فایل متنی- مصاحبه با کامران دیبا-بخش چهارم- توصیه کامران دیبا به معماران جوان

15 آذر 1395 - 15:43
فایل متنی- مصاحبه با کامران دیبا-بخش چهارم- توصیه کامران دیبا به معماران جوان

فایل متنی- مصاحبه با کامران دیبا-بخش چهارم- توصیه کامران دیبا به معماران جوان    

مهندس شيوا مردانى- به عنوان يك معمار و معمارانى كه داخل كشور هستن دانشجو ها و اساتيد ، هميشه احترام قائل بودين براى كسانى كه در گذشته كار انجام دادن و آن ها را پدر خودمون ميداني، كسى كه وارد فضاى معمارى ميشود و ميخواهد كار معمارى انجام دهد نصيحتى كه داريد چطور شروع كند كه انسان موفقى باشد ؟
مهندس كامران ديبا- خوب يك مقدارى مربوط ميشود به استعداد ، معمارى مثل هنر ، نقاشى مجسمه سازى هستش جنبه هنرى دارد ولى معمارها بايد مطالعه كنند و كار معمارهارو بشناسند ، نميگويم برن معماران زمان قديم و يونان قديم رو ببينند وتاريخ معمارى را بايد بدانند مخصوصاً تاريخ قرن ٢٠ رابايد بدانند براى اين كه معمارى كه انجام ميدهيم اغلب برميگرديم به اوايل و خانه هايى كه الان ميسازند برميگردد به معمارى ١٩٥٠،پس هميشه برگشت داريم مخصوصاً در تهران كه مد روز هستش ولى مد روز موقت است و آن هايى كه در تاريخ است ميماند و بدون مطالعه نميشود ما بايد مشترك بشويم به مجلات معمارى احتياج داريم و سايت هاى معمارى رو مطالعه كنيم انواع فضاها براى مثال اتاق مثلثى ١٥ درجه كه آن گوشه جز اين كه تار عنكبوت بزند فايده ديگرى ندارد ويا پنجره را كج بگذاريم پس اين ها منطقى نيست ولى ممكن خوب به نظر بياد ولى اون كه به نظر خوب مياد شايد مد روز باشد ولى فردا مضخرف باشد و اگر كسى ميخواهد خاص باشد بهتر است مجسمه ساز شود ويا پيكره ساز شود و كارهاى ديگر كند ولى معمارى بايد مقدارى عملكردى باشد وشما وقتى خط ميكشى بايد فضا رو تصور كنيد و خودمان را در فضا بگذاريم وقتى از يك اتاق خوشمان مي آيد قدم بزنيم و ببينيم متراژ آن چند است ،
من مثلاً وقتى وارد يك سالن ميشوم و ميبينم كه از فضا لذت ميبرم به همسرم ميگويم كه كنار ديوار بايستد تا ارتفاع را محاسبه كنم و يادگيرى كنند از فضاهايى كه به نظرشان خوب مى آيد ، و بدونن راهروى ٩٠ سانتى خوب نيست بايد راه رويى باشد كه ١٢٠ ،١٣٠ باشد بنابر اين ميتوانيم از هر معمارى يادگيرى كنيم ، بايد آگاهى هاى فضايى داشته باشيم ، وقتى در شهر از يك ميدان خوشمان مى آيد ابعادش را در مياوريم ، بتوانند چهار باغ بكشد ، شانزليزه را بتواند بكشد
بنابر اين هم از محيط و هم از معماران ميتوان استفاده كرد و ميتوانيم از معمارى قديمى هم ايده بگيريم از چهلستون از پل هاى اصفهان ا كاروانسراها ايده بگيريم ولى مهم اين است قرن ٢٠ و معمارى غربى را بشناسيم براى اين كه معمارى امروز ما تحت تاثير آنهاست ، گول معماران بزرگ را نخوريم ، كه بعداً فضاها به آشغالدانى تبديل ميشود ، معمارى زاها حديد و فرانك گرى اين شكلى هست مثلاً ديوار موزه زاها حديد كج است و كار نميتوان رويش آويزان كرد و جاهايى را رمپ گذاشته كخ هيچ احتياجى نيست و اشتباهاتى هست كه اين ها انجام دادن و سبك هايى رو مطرح ميكنند ، چون بعد يك مدتى نو كه آمد به بازار كهنه ميشود دل آزار ، اين حالت رو پيدا ميكند ،

برای اطلاعات بیشتر به لینک مراجعه فرمایید

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .