9 دانشگاه جذاب دنیا

9 دانشگاه جذاب دنیا

9 دانشگاه جذاب دنیا

13 سپتامبر 2014

در سرتاسر جهان ساختمان های زیبایی وجود دارد که توسط بهترین معمارهای جهان طراحی و ساخته شده اند. بسیاری از این بناهای زیبا بعضاَ ساختمان یک دانشگاه هستند، بنابراین در این گزارش نگاهی به 9 مورد از دانشگاه های جهان که دارای معماری چشمگیری هستند، خواهیم داشت. 

دانشگاه Yale (Yale University)

 

عکس از Chuck Choi

دانشگاه Yale (Yale University) توسط شرکت معماری بریتانیایی Foster و شرکا (Foster & Partners) طراحی شد. این بنا به مانند یک پاکت نامه شیشه ای است که به راهروهایی مملو از نور و فضاهای عمومی متعدد باز می گردد. از دیگر ویژگی های آن سالن های سخنرانی است که در مدول هایی استوانه ای شکل، در پانل هایی به رنگ آبی شب تاب طراحی شده اند.

 

 

مرکز نانوتکنولوژی Krishna P. Singh (The Krishna P. Singh Centre for Nanotechnology)

 

عکس از Albert Vecerkaesto

مرکز نانوتکنولوژی Krishna P. Singh (The Krishna P. Singh Centre for Nanotechnology) واقع در ایالت پنسیلوانیای آمریکا، توسط شرکت Weiss/Manfredi طراحی شده است. معماری این بنای چشمگیر در سه طبقه با سردری شفاف در نمای جلو و بامی سبز همراه شده استو طراحی آن به گونه ای است که در برابر هرگونه سروصدای ناشی از خطوط متروی مجاور عایق است و از این رو می توان آن را به عنوان یک پایگاه تحقیقاتی کارآمد دانست.

 

 

مجمع دانشجویی Saw Swee Hock دانشکده اقتصاد لندن (The London School of Economics Saw Swee Hock Student Centre)

 

عکس از Nigel Stead

این بنا با معماری مثلثی شکل با زوایایی بسته توسط مهندسین شرکت O`Donnell & Tuomey طراحی شده است. 

 

 

کالج موسیقی Senzoku Gakuen (The Senzoku Gakuen College of Music)

 

عکس از Nacasa & Partners

کالج موسیقی Senzoku Gakuen در یازده مایلی توکیو، در ژاپن واقع شده و نقشه آن توسط استودیوی طراحی K/O (K/O Design Studio ) ارائه شده است. ساختمان در پانل های فولادی ضد زنگ طراحی و برج های مسقیم الخط آن با کاشی هایی از سایه های محتلف رنگ قرمز تزیین شده اند.

 

 

ساختمان University Centre دانشگاه The New School (The New School's University Centre)

 

عکس از Som and James Ewing

شرکت معماری SOM، در طراحی ساختمان University Centre دانشگاه The New School از پنجره های فراوانی بهره برده است. پله هایی که با عریض و باریک شدن در نمای ساختمان خودنمایی می کنند به سالن هایی منتهی می شوند که برای نشست های آزاد دانشجویان با یکدیگر در مؤسسه در نظر گرفته شده است. این ساختمان که در نیویورک واقع شده مجوعه ای از خوابگاه ها، کلاس های درسی و آزمایشگاه های کامپبوتر را شامل می شود.

 

 

مؤسسه سیاست گذاری عمومی و روابط بین الملل Issam Fares (The Issam Fares Institute for Public Policy and International Affairs)

 

عکس از Hufton+Crow

این بنا توسط Zaha Hadid، در لبنان طراحی و در دانشگاه آمریکایی بیروت (American University of Beirut) واقع شده است. وی در طراحی خود از یک طره به طول 69 فوت بهره جسته و از این طریق از مساحت زیر ساخت بنا  کاسته و به مساحت فاضاهای باز عمومی و میدان زیر آن افزوده است.

 

 

مرکز آموزش و کتابخانه (The Library and Learning Centre)

 

عکس از Roland Halbe

مرکز آموزش و کتابخانه (The Library and Learning Centre) دانشگاه اقتصاد و تجارت وین (Vienns University of Economics and Business) را می توان به عنوان شاهکار دایگری از Zaha Hadid دانست. این سازه با زاوبه ای 35 درجه از پی یه یک سمت متمایل گردیده و شامل ساختمان طره ای شکلی است که بر فراز میدان زیر آن کشیده شده است. در طراحی این نما از بتن مسلح به الیاف استفاده شده و پنجره های نوار مانندی که در نمای جلوی ساختمان تغییر جهت می دهند از نکات برجسته آن به شمار می روند.

 

 

سالن Lee Hall Expansion دانشگاه Clemson (Lee Hall Expansion, Clemson University)

 

عکس از Scott Frances

بسط سالن Lee Hall در دانشکده معماری دانشگاه Clemson واقع در ایالت کارولینای جنوبی قرار دارد. این ساختمان توسط شرکت معماری Thomas Phifer و شرکا (Thomas Phifer and Partners) طراحی گردید. این بنا را می توان عمارتی بزرگ از شیشه و فولاد دانست که در تقابل با سایر ساختمان های سنتی ساخته شده از آجر در پردیس دانشگاه طراحی شده است.

 

 

دانشکده هنر Glasgow (Glasgow School of Art)

 

عکس از Iwan Baan

دانشکده هنر Glasgow توسط Steven Holl، معمار آمریکایی طراحی شده است. این ساختمان در 5 طبقه به عنوان متممی بر بنای اصلی در سال 1909 ساخته شد.  این بنای متشکل از شیشه های چند لایه مات، درحالی که استودیویی برای معماری، طراحی و هنر است، چندین فضای مجزا و یک سالن نمایشگاه عظیم را در خود جای داده است.

 

 

درباره نویسنده
عکس‌های Sedigheh Vakilly

صدیقه وکیلی

کارشناسی ارشد برنامه ریزی حمل و نقل دانشگاه صنعتی امیرکبیر، فارغ التحصیل کارشناسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان، مترجم زبان انگلیسی (عمومی، تخصصی، فنی مهندسی، عمران،...)، دارای مدرک Academic IELTS
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .