مقاله تحلیلی: لرزاننده میلگرد – کاربردها، مزایا و معایب

مقاله تحلیلی: لرزاننده میلگرد – کاربردها، مزایا و معایب

لرزاننده میلگرد درواقع نوعی از ویبراتورها است که پس از بتن‌ریزی به سر میلگردها متصل می‌گردد و به این وسیله باعث تحکیم و متراکم سازی بتن می‌شود. از این تکنیک برای متراکم سازی بتن در المان‌هایی که دسترسی راحتی ندارند، استفاده می‌شود.

 استفاده از این دستگاه راحت است. لرزاننده‌های میلگرد نیاز به ویبراتورهای معمولی در المان‌های بتنی کم‌عمق و با میلگرد زیاد را حذف می‌کند. به‌علاوه دیگر نیازی به داخل کردن و خارج کردن سر ویبراتور به داخل بتن نیست و متعاقباً پاشیدن بتن به اطراف اتفاق نمی‌افتد و خطری برای کارگران به این لحاظ ایجاد نمی‌شود.

علاوه بر این لرزاننده میلگرد سریع‌تر از یک ویبراتور معمولی موجب متراکم سازی بتن می‌شود و ازآنجاکه به نیروی کار کمتری برای بتن‌ریزی و متراکم سازی نیاز است موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود.

لرزاننده میلگرد به‌گونه‌ای طراحی شده که موجب تبدیل میلگردها به ویبراتور می‌شود. این لرزاننده با ارتعاش ایجاد شده در میلگرد موجب تحکیم بتن طی 5 تا 7 ثانیه می‌شود؛ بنابراین نیازی به ویبراتورهای معمولی نخواهد بود.

از لرزاننده میلگرد معمولاً در شرایطی که دسترسی راحتی ندارد مثل بلوک‌های بتن مسلح و المان‌های پر آرماتور استفاده می‌شود.

به‌طورکلی بتن در دیوارهای بنایی بتن‌آرمه در مقایسه یا حالت‌های دیگر سریع‌تر به حالت پلاستیک می‌رسد. دلیل این است که بلوک‌های بتنی بخش از آب موجود در بتن را جذب می‌کنند.

بنابراین قبل از اینکه بتن به حالت پلاستیکی برسد باید فرایند متراکم سازی انجام شود. این کار را می‌توان با لرزاننده میلگرد انجام داد. این تکنیک موجب کاهش زمان متراکم سازی می‌شود.

گاهی برای متراکم سازی بتن در المان‌های بتنی پر آرماتور می‌توان یک ویبراتور معمولی را بااتصالات مناسب به میلگردها وصل کرد. این روشی است که در ACI 309R-5 توصیه شده است. بااین‌حال نباید از ویبراتورهای خارجی به‌عنوان لرزاننده میلگرد استفاده کرد چراکه موجب آسیب دیدن ویبرانور می‌شود.

اهمیت لرزاننده میلگرد

لرزاننده میلگرد ازاین‌جهت اهمیت دارد که مشکل تحکیم بتن را در المان‌های کم‌عمق و پر آرماتور حل می‌کند. در مواردی که عضو بتنی به‌شدت پر آرماتور باشد، فاصله کم میلگردها این امکان را نمی‌دهد که بتوان از ویبراتور داخلی استفاده کرد. به همین دلیل باید از سر ویبراتور کوچک‌تر اما کم اثرتر استفاده کرد.

به‌علاوه المان‌های دارای میلگرد زیاد مانند دیوارهایی عمل می‌کنند که مانع رسیدن ارتعاش ویبراتور از داخل دیوار به سمت دیواره قالب می‌شوند. به‌طور مشابه اگر از یک ویبراتور خارجی استفاده شود بتن به‌درستی متراکم می‌شود و دیواره قفسه میلگرد از انتقال لرزش به داخل بتن جلوگیری می‌کند. در چنین شرایطی می‌توان بااتصال یک لرزاننده میلگرد به سر آرماتورها و تبدیل آن‌ها به بک ویبراتور مشکل را حل کرد.

در این حالت ارتعاشات از میلگردها به بتن منتقل می‌شود. این ارتعاش از مرکز تا سطح قالب عضو بتنی را پوشش می‌دهد.

کاربردها

از لرزاننده‌های میلگرد معمولاً در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • دیوارها و ستون‌های پر آرماتور
  • دیوارهای بنایی متشکل از بلوک‌های بتن مسلح

مزایا

  • لرزاننده میلگرد را می‌توان به‌راحتی و بدون تلاش زیاد به سر آرماتور وصل کرد.
  • لرزاننده میلگرد در مقایسه با ویبراتورهای داخلی به نیروی کار کمتری نیاز دارند.
  • استفاده از این تکنیک به دلیل اینکه نیاز به تمیزکاری ندارد و سرعت بالاتری در مقایسه با تکنیک‌های دیگر دارد، موجب صرفه‌جویی در زمان می‌شود.
  • با استفاده از این تکنیک می‌توان اشتباهاتی مثل سریع بیرون کشیدن سر ویبراتور و در نتیجه تحکیم ضعیف بتن و تضعیف پیوند بتن و میلگرد جلوگیری کرد.
  • این تکنیک به نحوی عالی موجب تحکیم و متراکم سازی بتن در اعضای پر آرماتور و المان‌های بنایی متشکل از بلوک‌های بن مسلح می‌شود و در نتیجه پیوند خوبی بین فولاد و بتن ایجاد می‌کند.

معایب

  • لرزاننده‌های میلگرد ممکن است به دلیل ارتعاشات بیش‌ازاندازه موجب سست شدت اتصالات آرماتورها شوند.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .