نمایشگاه همایش ملی آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران

30 بهمن 1395 - 10:28
نمایشگاه همایش ملی آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران

نمایشگاه همایش ملی آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران
همزمان با همایش علمی – پژوهشی «آجر و آجرکاری» در فرهنگستان هنر، موسسه فرهنگی هنری صبا میزبان روایتی تصویری از بناهای آجری ایران در گستره‌ای از تاریخ و سنت تا فرهنگ و اقلیم شد.
این نمایشگاه ۲۵ بهمن‌ماه همزمان با افتتاح همایش در نگارخانه «آینه» گشایش یافت و بیش از ۲۰۰ تصویر از مجموعه‌های شخصی پنج عکاس و متخصص هنر آجرکاری ایرانی در آن به‌نمایش گذاشته شد.
در این مجموعه، سیر تصویری بافته‌های «خشت و خاک و خیال ایرانی» بر گستره‌ای عظیم از تنوع الگوهای معمارانه، تکثر اقلیمی، گوناگونی سنت‌های قومی و بومی و در بستر تاریخی و جغرافیایی «ایران فرهنگی» ارائه شده است که از «قطب منار» دهلی نو در هند و «طاق کسری» در تیسفون تا «برج کالیان» در بخارا را به‌عنوان نموداری از زایندگی و استمرار این فرهنگ و سنت به‌نمایش می‌گذارد.
انتخاب عکس‌های این مجموعه براساس ترتیب تاریخی است و از دوران مادها (آجرهای تپه قلاییچی بوکان) تا شوش هخامنشی و در امتداد خود تا قرون اولیه اسلامی و دوره‌های سلجوقی، ایلخانی، تیموری، صفوی، زندیه، قاجار و پهلوی را دربر می‌گیرد.
تنوع بناهای به‌نمایش درآمده از ویژگی‌های دیگر این مجموعه تصویری است که از میل و منار تا دیوار و ایوان و سردر را پوشش داده است. پراکندگی آثار در گستره ایران فرهنگی و در یک حوزه جغرافیایی وسیع، موجب شده بسیاری از آثار متعلق به این منظومه فرهنگی-تمدنی کمتر دیده و ثبت شود. همچنین به لحاظ تکنیک نیز طیف گسترده‌ای از انواع تکنیک‌ها و مهارت‌های آجرکاری از جمله آجرهای مهری، قالبی، چیدمان آجر، تراش آجر و ... در این نمایشگاه قابل مشاهده میابشد.
این نمایشگاه در نوع خود منظری تازه به قابلیت‌ها و توانمندی‌های آجرکاری ایرانی هم در بعد تاریخی و هم در وجه کارکردی و هم وجوه زیبایی‌شناسانه و هنری آن در تمام دوران‌ها تا امروز گشوده است.
زمان: ۲۵ بهمن الی ۱۳ اسفند ۹۵
مکان: موسسه فرهنگی هنری صبا، نگارخانه آینه
ورودی غربی: خیابان ولی عصر، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵
ورودی شرقی: خیابان ولی عصر، نرسیده به خیابان طالقانی، شماره ۱۵۵۲
منبع: ایسنا

سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...