یادداشت دوم: اشتراک دانش های تخصصی در دنیای مجازی

حتما تو دوران دانشجویی مواقعی داشتید که قبل امتحانات  به دنبال نمونه سوالات امتحانی سال های پیش بوده باشید و با چند واسطه و به زحمت آنها را از گوشه انباری دانشجوهای سال بالایی بیرون بکشید  و حتما هم یادتون میاد که این وسط معمولا دانشجو ها چند اکیپ میشدند و سعی میکردند که اگر به اطلاعاتی میرسند بین خودشون نگه دارند یا همه اون اطلاعات را بروز نمیدادند.
دلیلی مشابه که امروز هم متاسفانه بعضی ها را از اشتراک اطلاعاتشان به دیگران  منع می کند.
تو مدت چهار پنج ساله اخیرم که تو وب جزوات و پروژه هامو به اشتراک گذاشتم خیلی ها به اون به چشم زکات علم نگاه میکردن و متاسفانه برای بعضی ها هم این قضیه صرفا عادت شد که اگر علمی هست پس حتما بایست رایگان زکات داده شود ، غافل از اینکه این زکات کی نوبت به خود آنها خواهد برسد!


شخصا به این اعتقاد ندارم که اشتراک دهنده جزوه میبایست حتما دلیلی مثل زکات علم یا امثال آن برای اشتراک دانش تخصصی خود برای دیگران داشته باشد چون این را سلیقه متفاوت در دیدگاه هر فرد  برای اشتراک علم و دانش وی میدونم.

فردی علاقه منده که همه اطلاعات شخصی خودش را به اشتراک بگذاره چون آنها را  سقف دانش خود نمیدونه و هر روز در حال اضافه کردن به این سقف است پس اگر امروز این سقف به اشتراک رسید مشکلی نیست چون فردا این دانش دیروز وی بوده که به اشتراک گذاشته شده بود! نمیبایست از نسلی که متاسفانه با این دنیا آشنایی کافی ندارند انتظار درک صحیح این موضوع را داشت.

دنیایی که برای شاگردانش نوع مدرک و دانشگاه و حتی سطحی که در آن درس خوانده اند اهمیتی ندارد و فقط یک عامل است که در آن باعث تفاوت میان افراد میشود و آنهم اندوخته واقعیه هر فرد است. پس جای تعجب نیست افرادی هراسان از ورود به این دنیای تبلیغات باشند!

کار سختی نیست اگر هر نسخه کاغذی که در خانه در اختیار دارید را به نسخه الکترونیکی تبدیل کنید چند تا از مزیت های اینکار را میتوان موارد زیر عنوان کرد:

  • در اینصورت اطلاعاتتان به راحتی قابل انتقال خواهد شد
  • مشکلات انبوه شدن و بعد حمل و نقل انها را نخواهید داشت
  • چه بسا این اطلاعات خاک خورده به کمک شخص دیگری که به دنبال آنهاست
  •  و در آخر شاید که فرد گیرنده اطلاعات خود ترغیب به اشتراک دانش شود و این یعنی تکمیل این زنجیره...

پس از همین الان شروع کنید و تمامی جزوات دست نویس انباشته شده و خاک خورده خودتان را به نسخه های دیجیتالی تبدیل کنید، اینجوری یادآوری اطلاعات قدیمیتونم خواهد شد مطمئن باشید ضرر نخواهید کرد.


چند وقت پیش مصاحبه موسسه TED را در ارتباط با خان آکادمی و سلمان خان مدیر این آموزشگاه مجازی (khanacademy.org) گوش می دادم
سلمان خان مدیر جوان خان آکادمی فارغ التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه MIT از علاقه شدید و احساس نیازی که اون موقع در به وجود آوردن یک آموزشگاه مجازی میدید اقدام به ضبط فیلم های کلاسی خودش و انتشار اون از طریق یوتیوب کرد که کم کم این زیاد و زیاد تر شد تا اینکه الان شد یک سایت شناخته شده آموزش مجازی
نکته جالب این مصاحبه تو این بود که حتی خود او به اینکه افراد کم کم از کلاس های خصوصی که با وی داشتند به آموزش از طریق فیلم های از قبل ضبط شده روی آوردند اعتراف داشت. بعد ها خود کاربران به کمک او آمدند و آموزش های تصویری متعددی از علوم مختلف برای سایت ارسال کردند تا اینکه امروز همه مردم از کل دنیا میتوانند از این آموزش ها استفاده کنند.

واقعا آیا این سوال در ذهن شما نیست که آیا سلمان خان از راه دیگه ای نمیتوانست نقش مفید تری برای اجتماع داشته باشد یا اینکه دلیل اینکه وی و امثال وی به این راه روی آوردن چه دلیلی میتوانست  داشته باشد؟

اطلاعات بیشتر...

این همان دلیله که گروه آموزشی 808 را از حدود 6 ماه پیش به سمت راه اندازی شیوه نوینی از آموزش مجازی هدایت کرد. در صددیم به امید خدا آموزشگاه مجازی متفاوت و کارآمدی با امکانات مختلف برای همه رشته های مهندسی راه اندازی کنیم.

و اما به طور خلاصه چرا آموزش مجازی:

  • سهولت و کم هزینه بودن دسترسی اطلاعات
  • مقید نبودن به مکان و زمان برای استاد و دانشجو
  • دسترسی به سطح دانش تخصصی مختلف در خارج از مرز های ملی


به زودی با آموزشگاه مجازی 808 با شما همراه خواهیم بود

مجتبی اصغری -مدیر گروه آموزشی 808

درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه