داشته باشید که منبع اصلی آزمون نباید فراموش شود.

 6- سطح علمی دانشگاه محل تحصیل داوطلب تا چه حد در موفقیت داوطلب می تواند دخیل باشد؟

مسلماً هرچه پایه علمی فرد قوی تر باشد، زحمت کمتری برای آمادگی آزمون متحمل خواهد شد. سطح علمی دانشگاه محل تحصیل یکی از عواملی است که به طور مستقیم در این پایه علمی تاثیرگذار است. اما با این وجود، بیشتر از دانشگاه، خود فرد و میزان تلاش و کوششی که صرف آمادگی (البته آمادگی هدفمند) می کند، اثربخش خواهند بود.

7- بنابراین هر کس با هر سطح علمی در صورت تلاش می تواند در این آزمون حد نصاب لازم را کسب کند. درسته؟

مسلماً با تلاش هر قله ای فتح شدنی است!

8- منظور شما از آمادگی هدفمند چیست؟

ببنید یک نفر ممکن است زمان بسیاری را صرف آمادگی برای یک آزمون کند، اما از این زمان درست استفاده نکند. مثلاً قسمت هایی را که اهمیت کمتری دارند، بیشتر مطالعه کند؛ یا از توجه به مطالبی که اهمیت دارند، سهواً غافل شود و مواردی از این دست. در مورد آزمون ورود به حرفه، به علت گستردگی بسیار زیاد، نمونه های اشاره شده بسیار شایع هستند. لذا داوطلبان شرکت در این آزمون حتماً از تجربه آزمون های قبلی استفاده کرده و مطالب را به صورت هدفمند، با تمرکز بیشتر بر روی قسمت های مهم و برجسته، مطالعه نمایند. در غیر این صورت، به علت حجم بالا، دچار خستگی و بی­حوصلگی شده و از ادامه راه باز می مانند.

بنابراین، به صورت خلاصه، مطالعه هدفمند عبارت است از شناخت قسمت های مهم و کلیدی و تمرکز مطالعه روی این قسمت ها همراه با مرور کلی سایر مطالب.

9- لطفاً در زمینه فعالیت های خود پیرامون آزمون های ورود به حرفه صحبت کنید

بنده چند سالی است که در حوزه برگزاری دوره های آمادگی آزمون ورود به حرفه فعالیت دارم. از آنجایی که اصرار ویژه ای روی مطالعه هدفمند مطالب داشته ام، محور تمامی دوره هایی که برگزار شده است نیز بر همین اصل استوار بوده است. این دوره ها در شهرستان های مختلف کشور برگزار شده و هم اکنون نیز فعالیت هدفمندی را در این راستا با گروه آموزشی 808 آغاز نموده ایم که برای آزمون خرداد 93 نیز در تهران و چند شهرستان برگزار خواهد گردید.

در تمامی این دوره ها، جزواتی که اساس آن روی مطالعه هدفمند استوار شده، در اختیار عزیزان قرار می گیرد. البته برآنیم که نسخه هایی از این جزوه ها نیز به صورت ایبوک و چاپی آماده شود تا با همکاری گروه 808 برای استفاده تمامی عزیزان در سراسر کشور در دسترس قرار گیرد.

10- برخی از داوطلبان از خسته کننده بودن مطالب گلایه می کنند، آیا شما این موضوع را تأیید می کنید؟

این موضوع کم و بیش درست است. سرفصل ها و منابع امتحانی زیاد بوده و عملاً امکان تسلط بر همه آنها وجود ندارد، علاوه بر این هر فردی ممکن است در یک زمینه کاری تخصص داشته باشد و لذا زیاد به زمینه های دیگر توجه نکند. در حالی که برای موفقیت در این امتحان لازم است به یک حداقل لازم مسلط شویم. اینجاست که باز هم بحث مطالعه هدفمند مطرح می شود که بارها بر آن تاکید کرده ام. مطالعه هدفمند باعث می شود که از زمان بهترین استفاده را داشته باشیم و در نتیجه احساس خستگی دیرتر به ما راه پیدا کند.

در انتها چه توصیه ای به داوطلبان دارید؟

حتماً با برنامه مطالعه کنند و به این نکته هم توجه داشته باشند که بسیار بعید است که بتوانند بدون مطالعه مناسب در این آزمون به موفقیتی برسند. چون افراد بسیاری با این فکر که چون آزمون منبع باز است، می توانند بدون مطالعه و با تکیه بر معلومات روزمره مهندسی که در کار خود استفاده می کنند، در آزمون به موفقیت برسند. اما تجربه نشان داده است که اغلب دچار مشکل می شوند. بنابراین داشتن یک برنامه زمانی مناسب برای مطالعه در کنار استفاده از راهبردهای مطالعه هدفمند، مهمترین کلیدهای موفقیت در آزمون ورود به حرفه می باشد.

 

جهت دریافت کل اطلاعات  این مقاله  می توانید از لینک زیر دانلود بفرمایید:

.
.
.

نویسنده :

فواد مهاجری (رزومه

دانشجوی دکتری عمران سازه دانشگاه علم و صنعت

عضو تیم مدرسین گروه آموزشی 808


مطالب مرتبط دوره های آموزشی 808 جهت آمادگی آزمون ورود به حرفه محاسبات:

» معرفی نمایندگی808 در شهرستان چالوس«دوره آمادگی آزمون ورود به حرفه(محاسبات) در بهار 93


مطالب کمک آموزشی 808 جهت شرکت در آزمون ورود به حرفه:

 » معرفی منابع و کتب کمک آموزشی جهت آمادگی آزمون ورود به حرفه(قسمت دوم)

» معرفی منابع و کتب کمک آموزشی جهت آمادگی آزمون ورود به حرفه(قسمت اول)

»  دوره آمادگی آزمون ورود به حرفه آموزشگاه مجازی 808 ، ویژه آزمون آذر 92

» همه آنچه بایست از ثبت نام در آزمون ورود به حرفه نظام مهندسی بدانید

» دانلود رایگان پنجمین دوره وورکشاپ تخصصی-دوره آمادگی ورود به حرفه نظام مهندسی

 » ایبوک حل تست درس سازه های فولادی(حالت حدی) ویژه آزمون ورود به حرفه

مطلب مرتبط:

پکیج فیلم آموزش آمادگی ورود به حرفه عمران؛ محاسبات

پکیج فیلم آموزش آمادگی ورود به حرفه عمران؛ محاسبات

سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
سوال از نحوه شرکت در آزمون نظام مهندسی
سلام،من کاردانی معماری گرفتم و بعد کارشناسی معماری،و الان فارغ التحصیل مهندسی تکنولوژی معماری هستم.می خواستم بدونم اگر کارشناسی ارشد عمران بگیرم می تونم صلاحیت محاسبات رو بگیرم؟اگر نه با ادامه تحصیل و گرفتن مدرک دکترای عمران چطور؟و چه گرایشی از ارشد و دکترای عمران باید باشه؟
عکس کاربر
0پاسخ
درخواست مشاوره تخصصی برای آزمون نظام مهندسی
با سلام یه مشاور تخصصی برای آزمون نظام میخوام که کار بلد بوده و خودش دارای پروانه احرا و نظارت باشه
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در مورد برنامه ماشین حساب کلاسپد مربوط به آزمون محاسبات
با سلام. بنده توضیحات مربوط به برنامه ماشین حساب کلاسپد در مورد آزمون محاسبات رو بررسی کردم و تصمیم به تهیه اون گرفتم.سوالی که از شما دارم اینه که آیا بخش مربوط به طراحی لرزه ای مبحث ۱۰ در برنامه شما وجود داره و اگر هست اگر ممکنه قسمتی از اون رو برای بنده ارسال بفرمایید.متشکرم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...