بررسی نرم افزارهای تخصصی در زمینه سازه-قسمت سوم (معرفی شرکت Graitec)

در بخش اخبار تحلیلی سایت به دلیل استقبالی که خوانندگان از انتشار اخبار نرم افزار های تخصصی گرایش های مختلف مهندسی عمران نشان دادند تصمیم گرفتیم که هر دو هفته در سایت یک خبر مربوط به معرفی قابلیت های یکی از نرم افزار های پر کاربرد و معروف بین المللی رشته مهندسی عمران داشته باشیم. بنابراین در ادامه این دسته از اخبار تحلیلی این شماره با بررسی کامل تر نرم افزار Graitec اختصاص دادیم.

 

 

 

در خارج از کشور به دلیل رعایت قانون کپی رایت، شرکتهای مشاور با توجه به توان مالی و نیاز خود اقدام به خرید نرم افزار می نمایند. جالب است بدانید هستند شرکت های مشاوری که بخشی از محاسبات خود را به صورت کاملاً دستی انجام می دهند. چون شرکت های کوچک توان پرداخت ارقام نجومی برای خرید لایسنس این نرم افزارها را ندارند. به هر عنوان از جمله نرم افزارهایی که از صفر تا صد یک پروژه سازه را انجام می دهند، نرم افزار TeklaStructures می باشد. این نرم افزار قابلیت، مدلسازی، بارگذاری، تحلیل و طراحی و در نهایت تهیه نقشه را دارد. هرچند که گفته می شود نسخه های قفل شکسته آن قابلیت تحلیل و طراحی ندارد. این نرم افزار بیشتر جهت تهیه نقشه های شاپ کاربرد داشته و غالب طراحان سازه در کشورمان با نحوه عملکرد آن آشنایی کافی ندارند.امروزه نرم افزارهای زیادی در سرتاسر دنیا در زمینه سازه تولید و منتشر شده است. این نرم افزارها خود به دو دسته کلی رایگان(کد باز) و تجاری تقسیم بندی می شوند. نرم افزارهای کد باز غالباً فاقد رابط کاربری مناسب و پیشتیبانی بوده و بیشتر مناسب کارهای تحقیقاتی می باشند. برنامه های نوشته شده در قالب صفحات گسترده در این زمره قرار می گیرند. دسته دوم نرم افزارهای تجاری هستند که در موارد بسیاری ایده شکل گیری آنها همان نرم افزارهای کد باز بوده که نسخه اولیه آن مورد استفاده شخصی داشته است. نرم افزارهای تجاری بر خلاف دسته اول معمولاً دارای محیط کاربر پسند بوده و طبیعتاً پیشتیبانی پس از فروش یکی از مزایای آن به شمار می رود. بی شک مقبول ترین و معروف ترین نرم افزارهای تخصصی سازه در کشور ما نرم افزارهای تولید منتشر شده توسط کمپانی Csi می باشد که در وهله اول به دلیل داشتن محیطی ساده و در مرحله بعد به علت سهل الوصول بودن به صورت بسیار گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. نرم افزارهای تولید این شرکت صرفاً جهت تحلیل و طراحی سازه کاربرد دارند که حداقل در این دو مورد بسیار قوی هستند. البته در سرتاسر دنیا شرکتهای معدودی اقدام به تهیه افزونه یا نرم افزارهای جداگانه کرده اند تا بتوان با استفاده از نتایج طراحی این نرم افزارها نقشه های خروجی تولید کرد. در کشور ما به دلیل اینکه نیازی به تهیه لایسنس نرم افزار نمی باشد، در این زمینه پیشرفتهای قابل توجهی در این زمینه مشاهده می شود. گل سر سبد این نرم افزارها، نرم افزار سازه نگار از شرکت رایان سازه می باشد که به جرات می توان گفت اگر بی نظیر نباشد، قطعاً کم نظیر است.

در سالهای اخیر یک شرکت فرانسوی بنام Graitec با تولید یک پکیج بسیار قوی در زمینه طراحی سازه نامی برای خود دست و پا کرده است. نرم افزارهایی تولید این شرکت نیز جامع بوده و توان انجام یک پروژه از صفر تا صد را دارا می باشد. در حال حاضرنرم افزارهای تولید این شرکت در قاره اروپا به صورت بسیار گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و در بسیاری از کشورها نماینده فعال دارد. این شرکت در حال حاضر چهار نرم افزار را در مارکت دارد. این نرم افزارها عبارتند از :

استفاده از محصولات این شرکت نسبت به موارد مشابه چه مزایایی می تواند داشته باشد؟

  •       امکان مدلسازی بسیار دقیق انواع سازه ها در کوتاه ترین زمان و به ساده ترین روش ممکن
  •       پشتیبانی از سیستم های مختلف واحدها
  •       دارا بودن جامع ترین کتابخانه مقاطع و مصالح
  •       پشتیبانی از آیین نامه های مختلف
  •       داشتن نماینده فعال در کشورهای مختلف
  •       ارائه فایلهای آموزشی رایگان به صورت ویدئو و ایبوک به زبانهای مختلف به صورت گسترده
  •       برگزاری تعداد زیاد و رایگان سمینارهای مجازی
  •       عدم نیاز به تهیه لایسنس اضافی جهت نرم افزارهای کمکی
  •      حضور فعال در شبکه های اجتماعی

 

برخی از پروژه های انجام شده به وسیله نرم افزار های تولید این شرکت

 

 


نویسنده :

 

سید صادق علوی (رزومه

کارشناس ارشد سازه

طراح و محاسب سازه ، مدرس نرم افزار های تخصصی


مطالب مرتبط:

» معرفی نرم افزار GRAITEC + جمعبندی در خصوص اعتماد به نتایج نرم افزار های قفل شکسته

»  آیا میتوان به نرم افزار های کرک شده اعتماد کرد؟(معرفی نرم افزار های تحلیل سازه)

» اخبار تحلیلی:حداقل هایی که مهندسان و دانشجویان مهندسی بایست از اینترنت بدانند

چند توضیح:

  • شما نیز اگر مطالب مرتبط با مهندسی عمران دارید که به صورت چالشی موضوع مربوطه را  مورد تحلیل قرار داده اید می توانید به عنوان نویسنده میهمان با ما همکاری داشته باشید. کافیست از طریق ایمیل ما مطلب خود را برایمان ارسال فرمایید تا پس از بررسی در سایت منتشر شود.
  • Civil808  تنها میتواند میزبان آندسته از اخبار و مقالات تخصصی مرتبط با مهندسی عمران باشد که رعایت کننده قانون کپی رایت بوده و تحت تالیف مستقیم انتشار دهنده محتوا باشد.
  • Civil808  تنها میزبان مطالبیست که برای اولین بار چه در سطح وب و چه در سطح فیزیکی به چاپ میرسد،
  • محتوای مندرج از اطلاعات بخش نویسندگان میهمان اخبار تحلیلی آموزشی 808 با مسئولیت مستقیم نویسندگان مربوطه میباشد.
  • برای دریافت جزئیات بیشتر از همکاری در بخش خبری 808 میتوانید این یادداشت را مطالعه بفرمایید.
درباره نویسنده
عکس‌های سیدصادق-علوی

سید صادق علوی

طراح سازه های فولادی و صنعتی - پایه 2 محاسبات
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه