مقاوم سازی ساختمان ها در تهران ۱۵ سال طول می كشد

3 خرداد 1399 - 13:28
مقاوم سازی ساختمان ها در تهران ۱۵ سال طول می كشد

رئيس سازمان نظام مهندسي تهران گفت: تاكنون مطالعات مختلفي در زمينه مقاوم سازي تهران از سوي كارشناسان داخلي و شركتهاي ژاپني انجام شده اما به علت پيچيدگي موضوع و مطالعات تفصيلي ساختمانها كه گاهي تا دو سال طول مي‌كشد كاراصولي و مطمئن در تهران حداقل به ۱۵ سال زمان احتياج دارد.

كاميار بيات ماكو افزود: مقاوم سازي هر متر ساختمان بين ۲۲ تا ۴۰ هزار تومان هزينه دارد در حالي كه اين هزينه در هنگام ساخت ساختمان حدود ۵ تا ۱۰  درصد هزينه كل است. وي تاكيد كرد: مقاوم‌سازي ساختمانها در تهران به علت هزينه بالاي آن فقط با همكاري و مشاركت مردم امكان‌پذير است و دولت بايد بستر لازم را دراين زمينه فراهم كند. وي ادامه داد: بخش عمده‌اي از ساختمانهاي دولتي و عمومي فرسوده و به شدت در برابر زلزله آسيب‌پذيرند و بازسازي آنها نياز به زمان و هزينه فراوان دارد به همين علت با توجه به نبود اعتبار كافي در اين زمينه انتقال پايتخت و بخصوص نهادهاي عمومي از تهران در شرايط فعلي بهترين گزينه است. بيات ماكو اضافه كرد: ساختمانهايي كه از سال ۷۰ ساخته شده‌اند به علت داشن نقشه‌ هاي فني امكان مقاوم سازي آنها بيشتر است و در مورد ساختمانهاي قديمي‌تر بايد تك تك نقشه‌هاي آنها بررسي شود و در قالب يك برنامه مشخص به تخريب و بازسازي آنها اقدام كرد. وي گفت: از نظر كادر فني و مصالح استاندارد مشكل چنداني وجود ندارد مشكل اصلي نبود متولي مشخص در امر مقاوم‌سازي است و در صورتي كه دستگاههاي ارشد كشور در سطح مجمع تشخيص مصلحت نظام قالب مشخصي براي اين كار معرفي كنند عمليات اجرايي آن آغاز مي‌شود. رئيس سازمان نظام مهندسي تهران با اشاره به تشكيل پليس ساختمان گفت: بحث پليس ساختمان از سالهاي گذشته مطرح بود اما هرگز به صورت جدي و عملي اجرا نشده است. تشكيل اين پليس نيازمند عزم جدي و نظارت دقيق بر كار خود آنهاست. بيات ماكو گفت: برخي معتقدند كه رعايت نشدن ضوابط فني در ساختمانها به علت كوتاهي مهندسان ناظر است در حالي كه در بيشتر موارد با وجود گزارش مهندسان ناظر مبني بر لزوم تخريب يك ساختمان يا جلوگيري از ادامه ساخت آن مشاهده مي‌شود كه مالكان با استفاده از روابط ويژه‌ از رعايت اصول مهندسي در سازه خود شانه خالي مي‌كنند. 

منبع

سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه اختصاص مفصل فایبر به دیوارهای برشی چگونه است؟
در تعریف مفصل فایبر به دیوارهای برشی بایستی دو مفصل تعریف شود، یکی برای مقطع بتنی و یکی برای میلگردها. مشخصات مفصل میلگردها بایستی به چه صورت باشد؟ در صورت انتخاب گزینه specified rebar layout تنظیمات باید چطور تعریف شود؟
عکس کاربر
3پاسخ
تعيين پارامترهای میراگر ویسکوز برای اعمال در نرم افزار
با سلام . من روی موضوع بررسی سطح عملکرد قاب های بتن مسلح مجهز به میراگر ویسکوز کار میکنم . و چون نمیخوام زیاد وارد مسایل ریاضی و معادلات طراحی میراگر ها بشم . میخوام از طریق ازمون خطا یک میراگر معرفی کنم و سپس نیرو های محوری ماکزیمم میراگر را برداشت کنم و سپس از یک کاتالوک اماده از میراگر های موجود میراگ متناسب با سازه را انتخاب کنم . اما در برداشت و بدست اوردن و محاسبه پارامتر های میراگر که باید به نرم افزار سپ 2000 معرفی کنم مشکل دارم از جمله توان میراگر (a) و سختی میراگر و ضریب میرایی میراگر . اگر ممکن هست خواهش میکنم به من کمک کنید . حتی اگر کاتالوگ مناسب در این مورد در دسترس دارید یا اینکه منبع خاصی سراغ دارید معرفی کنید.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...