شهرسازان هیچ نقشی در توسعه شهرها ندارند

10 ارديبهشت 1398 - 16:33
شهرسازان هیچ نقشی در توسعه شهرها ندارند

شهریار مشیری با اشاره به چالش‌های موجود در این زمینه بیان کرد: متاسفانه در سال های اخیر مسیر خورها و رودخانه‌های خشک را به خیابان و پارک تبدیل کردند و گودال‌ها را پر کردند؛ با این خیال که وجود این مکان‏ها بیهوده است، در صورتی که در طی هزاران سال مسیر آب بوده است و در ساختار طبیعت، مسیر حرکت آب همیشه از سربالایی شروع شده و به مناطق پست و رودخانه یا دریاچه می‌رسید.

مشیری تاکید کرد: مشکل اصلی این بوده که این مسیل‌ها و خورها پر شده و در چنین وضعیتی با وقوع سیلاب چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. از سوی دیگر دخالت در طبیعت، قلع و قمع جنگل‌ها و از بین بردن مراتع عامل دیگری برای خسارات سیل است. متاسفانه درخت‌ها را قطع کردند و طبیعت را از بین بردند؛ در حالی که جنگل‌ها عملیات آبخیزداری انجام می دهند و با کند کردن حرکت آب، جلوی سرعت حرکت آب را می‌گیرند.

وی با ابراز تاسف از اینکه بعد از انقلاب در توسعه شهرسازی‌ها به مرور از علم شهرسازی دور شدیم، افزود: بعد از انقلاب اسلامی نقش شهرسازان در ایران کاملا کمرنگ بوده و شهرسازان هیچ نقشی در توسعه شهرها نداشته اند.

مردم و مسئولان بیشترین آسیب را به محیط‌زیست رسانده‌اند

مشیری همچنین در پاسخ به اینکه توجه به مسیل‌ها و رودخانه‌ها و دفع روان آب‌ها چقدر مورد توجه نهادهایی مثل سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و یا شهرداری است، گفت: متاسفانه این مهم اصلا از سوی نهادهایی مثل سازمان نظام مهندسی و وزارت راه اصلا مورد توجه نبوده است.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: متاسفانه ایران یکی از کشورهایی است که خود مردم و مسئولان آن، بیشترین آسیب را به محیط‌زیست رسانده‌اند که اینها همه ناشی از عدم رعایت قوانین طبیعت است که قوانین طبیعت را به خواست خودمان تغییر دادیم و حال این عوارض بر ما مترتب شده است.

مشیری در پاسخ به اینکه چرا نظارتی بر این ساخت‌وسازها وجود ندارد، گفت: متاسفانه طی سی سال اخیر هیچ‌گونه نظارتی در هیچ امری ازجمله محیط‌زیست و طبیعت در کشور وجود ندارد. یعنی دستگاه‌های نظارتی به ظاهر وجود دارند، اما به وظیفه خود عمل نمی‌کنند.

وی افزود: سازمان محیط‌ زیست باید درخصوص همه نوع ساخت‌وسازی که انجام می‌گیرد، راجع به طبیعت اظهارنظر کند. اما گوش به حرف آنها نمی‌دهند و آنها نیز به وظیفه خود عمل نمی‌کنند.

این مسئول اظهار داشت: همچنین در امر توسعه شهرها هیچ کدام از شهرسازان نقشی ندارند و وزارت راه و شهرسازی یا شهرداری‌ها پروژه‌‎ها را به پیمانکارانی واگذار می کنند که اصلا سواد تخصصی این کار را ندارند و فقط بلد هستند که کار اجرایی انجام دهند.

تبعات ادغام معاونت معماری و شهرسازی شهرداری

وی با بیان اینکه در حال حاضر در همه جای دنیا پروانه های ساختمانی دارای دو امضا و تاییدیه از سوی معاونت شهرسازی و نیز معاونت عمرانی است، ادامه داد: در ایران پروانه‌های ساختمانی ابتدا از منظر شهرسازی بررسی می‌شود و بعد به حوزه عمرانی می‌رود.

به گفته وی، در ایران معاونت معماری و شهرسازی شهرداری در هم ادغام شده، در صورتی که در تمام دنیا این دو بخش مجزا هستند. یعنی بعد از اینکه معاونت شهرسازی درباره پروانه ساختمانی از نظر خیابان، کوچه، نما و ارتفاع اظهارنظر کرد، بعد به حوزه معاونت صدور پروانه ساختمانی ارجاع می شود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان هرمزگان ادامه داد: بنابراین وقتی ما در ایران هنوز این حداقل ها را انجام نمی‌دهیم، چه انتظاری وجود دارد که همه امور سر جای خودش باشد.

منبع

سوالات مرتبط
عکس کاربر
252پاسخ
درخواست راهنمایی در خصوص رشته کارشناسی شهرسازی و طراحی شهری
سلام من تازه در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱ فارغ اتحصیل شدم یعنی دفاع کردم ارشد طراحی شهری و کارشناسی شهرسازی بودم برای ادامه مسیر واقعا گیج شدم و نمیدونم چ راهی رو برم ک درست باشه متولد ۷۵ هستم سربازی هم نرفتم ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
کد گزاری جدول کوچه
سلام قبلا شهرداری کدگزاری جدول کوچه را اشتباهی اعمال کرده وبعد از 14 سال اومده ومی خواهد جدول اشتباهی را کد گزاری جدید کنه درین صورت تنها خانه ی ضرر دیده خونه ماست که از فاصله جدول جوی کوچه با حیاط خونه ما 30 سانتی متر است من باید چه دلیلی بیاورم وچه کار کنم ومانعش بشوم ویا کجا وچه بگم؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...