مقاله تحلیلی: خطرات ارتعاشات زیاد در حین ساخت‌ و ساز

مقاله تحلیلی: خطرات ارتعاشات زیاد در حین ساخت‌ و ساز

ارتعاشات ناشی از فعالیت‌های ساخت‌وساز ممکن است خطرات قابل‌توجهی در کارگاه ساختمانی به وجود آورند. این ارتعاشات ممکن است سلامت و ایمنی کارگران را تهدید کنند، باعث آسیب تجهیزات شوند و کیفیت ساخت را تحت تأثیر قرار دهند.

به همین جهت صاحبان کسب‌وکارها باید این خطرات را بشناسند تا بتوانند از خود در برابر مشکلات احتمالی دفاع کنند. علاوه بر این ناظران باید با خطرات ناشی از ارتعاشات ِ حین ساخت و راهکارهای به حداقل رساندن آن‌ها آشنا باشند.

ارتعاشات حین ساخت چه تأثیری بر کارگان دارند؟

وقتی کارگران در معرض ارتعاشات بیش‌ازحد قرار بگیرند ممکن است مشکلات متعددی را تجربه کنند. ممکن است برخی از عملکردهای بدن مانند جریان اکسیژن و مواد مغذی در بدن و همچنین ورودی حسی مغز دچار اختلال شود. علاوه بر این ممکن است موجب مرگ سلولی یا نکروز شود که با کاهش دریافت اکسیژن و مواد مغذی در سلول‌ها و بافت‌های بدن همراه است.

عوارض دیگر ممکن است شامل سردرد، کمردرد و حتی سندرم تونل کارپال باشد. در برخی موارد کارگران به دلیل تحمل ارتعاشات زیاد دچار شکستگی استخوان در ناحیه دست‌ها یا پاهای خود می‌شوند.

خطر ارتعاشات بیش‌ازاندازه به لحاظ آسیب‌هایی که به همراه دارند وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانیم این ارتعاشات در دنیای امروزی بسیار شایع هستند.

طبق بررسی که در یک مطالعه انجام شد، تقریباً یک‌چهارم افراد آسیب‌های متعددی را تجربه کرده‌اند که همگی در محل کار خود در معرض ارتعاشات قرار دارند.

عوامل متعددی تعیین می‌کنند که آیا کارگاه ساخت‌وساز در معرض خطر ارتعاشات بیش‌ازاندازه هست یا خیر. بسته به نوع و تعداد تجهیزات سنگین مورد استفاده ممکن است کارگران در موقعیت‌های خاصی شرایط پرخطری را متحمل شوند؛ بنابراین لازم است که اقدامات احتیاطی مناسبی برای جلوگیری از صدمات ناشی از کار انجام شود.

چه کسانی در معرض خطر قرار دارند؟

هر فردی که در صنعت ساخت‌وساز فعالیت می‌کند به‌نوعی در معرض خطر ارتعاشات ابزارها و سایر خطرات محل کار قرار دارد. بااین‌حال کسانی که بیشتر در معرض خطرات ناسی از ارتعاش قرار دارند، کارگرانی هستند که به‌صورت مستقیم با ابزارهای دارای ارتعاش سروکار دارند.

این خطرات به‌طور خاص برای کسانی که با ابزارهای الکتریکی، پنوماتیکی یا هیدرولیکی کار می‌کنند بیشتر است. افرادی که به مدت طولانی با این ابزارها کار می‌کنند در معرض بیشترین خطر قرار دارند چراکه ارتعاشات به‌مرورزمان به عضلات و بافت‌های بدن آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند. به‌طورکلی بیش از 15 دقیقه کار کردن با ابزارهای چکشی و بیش از 1 ساعت کار کردن با ابزارهای چرخشی در طول روز موجب آسیب دیدن افراد می‌شود.

خطرات مرتبط با ارتعاشات در کارگاه ساختمانی چه هستند؟

به‌طورکلی افراد به دو شکل در معرض ارتعاشات موجود در محل کار قرار می‌گیرند:

  • لرزش دست و بازو: ابزارهای برقی ارتعاشات را به دست، بازوها و شانه‌های کارگران منتقل می‌کنند و موجب آسیب عصبی در انگشتان، دست‌ها و مچ دست می‌شوند. برخی از علائم این آسیب‌دیدگی عبارت‌اند از: بی‌حس شدن یا سوزن سوزن شدن؛ احساس درد در دست‌ها، بازوها، شانه‌ها و گردن؛ احساس ناراحتی در دست هنگام کار با ابزار؛ کاهش توانایی و کنترل حین استفاده از ابزاری همچون مته. درصورتی‌که کارگر به مدت طولانی در معرض این ارتعاشات قرار گیرد احتمال اینکه دچار سندرم تونل کارپال شود افزایش می‌یابد.
  • لرزش کل بدن: وقتی کل بدن در معرض ارتعاشات قرار بگیرد قسمت‌های مختلفی همچون پاها و ساق پاها تحت تأثیر قرار می‌گیرند. تأثیراتی که این نوع لرزش دارد عبارت‌اند از: احساس خستگی در عضلات و مفاصل؛ درد در عضلات یا کل بدن؛ تحریک شدن پوست یا چشم‌ها؛ مشکلات مربوط به خواب و سردرد. برخی از این علائم ممکن است خود را در طی زمان نشان دهند ازاین‌رو لازم است کارگران از تجهیزات محافظتی مانند چکمه‌های ضخیم ضد لرزش، دستکش‌های ضخیم و محافظ گوش استفاده کنند. به‌علاوه کارگران باید از تأثیرات ارتعاش بر خود آگاه باشند تا به‌محض مشاهده آن‌ها به پزشک مراجعه کنند.

نتیجه‌گیری

ارتعاشات ازجمله موارد جدی تهدیدکننده سلامت و ایمنی کارگران ساختمانی محسوب می‌شوند. درصورتی‌که کارگان مستقیماً با ماشین‌آلات سنگین کار می‌کنند یا در نزدیکی آن‌ها قرار دارند آنچه اهمیت دارد این است که این تجهیزات به‌طور مرتب سرویس شوند تا از صدمات ناسی از ارتعاش جلوگیری شود.

به‌علاوه باید به کارگرانی که پیوسته در معرض ارتعاشات ناسی از ماشین‌آلات سنگین قرار دارند، آموزش‌های مرتبط با این تجهیزات و آموزش‌های مرتبط با ایمنی ارائه شود تا بتوانند از خود در برابر ارتعاشات محافظت کنند.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
دریافت یا مشاهده گواهینامه نشان تعالی HSE
باسلام.من دوره اسفند ماه سال 97(4ام تا 6ام) در برج میلاد بصورت مجازی رو گذروندم و گواهینامه اون رو دریافت کردم.سازمان نظام مهندسی درخواست گواهینامه فارسی رو از من نمودند.چطور میتونم دریافت کنم؟ با تشکر (گواهینامه دریافتی به پیوست میباشد.)
عکس کاربر
0پاسخ
مدرک Hse فنی حرفه ای مورد تأیید نظام مهندسی هست؟
سلام مدرک Hse فنی حرفه ای مورد تأیید نظام مهندسی هست ؟ ؟! برا پروژه ساختمانی
عکس کاربر
0پاسخ
ترک کنار ستون
ببخشید من یه ساختمان بتنی سه طبقه دارم در کنار یکی از ستون هان حدودا به ارتفاع ۲ متر ترک کنار ستون ایجاد شده عرض ترک هم حدود دو میلیمتره و هر دو طرف دیوار مشخصه میخواستم بدونم دلیلش چیه و آیا خطری برای ساختمان داره ممنون میشم راهنمایی کنید
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .