سومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران برای مدیریت شهری

13 شهريور 1395 - 10:39
سومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران برای مدیریت شهری

سومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران برای مدیریت شهری
 
ساختار جایزه:
یک طرح جامع، علمی و غیر انتفاعی است که که به طور تخصصی در زمینه معرفی و حمایت از پروژه های برتر مدیریت شهری بین المللی و تبادل تجارب برتر مدیریت شهری فعالیت می نماید.
به بهترین پروژه ها و تجربیات در شهرها، مناطق و جوامع محلی در سراسر جهان تعلق می گیرد و هدف آن به رسمیت شناختن اهمیت دولت های محلی و مدیریت شهری در ترویج توسعه محیط زیست اجتماعی و اقتصادی و پایداری شهرها و مناطق و پیشبرد زیست شهروندان است.
همه ساله و همزمان با مراسم روز جهانی شهرها، توسط شهردار تهران به مدیران شهری و شهروندانی که بر اساس ارزیابی هیات داوران ، بیشترین تاثیر گذاری را در اجرای پروژه های مهم و کلیدی شهری و توسعه پایدار شهری داشته اند، اهدا می شود.
 
تعهدات جایزه خشت طلایی تهران:
– تحقیق، بررسی و ارزیابی برای ارتقای جایگاه و تاثیر گذاری جهان- محلی خشت طلایی تهران
– بررسی و ساخت یک چارچوب نظری شایسته برای مدیریت شهری جهان- محلی
– حرکت به سوی توسعه نوآوری و پیشرفت مشترک برای شهرهای سراسر جهان
– انجام مطالعات، تحقیقات و ارائه آموزش های مربوط به مدیریت شهری جهان – محلی پیشرفته
– ارائه پشتیبانی علمی و معنوی برای الگوی شایسته مدیریت شهری جهان- محلی
– انتشار نشریات بین المللی برای مدیریت شهری جهان – محلی
– برگزاری سمینارها و سمپوزیوم ها در حوزه مدیریت شهری جهان – محلی
 
شرایط شرکت در جایزه:
دروازه های ورود به جایزه جهانی خشت طلایی تهران برای تمام شهر ها و دولت های محلی در سراسر جهان باز است. از جمله شهرهای عضو سازمان های بین المللی مانند UCLG، UN-HABITAT, Metropolis،OICC و سایر سازمان های بین المللی و دیگر شهرهای جهان در چارچوب اهداف و اصول خشت طلایی تهران، می توانند در این جایزه شرکت نمایند. برای ورود به جایزه تهران باید معیارهای واجد شرایط بودن زیر را دارا باشند:
 
معیارهای واجد شرایط بودن:
– می بایست متعهد به یک پروژه ابداعی، دارای طرح توجیهی (BP) و یا تجربی در یکی از محورهای ۷ گانه پیش برنده توسعه و پایداری محیط زیست در شهرها، مناطق، نواحی، جوامع و محلات باشد.
– در اجرای آن از الگوهای و راهکارهای مشارکت و همکاری با شرکا شامل دولت، سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی، استفاده شده باشد.
– می بایست شواهدی مبنی بر شاخصه قابل توجه و یا موفقیت در مواجهه با اهداف ابتکاری گفته شده فراهم کند.
– دارای نوآوری در زمینه ها و حوزه های مختلف موضوعی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی، حکمرانی و عرصه فناوری پایدار باشد.
– در حالی که این جایزه برای یک شهر و یا دولت محلی، اختصاص داده می شود ولی در عین حال هیات داوران این حق را دارد که اقدامات نوآورانه انجام شده توسط سایر شرکا و ذینفعان را نیز مورد توجه و ارزیابی قرار دهد.
 
فرایندهای داوری:
پروژه ها و یا شیوه های واجد شرایط با توجه به معیار های ۹ گانه زیر با وزن برابر ارزیابی می گردند و هیات داوران برای رسیدن به تصمیم خود نیازمند شواهد و مستندات کافی می باشد.
 
معیارهای ارزیابی پروژه ها:
– اثربخشی: حدی که پروژه ها و یا تجربیات به آن دست یافته و یا در راه دستیابی به اهداف پیشنهادی و دیگر نتایج اجتماعی، مطلوب است.
– نوآوری: میزان ابتکار عمل، خلاقیت و جدید بودن پروژه ها و یا تجربه ها که به یک مسئله مهم اجتماعی اختصاص یافته اند.
– هویت بومی و محلی: دارای رویکرد و اندیشه ای جهانی در درون فرهنگ بومی و نیز با حفظ هویت محلی جوامع، شهرها و شهروندان باشد.
– جهانی شدن: به کار گیری استراتژی اندیشه جهانی و اقدام محلی برای بهره برداری از فرصت ها و مصون ماندن از تهدید ها و آسیب های جهانی شدن
– کارآیی: به کار گیری و بهره برداری از منابع انسانی، مالی، طبیعی، انرژی، اطلاعات و زمان به شیوه ای کارآمد و اقتصادی،
– تکرارپذیری: قابلیت تعمیم و تکرار پذیری در سایر شهرهای جهان(البته با حفظ هویت و اقتضائات بومی و محیطی هر شهر) را داشته باشد. پروژه ها یا تجربیات باید بتوانند ایده های جدید و خوب را به سایر شهرها آموزش دهند.
–  اهمیت و ضرورت: اهمیت و میزان تاثیر گذاری پروژه ها و یا تجربیات در تامین نیازهای واقعی، ارتقای کیفیت زندگی و مقابله با مشکلات و نگرانی های عمومی شهروندان.
– پایداری: توجه به صیانت و حفاظت از منابع طبیعی و اکوسیستم شهری، تنوع زیستی و پایداری
– تاب آوری: پیشگیری، مصون سازی ، مقاومت و ایستادگی هوشمندانه و قدرت سازگاری در برابر تهدید ها، آسیب ها و بحران های ی طبیعی و انسان ساز
 
فرایند داوری و انتخاب:
در مرحله اول ، تمامی پروژه های رسیده مورد بررسی و داوری قرار گرفته و یک لیست کوتاه حداکثر شامل ۲۱پروژه و یا تجربه از تمام پروژه های ثبت شده توسط هیئت داوران فنی انتخاب می گردد .
مرحله دوم شامل ارزیابی لیست کوتاه ارائه شده از سوی داوران فنی در مرحله اول و انتخاب و معرفی نهایی حداکثر ۷پروژه برتر نهایی خشت طلایی تهران توسط هیات عالی داوران خواهد بود.
به تمامی پروژه های ارسالی و شرکت کننده در فراخوان گواهی شرکت در جایزه و به همه پروژهای راه یافته به لیست کوتاه (مرحله نهایی) لوح تقدیر اهدا خواهد شد.
بر اساس نظریه نهایی داوران، به برترین پروژه ها و یا تجربیات شهری برتربرگزیده (حداکثر تا ۷ پروژه) تندیس خشت طلایی تهران، لوح تقدیر و جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.
 
محورهای جایزه:
 
• معماری، شهرسازی و حفاظت از میراث فرهنگی:
ارتقاء دیدگاه ها، تکنیک ها و هنرهای طراحی، برنامه ریزی، ساخت و ساز، فضاها، ساختمان ها، اماکن و نمادهای شهری و تعامل هماهنگ در تامین نیازهای کاربردی و محیط سازی شهری، بهبود منظر شهری ، احیا و نوسازی بافت فرسوده شهری، صیانت و حفاظت از بافت و ساختمان های ارزشمند و فضاهای تاریخی شهر، تقویت هویت بومی، ملی و دینی معماری و شهرسازی
 
• توسعه پایدار و محیط زیست شهری:
صیانت از محیط زیست شهری، تامین و مدیریت شایسته منابع طبیعی شهر، جلوگیری از هدررفت و تخریب منابع و اکوسیستم شهری؛ مدیریت پسماند ، گسترش فضای سبز شهری، توسعه انرژی و سوخت پاک، آراستگی و نظافت محیط شهری
 
• تامین و توسعه زیر ساخت ها، امکانات و خدمات ضروری شهری:
اجرای سیاست های جامع در راستای توسعه زیرساخت ها و خدمات و تسهیلات اساسی شهری مانند زیرساخت های مسکن، جابجایی و حمل و نقل عمومی، سلامت، آموزشی، فرهنگی، تفریحی، گردشگری، منابع و انرژی ، امنیت و ایمنی، خدمات و امکانات ضروری و تامین نیازهای حیاتی شهروندان
• توسعه اجتماعی و فرهنگی در شهر
• شهرهوشمند و دولت الکترونیک شهری
• حکمروایی محلی، برنامه ریزی و مدیریت شهری
• تامین منابع مالی، سرمایه گذاری و اقتصاد شهری
 
تاریخ های مهم:
آخرین مهلت ثبت نام و ارسال آثار : ۲۵ شهریور ۱۳۹۵
زمان برگزاری: ۹ و ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۵ (همزمان با بزرگداشت ۳۱ اکتبر، روز جهانی شهرها)
 
دبیرخانه:
آدرس : تهران، خیابان ولی عصر، نرسیده به خیابان میرداماد، کوچه شهید دامن افشار، شماره ۵۵،  کدپستی ۱۹۶۹۷۶۵۴۱۱
تلفن رئیس دبیرخانه: ۰۲۱۹۶۰۲۱۰۱۶
تلفن: ۲۹- ۰۲۱۹۶۰۲۱۰۱۴    –    فکس: ۰۲۱۸۸۸۸۴۸۳
ایمیل: Tehrangoldenadobe@tehran.ir
سایت مرتبط: www.tehrangoldenadobe.com

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه