ویرایش چهارم آیین نامه ساختمانها در برابر زلزله – استاندارد ۲۸۰۰ رونمایی شد

8 اسفند 1392 - 10:20
  • ویرایش چهارم آیین نامه ساختمانها در برابر زلزله – استاندارد ۲۸۰۰ رونمایی شد

 

همزمان با چهلمین سالگرد گرامیداشت تشکیل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، علاوه بر معاونین و مدیران بخش های مختلف وزارت راه و شهرسازی، مهندسان و کارشناسان متخصص حوزه راه، مسکن و شهرسازی در این مراسم حضور داشتند.

با رونمایی از ویرایش جدید آیین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله – استاندارد ۲۸۰۰، کارشناسان و متخصصین در بخش های مختلف صنعت ساخت و ساز کشور، با روند تدوین این استاندارد و ویرایش آیین نامه های بعدی آن، آشنا شدند.

پیش از مراسم رونمایی از این ویرایش جدید، در سمینار تخصصی معرفی ویرایش چهارم آیین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله – استاندارد ۲۸۰۰ تحلیل سازه ها، بررسی سازه های بنایی و ملاحضات ژئوتکنیکی ساختمانها توسط اساتید و کارشناسان حوزه صنعت احداث کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تهیه و تدوین آیین نامه مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰ ایران)یکی از اقدام های موثر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری محققین و متخصصین ذیربط به منظور احداث واحدهای ساختمانی ایمن و مطمئن بود.

نقش مؤثر و سازنده این آیین نامه در ترویج ساخت و ساز ایمن در کشور بر کسی پوشیده نیست و تدوین این آیین نامه موجب رونق ضوابط مهندسی در روند ساخت و ساز کشور و در عین حال، تلاش برای اجرای فراگیر آن و جلوگیری از تخلفات ، در کاهش خسارات ناشی از زلزله بسیار تاثیرگذار بوده است.

انتظار مردم این است که با تلاش و پشتکاری که در تهیه و بازنگری استاندارد ۲۸۰۰ انجام می شود و با توجه و اهتمام جدی مسئولان در بکارگیری نظام اجرایی آن در حوزه ساخت و ساز کشور، شاهد تکرار مصایب و خسارات غیرقابل جبران زلزله در مناطق مختلف کشورمان نباشیم.

خوشبختانه امروزه با بهره مندی از پیشرفت های علمی در زمینه مهندسی زلزله و زلزله شناسی می توان با ساخت و ساز ایمن مخاطرات ناشی از این بلایای طبیعی را به حداقل ممکن رساند.

همزمان با این مراسم بیش از ۳۰ شرکت ایرانی آخرین دستاوردهای خود را در زمینه مصالح ساختمانی از جمله تجیهزات گرمایش و سرمایش، لوله، آجر، روکشهای ساختمانی، رنگ، درب و پنجره ساختمان های مختلف را به نمایش گذاشته اند.

مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی در سال ۱۳۵۰ و بر اساس توافقنامه ای بین وزارت آبادانی و مسکن و برنامه عمرانی سازمان ملل متحد ایجاد شد و وظیفه تحقیق و پژوهش در زمینه ساختمان و مسکن که پیش از آن توسط دفتر مطالعات و معیارهای ساختمانی به مورد ا جرا گذاشته شده به این مرکز واگذر شد.

منبع : ایرنا

 


 

  • بااجرای ویرایش چهارم استاندارد ۲۸۰۰ شاهد کاهش خسارت زلزله خواهیم بود

محسن تهرانی زاده شامگاه سه شنبه در مراسم رونمایی از ویرایش چهارم آیین نامه مقاوم سازی ساختمانها در برابر زلزله – استاندارد ۲۸۰۰، افزود: آیین نامه جدید با همکاری و تلاش های بیش از ۷۰ متخصص در حوزه ساخت و ساز، طی پنج سال گذشته آماده شده و در مجموع ۱۰ کمیته تخصصی در این زمینه با ما همکاری کرده است.

به گفته این استاد دانشکده صنعتی امیرکبیر، برای تهیه آیین نامه جدید استاندارد مقاوم سازی ساختمانها در برابر زلزله ۳۷ موضوع مرتبط با آن مورد بازنگری قرار گرفت تا در استانداردهای جدید شاهد تحول بنیادی نسبت به آیین نامه قبلی باشیم.

وی با بیان اینکه برای آماده سازی این آیین نامه حدود ۲۰ هزار نفر ساعت روی آن کارهای تخصصی انجام دادهاند، گفت: در این آیین نامه نسبت به ویرایش های قبلی آن چهار فصل در زمینه های حرکت زمین، اجزای غیرسازه آسیب پذیر، سازه های غیرساختمانی و الزامات ژئوتکنیکی به آن اضافه شده و به هفت فصل رسیده است.

رییس کمیته اجرای صنعتی ساختمان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تاکید کرد: ویرایش چهارم آیین نامه مقاوم سازی ساختمانها در برابر زلزله – استاندارد ۲۸۰۰ تقدیمی به جامعه مهندسان کشور است تا بتوانیم با اجرای آن ضمن کاهش خسارت های زلزله در کشور، کاستی های آن را در ویرایش های بعدی برطرف کنیم.

یاد آور می شود: ویرایش چهارم آیین نامه مقاوم سازی ساختمانها در برابر زلزله – استاندارد ۲۸۰۰ شب گذشته با حضور محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی رونمایی شد.

با رونمایی از ویرایش جدید آیین نامه طراحی مقاوم سازی ساختمانها در برابر زلزله – استاندارد ۲۸۰۰، کارشناسان و متخصصین در بخش های مختلف صنعت ساخت و ساز کشور، با روند تدوین این استاندارد و ویرایش آیین نامه های قبلی آن، آشنا شدند.

منبع : ایرنا


  •  جزئیات تازه ازچگونگی ویرایش چهارم استاندارد 2800
علی اکبرآقا کوچک در سمینار تخصصی معرفی ویرایش استاندارد 2800 که درمرکزتحقیقات راه،مسکن وشهرسازی برگزارشده بود درباره روند تهیه این پیش نویس ،توضیح داد: برای ویرایش چهارم استاندارد 2800 ابتدا یک سری کار گروه به منظور تحقیق و بررسی درباره بخش های مختلف آیین نامه تشکیل شد و سپس کارهای لازم بین اعضای این کارگروه ها تقسیم شد که در نهایت با بوجود آمدن هماهنگی های لازم بین اعضای کارگرو ه ها نقطه نظرات و پیشنهادات متعددی در جریان برگزاری حدود 50 جلسه حاصل شد .

وی ادامه داد:تمامی پیشنهادات و نقطه نظرات کارگروه ها در کمیته های اجرایی بررسی شد که در نهایت منجر به تهیه و انتشار پیش نویس ویرایش جدید استاندارد 2800 شد .

عضو کمیته اجرایی و دائمی استاندارد 2800با بیان اینکه پیش نویس ویرایش تهیه شده به دلیل استفاده از نظر متخصصین و صاحب نظران قطعا دچار تغییراتی خواهد داشت ، اظهار کرد : پس از اینکه پیش نویس مذکور منتشر شود یک نظر خواهی در حجمی بالا از جامعه مهندسی و نیز متخصصین دانشگاهی به عمل آمد و پیشنهادات و نقطه نظرات آنها در باره این پیش نویس جمع آوری شد و در نظر داریم در آینده ای نزدیک طی جلساتی بررسی این پیشنهادات را مورد بررسی قرار دهیم و اصلاحاتی را به عمل بیاوریم .

آقا کوچک با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین کارها و اهداف کارگروه تحقیق و بررسی ویرایش استاندارد 2800 شناسایی و رفع نواقص ویرایش قبلی است ، گفت: به طور کلی می توان گفت که تغییرات صورت گرفته در پیش نویس ویرایش جدید باعث منظم تر و کامل تر شدن استاندارد 2800 شده است ، اما نمی توان ادعا کرد که هم اکنون استاندارد مذکور عاری از هر گونه عیب و  نقص است اما به هر حال اصل بر این بوده که ایرادات رفع شود و در این زمینه تمامی استاندارد ها و آیین نامه های مرجع و روز دنیا مورد  بررسی قرار گرفت . همچنین تمامی نتایج تحقیقات و بررسی های انجام شده در کشور نیز از نظر اعضای کارگروه تصمیم گیرنده دور نمانده است.

وی افزود: ویرایش چهارم استاندارد 2800 تغییرات بسیار مهم و تاثیرگذاری نسبت به ویرایش قبلی داشته  که این دستاورد به همت محققان صورت گرفته است و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

منبع: +

مطالب مرتبط:
» سمینار تخصصی(Bhrc):معرفی ویرایش 4 استاندارد طراحی ساختمانها در برابر زلزله (2800)

مطالب پیشنهادی برای ادامه

مطلب پیشنهادی موجود نمی باشد.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه

    موسسه 808 نماینده موسسات جهانی در ایران

    پکیج استثنایی 808