فایل متنی- مصاحبه با کامران دیبا -بخش سوم-پاسخ كامران ديبا به نقد بهرام شيردل كه موزه هنرهاي معاصر را دروغ ناميده بود

15 آذر 1395 - 13:31
فایل متنی- مصاحبه با کامران دیبا -بخش سوم-پاسخ كامران ديبا به نقد بهرام شيردل كه موزه هنرهاي معاصر را دروغ ناميده بود

 

رادیو808 شماره 82= مصاحبه با کامران دیبا -بخش سوم-پاسخ كامران ديبا به نقد بهرام شيردل كه موزه هنرهاي معاصر را دروغ ناميده بود

مهندس كامران ديبا-آقاى شيردل آمدند و مصاحبه كردند كه اين معمارى دروغ است .
اولاً ميتواند بگويد اين معمارى مضخرف است ميتواند بگويد كپى است ، معمارى دروغ به چه معناست ،
اگر اين ساختمان ساخته نشده بود ما همچين مجموعه هنرى كه ميلياردها دلار ارزش دارد رو نداشتيم و جوانانمون كتابهاى هنرى كه در كتابخانه در اختيارشون هست رانميتوانستند كجا بگذارند و كارهابشان رو به نمايش بگذارند و موزه نقش بزرگى رو انجام ميدهد در جامعه فرهنگى ايران ، پس منظور از دروغ چيست ، حالا ايشان ميخواهند بگويند نورگيرها را معماران ديگر كار كردند اين ايده صنعتى بوده است من خودم هم همجا گفته ام اين نورگير ها را من خودم اختراع نكردم و نورگير يك نوع پنجره هست ، پنجره معمولى پايين و نورگير بالا است يهنى شما پنجره را شما از پايين به بالا آورده ايد براى اين كه از ديوارتان استفاده ميخواهيد كنيد و ساختمان هاى صنعتى همه اين حالت رو داشته ، براى اين كه از ديوارهايش استفاده ميكردند .
ما به اين نميگيم نقد ميگوييم عقده معمارى ، كه يك نفرى عقده دارد و فكر ميكند بياد به جنگ معماران ديگر و آن هارا كوچك كند و خود را بزرگ كند و اين نقد نيست واين نامش فحاشى است ومضخرف گويى است و از خودش تعريف كند و بگويد اسكيس انجام ميدهد ، و اميدوارم ساختمتنهاى زياد طراحى كند و خوش فكر و موفق باشند .
مهندس شيوا مردانى -بحث ديگرى كه آقاى شيردل مطرح كردن را من خواندم با لحن بدى مطرح كردن ، من سرچ كردم پلان هاى موزه خوان ميرو در بارسلونا را و پذيرفتم كه شباهت وجود دارد هم در كليت حجم وهم در پلان ، خيلى برام جالب بود كه در زمان مشترك شباهت وجود دارد و دردورههايى كه بوده و كارهايى كه ساخته ميشده و بين معمارها بوده و شباهت هم داشته برام سوال پيش آمد و پيگيرى كردم زمان و شروع ساخت اون مجموعه و مجموعه شما را وزمانى كه معمارش آقاى لوييس سرت شروع كرده بودند به طراحيش كه سال ١٩٦٨ بوده و سال ١٩٧٥ موزه باز شده است ، در موزه هنرهاى معاصر سال ١٩٧٧باز شده اما شما نگفته بوديد بحث طراح بنا و ايده اش را كه بهش فكر كرده بوديد من هم سرچ كردم ولى پيدا نكردم .
مهندس كامران ديبا-در كتاب هستش كه اين موزه طراحى اش ٦٧ و ٦٨ بوده است ، لوييس سرت جاى پدر من است من معمولاً با زير دستهام بزرگ نشدم ولى من جنبه شاگردى دارم ، با اين حال كشتى رو يكى از كس ديگرى ياد ميگيره ، و از معماران ديگه ياد ميگيريم ، شما مجموعه را مشاهده ميكنيد نه جزييات رو ، تنظيم نورگيرهاى موزه همه به صورتى هست كه يك شباهتى به پشت بام هاى شهر هاى كويرى داره ولى تنظيم موزه خوان ميرو اون را ندارد ولى قبل از خوان ميرو ، لوييس سرت در پروژه ديگرى انجام داده است ، كه از همين نورگير ها استفاده كرده ، ايشون انقدر ناوارد بوده ، كه قبل از من بوده جاى استادى من رو داره آقاى اوييس، من هيچ منعى ندارم كه از استادم يك چيزى ياد بگيرم ، ولى پلان ما شباهتى نداره ،و حياتش بسته است ، در صورتى كه پلان لويى خوان حياتش يك طرفش باز است ، ما حيات رو بستيم كه جنبه حيات ايرانى بهش بدهيم .
شما ابزار كارتون چه اسنت ؟ ديوار ، پنجره و سقف است ، شما از هر چيز ميتوانيد استفاده كنيد و از معمارى هاى ديگر استفاده كنيم و معمارى هاى خوبى كه در تهران شده تحت تاثير معماران ديگر هستند و ما نميتوانيم اين هارو محكوم بكنيم مگر اين كه عيناً كپى كرده باشند .
شما اگر برويد در فيس بوك من دو پلان را گذاشته ام و اين ها هيچ ارتباطى با هم ندارند نه پلان نه حجم و فقط نورگيرها شباهت دارند و نورگير خم پنجره است ما نميگرديم كسى رو محكوم كنيم ما نگاه ميكنيم كه ارزش كار چه هست ،
مهندس شيوا مردانى - شما ايشون را ميشناختيد و يا كارهايشان را ديده بودين و تحت تاثير كارهاشان بوديد يا خير ؟
مهندس كامران ديبا -مسلم است معماران قبل من پدر معمارى و قرن ٢٠ بوده اند و من مطالعه ميكردم ، و معمار يك چيزى رو تنظيم ميكند ، اميدوارم معماران جديد الهام بگيرند و كسى مخترع نيست ولى بعضى ها خلاق تر هستند و فراموش نكنيد كه اين كار اول من در ايران هست و آقاى شير دل من فكر ميكنم اطلاعاتش سطحى است

برای اطلاع بیشتر به لینک مراجعه فرمایید

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .