نخستین همایش «تحول در فرآیند ساخت و ساز- مبحث دوم مقررات ملی ساختمان»

10 دى 1394 - 09:53
نخستین همایش «تحول در فرآیند ساخت و ساز- مبحث دوم مقررات ملی ساختمان»

به گزارش «صما» مهمترین اهداف برگزاری این همایش شامل آشنایی با سازمان‏های نظام مهندسی در حوزه بین‌الملل و نقش و مسئولیت آنها؛ آشنایی با مشکلات پیش رو در ارائه خدمات شهرداری‏ها در اصلاحات مورد نیاز؛ آشنایی با آسیب‏های مسئولیت محوله بر مهندسان ناظر و راهکارهای رفع آن؛ نحوه اجرای پروژه‏های عمرانی و تعریف پیمانکار متناظر آنها؛ آشنایی با نظام‏های حاکمیتی کنترل ساختمان؛ بررسی ساختار و معیارهای اسناد و مجوزهای ساخت و ساز و نیز آشنایی با تضامین لازم جهت افزایش و حفظ کیفیت ساخت و ساز ذکر شده است.

گفتنی است که در نشست بررسی متن پیش‌نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که در روز شنبه گذشته با حضور حامد مظاهریان، منوچهر شیبانی اصل، محسن بهرام غفاری و روسای تشکل‌های حرفه‌ای صنعت ساختمان، در وزارتخانه راه و شهرسازی برگزار شد و نمایندگان تشکل ها و انجمن های مدعو نیز حضور داشتند با پخش پوستر و بروشور همایش «تحول در فرآیند ساخت و ساز- مبحث دوم» ، عملا از این همایش رونمایی شد و مورد توجه حاضرین در جلسه قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، عمده محورهای برگزاری همایش تحول در فرآیند ساخت و ساز- مبحث دوم مقررات ملی ساختمان از جمله بررسی سازمان‏های نظام مهندسی در حوزه بین الملل؛ مسئولیت‏های شهرداری و برون سپاری برخی خدمات فنی و مهندسی آن؛ انتخاب ناظر و مسئولیت‏های آن و بررسی چارچوب حرفه‏ای فرآیند نظارت بر پروژه‏های ساختمانی؛ تعریف خودسازندگان کوچک، سازندگان سرمایه گذار و پیمانکار کل است.

همچنین سایر محورهای این همایش شامل تعریف پروانه طرح و پروانه ساخت و نحوه صدور آن؛ تبیین نقش نظارتی سازمان های نظام مهندسی ساختمان بر نحوه انجام خدمات فنی و مهندسی؛ تعریف کمیته کنترل ساختمان استان و نقش و وظایف آن؛ تثبیت حقوق بهره‌برداران و همسایگان ساختمان و علاقه‌مندان به اجرای مقررات ملی ساختمان و محیط زیست؛ ایجاد پایگاه اطلاعات ساختمان کشور؛ بررسی اجرای مقررات ساختمان در حوزه بین الملل و درنهایت پروانه اشتغال و حجم زیاد مهندسین دارای پروانه و بدون پروانه می باشد.

لازم به ذکر است، این همایش تخصصی با حضور و سخنرانی مسئولان ذیربط برگزار می شود و شامل سخنرانی‌ها و پانل‌های تخصصی درخصوص مبحث دوم مقررات ملی ساختمان است.

گفتنی است، در این همایش مسئولانی از نهادها و سازمان های دخیل ازجمله وزارت راه و شهرسازی، سازمان دهیاری‏ها و شهرداری‏های کشور، نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، شهرداری‏ها، شورای تدوین مقررات ملی ساختمان، سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمان نظام کاردانی کشور، انجمن‏ها و تشکل های صنفی و مهندسان حوزه ساختمان حضور می یابند.

همچنین علاقه‌مندان می‌توانند درصورت تمایل، مقالات خود در ارتباط با همایش تحول در فرآیند ساخت و ساز (مبحث دوم ) را در سه بخش مقالات پژوهشی (جمع‌آوری مطالب با تحقیق و پژوهش)، مقالات ترویجی (ارائه نظر و ایده)، پوستر و اینفوگرافي حداکثر تا تاریخ 01/11/94 و به آدرس اینترنتی Info@samainfo.ir ارسال کنند.

محورهای ارائه مقاله، شامل جایگاه حقوق شهروندی در نظامات اداری ساخت و سازهای شهری در ایران و جهان؛ افزایش اعضای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و نقش آن در ارتقای کیفیت ساخت و سازهای شهری؛ نقش ارگان‏های حاکمیتی، شرکت‏های مهندسی و مهندسان در فرآیند ساخت و ساز کشور؛ کارکرد مبجث دوم مقررات ملی ساختمان؛ بررسی ساختار اجرایی پروژه‏ها در ساخت و سازهای شهری ایران و جهان؛ نقش و جایگاه تشکل‏های حرفه‏ای و صنفی در ساخت و سازهای شهری ایران و جهان؛ و بررسی عوامل برنامه‌ریزی، تضمین و کنترل کیفیت ساخت و سازهای شهری ایران و جهان است. ضمن تقدیر از مقالات برگزیده و برتر، این مقالات در مجله ساختمان به چاپ می رسد.

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه