معرفی کتاب : "مبانی اندرکنش دینامیکی خاک و سازه" - مترجمین : علیرضا مرتضایی / هادی شاهرخی فرد / پویا طاهری - مؤلف : جان پی.ولف

معرفی کتاب : "مبانی اندرکنش دینامیکی خاک و سازه" - مترجمین : علیرضا مرتضایی / هادی شاهرخی فرد / پویا طاهری - مؤلف : جان پی.ولف

رفتار غیرخطی خاک باعث تغییر پاسخ لرزه ای سازه شده و وجود سازه؛ حرکت خاک را تحت تأثیر قرار میدهد.در تحلیل دینامیکی سازه ها،عموماً فرض میشود که خاک زیر شالوده صلب بوده و از انعطاف پذیری آن صرف نظر میشود.در این حالت، پاسخ سازه متأثر ازخواص دینامیکی خود سازه است و انعطاف پذیری خاک تأثیری در پاسخ سازه ندارد.با لحاظ نمودن انعطاف پذیری خاک زیر شالوده، پاسخ سازه تحت تأثیر سیستم جدید خاک و سازه قرار میگیرد.


در تحلیل لرزهای یک سازه مستقر در بستر سنگی، حرکتی که توسط پی تجربه می شود مشابه همان حرکتی است که در آن نقطه و قبل از آنکه سازه ساخته شود، اتفاق می افتد. بنابراین محاسبات محدود به سازه تحریک‌ شده توسط این حرکت، خاص می گردد. در حالت ساختگاه نرم، دو اصطلاح مهم برای امواج لرزهای منتشر شده از منبع رخ می دهد. اول، حرکت میدان آزاد در ساختگاه در غیاب سازه که قویاً تحت تأثیر قرار می‌گیرد. ثانیاً، حضور سازه در خاک سیستم دینامیکی را از شرایط پایه گیردار تغییر خواهد داد. سازه و خاک اطراف متقابلاً بر یکدیگر اثر داشته که این مسئله منجر به تغییر بیشتر حرکت لرزهای در پایه میگردد. این کتاب با موضوع اندرکنش خاک - سازه در خصوص هر دو موضوع پاسخ میدان آزاد و تحلیل واقعی اندرکنش میباشد. اندرکنش خاک - سازه برای دیگر حالات بار نیز دارای اهمیت می باشد (به عنوان مثال، جرم نامتعادل در ماشینهای دورانی و صنعتی).
تأثیر اندرکنش خاک سازه دارای اهمیت بوده و به طور کلی، نمی توان از آن صرف نظر نمود. حتی الزامات طراحی لرزهای قابل کاربرد به سازههای ساختمانی اجازه یک کاهش قابل ملاحظه نیروی جانبی استاتیکی معادل را در مقابل نیروی قابل کاربرد سازه با پایه صلب میدهد. برای طراحی سازه های خاص، خصوصاً نیروگاه‌های هستهای، تحلیلهای بسیار پیچیده نیاز بوده که براساس نتایج تحقیقات اخیر بوده و برخی از آنها همچنان به خوبی ارزیابی نشدهاند.عامل فوق منجر به موقعیتی میگردد که تحلیل اندرکنش خاک و سازه بسیار موضوع بحث انگیز میگردد.
یک روش یکنواخت و مشخص جهت تحلیل پاسخ میدان آزاد و تحلیل واقعی اندرکنش در این کتاب ارائه می‌شود. این روند قوی، که براساس انتشار امواج میباشد، از مفاهیم مشخص به عنوان روش سختی مستقیم تحلیل سازهای استفاده نموده و همچنین در روش توسعه یافته حاضر به عنوان روش المان مرزی قابل کاربرد است. نتایج مطالعات پارامتریک گستردهای ارائه می­شود که می تواند مستقیماً توسط تحلیلگر مورد استفاده قرار گیرد. نمونههایی از کار واقعی نشان میدهد که این روش کاربردی میباشد. در کنار روندهای قوی، این کار اجازه میدهد که تحلیلگر، محاسبات اولیه را با مدلهای ساده جهت تعیین پارامترهای کلیدی قبل از شروع محاسبات پیچیده انجام دهد.

 
 
 

مولف : جان پی . ولف
مترجمین : علیرضا مرتضایی - هادی شاهرخی فرد - پویا طاهری
ناشر : انتشارات صانعی

 

برای آشنایی بیشتر با کتاب فوق ؛ میتوانید "فصل اول" این کتاب را از لینک زیر دانلود نمائید.

 
درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست راهنمایی برای صحت سنجي پايان نامه با موضوع اندرکنش خاک و سازه
سلام و عرض خدا قوت دوستان و همکاران گرامی ممنون میشم در مورد اندرکنش خاک وسازه برای سازه بتنی متعارف کمک کنید تشکر
عکس کاربر
0پاسخ
مدلسازی اندر کنش خاک و سازه با opensees
سلام بنده برای مدلسازی رفتار اندر کنش خاک و سازه از نرم افزار opensees استفاده کردم.برای این که نودهای پایین ستونهای طبقه اول سازه بهم متصل شوند و بروی مدل خاک یکپارچه عمل کنند از المان regidlink beam استفاده کردم ولی هنگام اجرای مدل سازه فروپاشی میکنه و المان را درنظر نمیگیرد. اگر در این مورد اطلاعات دارید خوشحال میشم از راهنماییتون استفاده کنم. سپاس
عکس کاربر
2پاسخ
نمودار نیرو تغییر‌مکان در آباکوس
با سلام.من یک قاب‌ دارای مهاربند قطری طراحی کردم که یک میراگر وسط مهاربند قطری قرار دارد و خک و فونداسیون هم زیر قاب من قرار دارد و اثرات اندرکنش خک و سازه اعمال شده.در نهایت نمودار نیرو تغییر مکان من مطابق این عکس به دست آمده.میخواستم در مورد درست بودنش مطمئن بشم.آیا این نمودار درسته؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...