مقاله تحلیلی: ترمیم سطوح بتنی تغییر رنگ یافته

مقاله تحلیلی: ترمیم سطوح بتنی تغییر رنگ یافته

تغییر رنگ سطوح بتنی به تغییر رنگ موردنظر سطوح تعبیر می‌شود. این تغییر رنگ می‌تواند ناشی از وجود کلسیم کلرید در بتن، سیمان، افزودنی‌ها، عمل‌آوری نامناسب، شرایط محیطی و پرداخت اشتباه باشد.

 تغییر رنگ سطوح بتنی را می‌توان با کاهش تأثیر عوامل ذکرشده در بالا به حداقل رساند. بااین‌حال اگر روی سطوح لکه‌هایی نمایان شود می‌توان با راهکارهای زیر اثرات مخرب را کاهش داد.

تکنیک ترمیم این سطوح بتنی بر اساس دلیل تغییر رنگ انتخاب می‌شود. ترمیم این سطوح فقط در شرایطی که سطح کاملاً عمل‌آوری شده باشد امکان‌پذیر است.

تکنیک‌های ترمیم سطوح بتنی تغییر رنگ داده‌شده

راهکارهای زیادی برای کاهش تأثیر تغییر رنگ سطوح بتنی وجود دارد اما استراتژی صحیح این است که توضیح را با ساده‌ترین و راحت‌ترین مورد شروع کنیم.

پاک‌سازی

در موارد خفیف، می‌توان سطح را ابتدا با آب داغ شست و سپس یک برس زبر روی آن کشید. هدف این است که در رطوبت و مواد معدنی تغییر ایجاد شود. لازم است که این فرایند تا وقتی تغییر رنگ از بین برود ادامه یابد. پس از خشک شدن سطح بتن باید از یک ماده سبک برای آب‌بندی استفاده کرد.

محلول اسیدی

اگر تغییر رنگ زیاد باید می‌توان از یک محلول اسیدی ملایم مثلاً اسید موریاتیک 1 تا 3 درصد استفاده کرد. در استفاده از این روش باید دقت زیادی کرد چراکه اگر غلظت اسید زیاد باشد بتن ضعیف می‌شود.

میزان نفوذ اسید به بتن را می‌توان با غرقاب کردن و خشک‌کردن پیش از استفاده از محلول اسیدی کنترل کرد. هر چه سطح بتن خشک‌تر باشد، نفوذ اسید بیشتر خواهد بود. بعد از استفاده از محلول اسیدی باید ناحیه موردنظر را به مدت 15 دقیقه با آب تمیز شست‌وشو داد.

سیلر رنگی

اگر تغییر رنگ سطح بتن به دو شیوه قبلی امکان‌پذیر نباشد، می‌توان از یک سیلر رنگی برای پنهان کردن تغییر رنگ استفاده کرد. سیلر رنگی برخلاف اسید و سیلرهای آکریلیک باوجود نفوذ به سطح ظاهر آن را تغییر نخواهد داد. اسید یک سطح صیقلی مرمر مانند و سیلر آکریلیک یک سطح تیره ایجاد می‌کند. این امکان وجود دارد که یک رنگ به سیلر آکریلیک اضافه شود تا سطح تغییر رنگ یافته پوشانده شود.

روکش‌های خاص

برای ترمیم سطوح تغییر رنگ یافته می‌توان از روکش‌های نازک اصلاح‌شده با پلیمر استفاده کرد.

دی آمونیوم سیترات

یکی دیگر از روش‌های ترمیم سطوح بتنی تغییر رنگ یافته استفاده از دی آمونیوم سیترات است که از آن در موارد حاد استفاده می‌شود. دی آمونیوم سیترات یک نمک است که از آن برای پرداخت و براق کردن سطح استفاده می‌شود. این ماده ابتدا با آب مخلوط می‌شود و پس‌ازآن 15 دقیقه روی سطح بتنی قرار می‌گیرد و سپس روی آن برس کشیده و شسته می‌شود. ازآنجاکه این ماده هزینه زیادی دارد فقط باید در شرایطی که روش‌های دیگر جوابگو نبود از آن استفاده کرد.

بتن‌ریزی مجدد سطح

در مواردی که تغییر رنگ به هیچ روشی قابل‌ترمیم نباشد، می‌توان از یک لایه بتن برای پوشاندن سطح آسیب‌دیده استفاده کرد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .