مناقصه چیست؟ چگونه یک مناقصه‌ خوب داشته باشیم؟

24 دى 1397 - 20:37
مناقصه چیست؟ چگونه یک مناقصه‌ خوب داشته باشیم؟

مناقصه چیست؟

مناقصه یک فرایند رقابتی است که در طی آن، مناقصه‌گزار (شخصی که مناقصه را برگزار می‌کند) در محلی مشخص افراد مناقصه‌گر را (افرادی که در مناقصه شرکت کرده‌اند) فرامی‌خواند و پیشنهادات یا محصولات ارائه شده را بررسی کرده و پیشنهادی با مناسب‌ترین قیمت را انتخاب می‌کند.

برگزاری مناقصه چه مزایایی دارد؟

معمولا اکثر شرکت‌های دولتی برای تهیه‌ی محصولات مورد نیاز خود از مناقصه استفاده می‌کنند، حتما متوجه شده‌اید، در فرایند مناقصه بهترین خدمات یا پیشنهاد با ارزان‌ترین قیمت انتخاب می‌شود، بنابراین مهم‌ترین مزیت مناقصه به‌دست آوردن بهترین خدمت یا کمترین هزینه‌ است!

روش‌های برگزاری مناقصه

معمولا ۲ روش برای برگزاری مناقصات مختلف وجود دارد، روش اول که به روش یک مرحله‌ای معروف است، پیشنهادات تنها از نظر قیمتی بررسی می‌شوند و معمولا در یک مرحله برگزار شده و برنده مشخص می‌شود.

اما روش دیگری که به مناقصه‌ی دو مرحله‌ای معروف است،‌ معمولا در طی ۲ جلسه برگزار می‌شود، در جلسه‌ی اول پیشنهادات از نظر کیفی و فنی بررسی می‌گردند و در صورت موفقیت در مرحله‌ی اول می‌توانند به بخش بعدی راه یافته و از نظر قیمت نیز در رقابت شرکت کنند.

از جهت دیگر می‌توان این فرایند را در دو دسته‌ی عمومی و خصوصی نیز قرار داد، مناقصات عمومی به صورت همگانی اطلاع رسانی شده و پیمان‌کاران مختلف می‌توانند در آن شرکت کنند، ولی در مناقصات خصوصی به دلایل مختلف برگزارکننده‌ی مناقصه تنها افراد محدودی را دعوت به همکاری و شرکت در مناقصه می‌کند و اطلاع‌رسانی‌ها به صورت عمومی نخواهند بود.

معمولا در فرایند برگزاری عمومی شرکت‌کنندگان بیشتر و تنوع هزینه‌ی بازتری را شاهد هستیم، اما در مناقصه‌های خصوصی کیفیت بهتر و ارزیابی سریع‌تری داریم، انتخاب نوع و روش برگزاری مناقصه بسته به دلایل منطقی، نوع فعالیت و ماهیت برگزارکننده متفاوت خواهد بود.

انواع ارزیابی‌ها در مناقصات

  • ارزیابی کیفی: عبارت است از فرایندی که مناقصه‌گزار انجام می‌دهد تا توان انجام تعهدات را از سوی مناقصه‌گر بررسی و تحلیل نماید.
  • ارزیابی بازرگانی: در این مرحله استانداردها، کارایی، توانایی فنی و بازرگانی مناقصه‌گران بررسی شده، در صورت موفقیت می‌توانند به مرحله‌ی بعد وارد شوند.
  • ارزیابی مالی: همانطور که از نام این بخش مشخص است،‌ پیشنهادات از نظر هزینه بررسی شده و گزینه‌ی مناسب انتخاب می‌شود.
  • ارزیابی شکلی: در این مرحله به بررسی وضعیت خوانایی و کامل بودن اسناد می‌پردازند، به عنوان مثال خوانا بودن امضاها، شرایط و قیمت‌ها.

حال که با مفاهیم اصلی در مناقصه‌ها آشنا شدیم بد نیست نگاهی نیز به مراحل انجام یک مناقصه داشته باشیم.

مراحل کلی برگزاری یک مناقصه

  • فراهم آوردن منابع مالی
  • مشخص کردن روش مناقصه (۱ مرحله‌ای یا ۲ مرحله‌ای)
  • آماده‌سازی استاد و مدارک مورد نیاز مناقصه
  • انجام ارزیابی کیفی و بازرگانی (در صورت نیاز)
  • فرخوان (اطلاع‌رسانی خصوصی یا عمومی در مورد برگزاری)
  • ارزیابی پیشنهادهای ارسال شده
  • انتخاب برنده‌ی مناقصه
  • انعقاد قرارداد با برنده

چگونه به عنوان یک پیمان‌کار مناقصه‌ی خوبی داشته باشیم؟

متاسفانه در برخی مواقع شاهد این هستیم که مناقصه‌گران به دلیل جو حاکم بر این فرایند بیشتر به کمیت توجه می‌کنند، اما این نکته را همواره به یاد داشته باشید که ارائه‌ی قیمت غیر معقول شدیدا شما را به دردسر خواهد انداخت، همیشه با ارائه‌ی یک قیمت منطقی در مناقصه شرکت کنید، چراکه اگر نتوانید به تعهدات خود به درستی عمل کنید تاثیر منفی زیادی در رزومه و کارنامه‌ی کاری شما خواهد داشت و در مواقعی موجب ورشکستگی شرکت شما خواهد شد، چرا که مناقصه‌گزار می‌تواند از شما شکایت کرده و جریمه‌ی مشکلات را دریافت کند، پس در هر جلسه‌ی مناقصه‌ای علاوه‌بر حفظ کیفیت کار خود مبلغ منطقی را پیشنهاد دهید و اجازه ندهید فضای رقابتی قیمت‌ها کیفیت و کار حرفه‌ای شما را تحت تاثیر قرار دهد.

مزایده چیست و چه تفاوتی با مناقصه دارد؟

در این مقاله قصد نداریم به بررسی جزئیات مزایده بپردازیم، اما شاید با خواندن مطالب بالا این سوال در ذهن شما نقش بسته باشد که مزایده چیست؟ آیا مزایده و مناقصه یک مفهوم دارند؟

پاسخ این سوال خیر است، مرایده فرایندی است دقیقا برعکس مناقصه، در یک مزایده در ابتدا فروشنده کمترین قیمت پیشنهادی خود را چهت فروش محصولش اعلام می‌کند، سپس شرکت‌کننده‌گان قیمت‌های مختلفی را برای خرید محصول پیشنهاد داده و در نهایت هرکسی بالاترین مبلغ را پیشنهاد دهد برنده‌ی مزایده شده و محصول یا خدمت به اون تعلق خواهد گرفت.

همانطور که متوجه شدیم مناقصه می‌تواند به شما کمک کند محصول مورد نظر خود را با بهترین کیفیت و در عین حال مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید، اگر شما نیز در صنعت ساختمان و ساختمان‌سازی فعال هستید می‌توانید به راحتی مصالح ساختمانی مورد نیاز خود را در اپلیکیشن ساختمان‌یار پیدا کنید، افراد مختلی در این اپلیکیشن حصور دارند تا پیشنهادات خود را به شما ارائه داده و آماده‌ی ارائه‌ی خدمت به شما هستند، همچنین اگر تامین‌کننده نیز هستید برای شما هم برنامه‌ی ویژه‌ای داریم! در ساختمان‌یار عضو شده و خدمات و محصولات خود را به افرادی که به دنبال شما می‌گردند ارائه کنید.

منبع

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...