خبر تحلیلی: راهنمای بارگذاری و طراحی سیلو(Siloo) همراه با دانلود فایل SAP طراحی

7 بهمن 1392 - 20:03
خبر تحلیلی: راهنمای بارگذاری و طراحی سیلو(Siloo) همراه با دانلود فایل SAP طراحی

سیلو از کلمه عبری Selum گرفته شده است. سیلو غالباً به سازه ای اطلاق می شود که جهت انبار مواد به صورت قائم مورد استفاده قرار می گیرد. سیلوها از مصالح مختلفی همچون فولاد، بتن، آلومینیوم و حتی چوب ساخته می شوند. تاریخچه استفاده از سیلو به انقلاب صنعتی اروپا بر می گردد. در سال 1819 اولین سیلوی مدرن توسط مهندسان فرانسوی با استفاده از آجر و سایر مصالح بنایی ساخته شد. البته 3000 سال قبل از آن مصریان باستان جهت ذخیره گندم مازاد خود جهت مصرف در مواقع خشکسالی از سیلو استفاده می کردند.

 

مزایای استفاده از سیلو نسبت به سایر روشها انبار مواد

  •      نیاز به فضای افقی کمتر نسبت به انبارهای ساختمانی
  •      بارگیری و تخلیه آسان با استفاده از نیروی ثقل
  •      امکان مونتاژ و دمونتاژ سریع سیلو(در نمونه فلزی)
  •      امکان هوادهی مواد درون سیلو(جهت جلوگیری از فساد زودرس مواد)
  •      عمر مفید بالای سازه(بیش از 50 سال)

 

اضافه فشار  

در حین بارگیری و تخلیه سیلو یک اضافه فشار در سیلوهای استوانه ای ایجاد می شود. این اضافه فشار در محل فصل مشترک قیف و جداره اتفاق خواهد افتاد. حداقل ضریب اضافه فشار پیشنهاد شده برابر با 5/1 می باشد.

نیروهای زلزله

نیروهای زلزله بر روی مقاومت و پایداری سیلو تاثیر خواهند داشت. فرض می شود نیروهای زلزله در راستای افقی به سازه اعمال می شود و معمولاً مولفه قائم شتاب زلزله نادیده گرفته می شود. در تعیین نیروی زلزله فرض می شود سیلو از مواد پر است، این در حالی است که مواد ریزدانه درون سیلو در واقعیت وزن موثر کمتری در هنگام نسبت به یک جسم صلب به همان حجم خواهد داشت. به همین مناسب کاهش نیروی زلزله مجاز خواهد بود. در واقع اصطکاک مابین دانه ها موجب استهلاک بخشی از نیروی زلزله شد. در نهایت ضریب 8/0 جهت مشارکت بار زنده جهت سیلوها پیشنهاد می شود.( برگردان این عبارت در نشریه 235 صحیح نمی باشد.) فرمول محاسبه نیروی زلزله جهت این سازه ها همان رابطه معروف می باشد. ضریب رفتار سازه در حد نهایی برابر با 2 در نظر گرفته می شود. همچنین ضریب اهمیت بسته به مواد درون سیلو 1 الی 2/1 در نظر گرفته می شود.

نیروهای باد

بایستی پایداری سیلوی خالی، سیلوهای باریک و بلند و گروه سیلو در برابر باد کنترل شود. همچنین اثر باد بروی پایه های سیلو و فونداسیون نیز باید بررسی شود. ضریب کاهش نیروی باید نیز جهت سیلوهای استوانه ای در نظر گرفته شود. بارگذاری این سازه ها بسیار ساده بوده و بر اساس ضوابط ارائه شده در مبحث ششم مقررات ملی ساختمان انجام می شود،

بارهای حرارتی

در اثر اختلاف درجه حرارت مواد درون سیلو و دمای خارج یک اضافه تنش در جداره سیلو ایجاد می شود. در صورت نبود اطلاعات دقیق در این زمینه می توان اختلاف دمای 27 درجه سانتیگراد را ملاک عمل قرار داد.

بار برف

با توجه به اینکه اثر برف بر روی سازه قابل ملاحظه نیست می توان از اثر آن صرف نظر نمود. اما به هر حال می توان اثر موضعی بار برف بر روی سقف سیلو را نیز لحاظ نمود.

 

مثال

با هم کلیات بارگذاری و تحلیل و طراحی یک سیلوی فلزی 70 تنی نگهداری مصالح ساختمانی واقع در کارگاهی در حومه شهر بوشهر را بررسی خواهیم کرد. سیلو بر روی یک سازه نگهدارنده مهاربندی شده به ارتفاع 3 متر قرار دارد. قطر خارجی سیلو 8/2 متر و ارتفاع آن برابر با 7 متر می باشد. ضخامت جداره سیلو برابر با 5 میلیمتر در نظر گرفته شده است. در این پروژه از طراحی ورق سیلو صرف نظر شده و تنها سازه نگهدارنده طراحی شده است.(مدل نرم افزاری این سیلو به پیوست تقدیم می گردد)

مدلسازی در نرم افزار SAP ویرایش 14.2.2 انجام شده است.

برای مطالعه حل این مثال به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید...

جهت دریافت اطلاعات کامل مرتبط با این خبر همراه با حل مثال در قالب یک فایل PDF و دانلود فایل مدلسازی و طراحی سیلو این مثال در SAP می توانید از لینک زیر دانلود بفرمایید:

دانلود

 

 

منابع:

 Handbook of Design of  silos By Dr. Mohammed Arafa   

استاندارد 2800 ایران

مبحث ششم مقررات ملی ساختمان

دیباچه علمی مرکز پژوهشهای غلات


نویسنده :

سید صادق علوی (رزومه

عضو تیم خبری آموزشی 808

کارشناس ارشد سازه

طراح و محاسب سازه ، مدرس نرم افزار های تخصصی


مطالب مرتبط:

» راهنمای طراحی سازه ای Pipe Rack

» ایبوک شماره 50- راهنمای طراحی سازه های خاص (جلد اول-رایگان)

» یادداشت 32- همکاری با بخش تحقیق و توسعه 808، راهنمای انتشار اخبار تحلیلی آموزشی

سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
در sap چگونه میتوان حداکثر نیروی برشی و لنگر خمشی هر دو سر تیرها را بدست آورد؟

با سلام و خسته نباشید خدمت شما در برنامه sap چگونه میتوان حداکثر نیروی برشی و لنگر خمشی هر دو سر تیرها را بدست آورد؟

عکس کاربر
0پاسخ
تحلیل مودال با SAP
سلام خدمت اساتید . بنده یکی از مسائل مقاله زیر رو با sap2000v20 کنترل کردم ، اما جواب با این که نزدیک شده ولی دقیقا منطبق نیست و تا 10 درصد خطا داره ، از نظر مدل سازی چون وزن سازه من دقیقا یکی شده پس درسته ، زمان تناوب مود اول هم یکی میشه ، ولی زمان تناوب مود شکل های دوم و سوم فرق داره ، این دلیلش چی می تونه باشه . Truss optimization with multiple frequency constraints and automatic member grouping-Jos´eP.G.Carvalho1 · Afonso C. C. Lemonge1 · E´ ricaC.R.Carvalho2 · Patr´ıcia H. Hallak1 · Heder S. Bernardino
عکس کاربر
0پاسخ
بارگذاری خرابی پیش رونده
با سلام خدمت مهندسین عزیز من سازم رو در سپ مدلسازی کردم و تحلیل پوش آور رو هم روش انجام دادم. حالا برای خرابی پیش رونده می خوام طبق آیین نامه های خرابی پیش رونده به روش مسیر بار جایگزین بارگذاریش رو انجام و ترکیب بار رو وارد کنم. در این زمینه یک سوال برام پیش اومده سوال من اینه که در آیین نامه ی خرابی پی رونده اومده که باید یک ترکیب بار ثقلی برای بخش هایی که ستون درش حذف شده اختصاص داده بشه و یک ترکیب بار ثقلی برای سایر بخش. حالا من چطور به نرم افزار سپ بگم طی این ترکیب بار بیا این بار ها رو فرضا به این دهانه های مجاور ستون حذف شده اختصاص بده و به اون دهانه ها یک بار دیگه بده؟؟؟ اگر کسی در این زمینه من رو راهنمایی کنه ممنون میشم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...