معرفی نشریه عمران‌نامه - اولین نشریه مستقل صنعت ساختمان استان قم

11 شهريور 1394 - 11:37
معرفی نشریه عمران‌نامه - اولین نشریه مستقل صنعت ساختمان استان قم



اولین شماره نشریه اختصاصی صنعت ساختمان با نام عمران‌نامه توسط مهندس محمدرضا یزدانی صابونی از اعضاء سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم منتشر شد.شماره اول این نشریه در 60 صفحه و با مطالب متنوع بر روی کیوسک‌های مطبوعاتی استان قم قرار گرفت. از جمله اهداف این نشریه، ارتقاء و آموزش عوامل ذیربط در ساخت و ساز و عمران و آبادانی به‌خصوص استان قم می‌باشد و به‌همین دلیل سعی شده است تا مطالب آن به‌گونه‌ای باشد که برای بخش وسیع‌تری از جامعه هدف قابل استفاده باشد. اگر چه این نشریه در استان قم منتشر می‌شود ولی مطالب آن برای کل کشور قابل استفاده است و به‌همین دلیل بزودی درخواست تغییر وضعیت حوزه انتشار آن به توزیع سراسری تقدیم وزارت ارشاد خواهد شد.
به‌عنوان مثال در مطلب نسبتاً مفصلی که مهندس مهرداد صادقی عضو کمیته ژئوتکنیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم آن را فراهم آورده‌اند، همراه مثال‌ها و تصاویر مناسب، ضرورت انجام مطالعات ژئوتکنیک با رویکرد خاص به استان قم توضیح داده شده‌است.این مطلب به‌گونه‌ای تهیه شده است که علاوه بر مهندسین، برای سازندگان و کارفرمایان ساختمان نیز قابل استفاده باشد.
هم‌چنین در مطلبی که مهندش محسن شعبانی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گردآوری و تنظیم کرده‌اند، نکات بسیار مهمی در باره تخریب ساختمان ارائه شده است که مطاله آن هم برای مهندسین و هم برای مجریان و کارفرمایان بسیار سودمند است.
می‌گویند ترجمه، به نوعی تالیف است. مهندس سید علی محمودزادگان که علاوه بر توانایی‌های علمی خود در رشته ترافیک و راه و ترابری، در زمینه ترجمه نیز تبحر دارند، یادداشت یکی از مهندسین معروف آمریکایی، استن کدول در زمینه آموزش بعد از فارغ‌التحصیلی مهندسین عمران علاقمند به مهندسی سازه را به فارسی برگردانده‌اند. مطالعه این مطلب، هم برای دست‌اندرکاران امور آموزشی و هم برای برنامه‌ریزان نهادهائی نظیر نظام مهندسی مفید است.در این یادداشت به این پرسش که چرا یک فارغ‌التحصیل رشته عمران، یک مهندس سازه نیست، پاسخ داده می‌شود.در این مطلب راهکار تبدیل یک مهندس عمران به یک مهندس سازه بیان شده است. هر یک روزی که مسئولین امر، مفاد این یادداشت را دیرتر در کشور عملیاتی کنند، به میزان همان یک روز و بلکه بیشتر از قافله توسعه و پیشرفت عقب خواهیم افتاد.
مهندس سید علی محمودزادگان، عضو رشته ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، مطلب جالبی هم در مورد حمل و نقل در شهر زیبای فلورانس تنظیم کرده‌اند که مطالعه آن هم فال است و هم تماشا.
دکتر سید حمید لاجوردی، دبیر علمی کمیته گودبرداری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، مقاله جالبی در باره ریزشمع‌ها و کاربرد آن در مهندسی ژئوتکنیک را به رشته تحریر درآورده‌اند.
نشریه عمران‌نامه، صفحاتی را نیز به مطالب تصویری اختصاص داده است که تنها شامل توضیحاتی مختصر است وعمده حجم آن را عکس‌های مرتبط با موضوع مطلب تشکیل می‌دهد.
یکی از بخش‌های تصویری، شامل عکس‌هائی از زلزله اخیر کشور نپال است که می‌تواند برای مخاطبین عام و خاص شامل درس و آموزش باشد. مخاطب عام می‌تواند به نتیجه عدم رعایت ضوابط فنی و توصیه‌های متخصصین پی ببرد و برای مخاطب خاص که مهندسین هستند مرور درس‌های گذشته است و تذکری مجدد که باعث تلنگری برای بیدار شدن می‌گردد.
از دیگر بخش‌های تصویری، معرفی غرفه کشورهای مختلف و هم چنین آثار حجمی در اکسپوی میلان 2015 از منظر معماری آنهاست. تماشای تصاویر متنوع این قسمت علاوه بر حظ بصری، می‌تواند باعث تفکر مهندسین طراح و مدیران شهری شود.
علاوه بر آنچه ذکر شد، مطالب دیگری هم با یاری اعضاء محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، در شماره اول نشریه عمران‌نامه تقدیم خوانندگان آن شده است که عبارتند از:
 مطلبی در باره گذشته تاریخی قم در دوران پیش از اسلام، به همت مهندس سید تقی کاظمیان.
 تحقیقی از مهندس مجید کریمی در مورد مقایسه جابجایی نسبی طبقات در ویرایش‌های سوم و چهارم استاندارد 2800
 دو یادداشت از مهندس سعید خلیلی قمی، در مورد اثر انتخاب ناظر بر کیفیت ساختمان‌سازی و توضیحاتی در مورد پیش‌نویس جدید مبحث دوم مقررات ملی ساختمان.
 یادداشتی از مهندس یزدانی، در مورد نمونه‌هائی از امضاء فروشی مهندسان.
 مسابقه‌ای در باره یک یک قطعه سازه‌ای که به بهترین پاسخ هم هدیه‌ای از طرف نشریه داده خواهد شد.
از نقاط ضعف این نشریه، می‌توان به عدم پوشش کامل تمامی رشته‌های مرتبط با صنعت ساختمان اشاره کرد که این امر علاوه بر همت دست‌اندرکاران مجله، همکاری مهندسین سایر گرایش‌ها را طلب می‌کند.هم چنین ارتباط با مهندسین سایر استان‌ها در دستور کار نشریه قرار گرفته‌است تا زمینه تبدیل آن به یک نشریه سراسری فراهم آید. لذا از تمامی مهندسین کشور که این سبک نشریه را می‌پسندند درخواست همکاری و همیاری داریم.


omrannameh@gmail.com

نحوه اشتراک دریافت این نشریه 

eshterak .pdf

 

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه