مقاله تحلیلی: عوامل مؤثر بر خوردگی آرماتورها- قسمت دوم

مقاله تحلیلی: عوامل مؤثر بر خوردگی آرماتورها- قسمت دوم

خوردگی میلگردهای فولادی در المان‌های بتن مسلح علاوه بر اینکه بسیار زیان‌بار می‌باشد، ممکن است عملکرد سرویس‌دهی آن‌ها را نیز تضعیف کند و حتی منجر به فروریزش سازه شود. بااین‌حال با انجام اقدامات احتیاطی می‌توان از خوردگی میلگردهای فولادی جلوگیری کرد.

از موارد مهم در جلوگیری از مکانیسم خوردگی آرماتورها، استفاده از بتن باکیفیت بالا و با نفوذپذیری کم است. اگرچه بتن معمولی کاملاً نفوذناپذیر نیست اما با توجه به جنبه‌های مختلف ساخت‌وساز مثل روش انجام کار، اختلاط بتن و عمل‌آوری آن می‌توان بتنی با نفوذپذیری پایین و کیفیت عالی در اختیار داشت. انجام این اقدامات توسط طراحان و مهندسان کارگاه به‌منظور جلوگیری از خوردگی آرماتورها ضروری است.

در قسمت به قبل به ۶ مورد از عوامل مؤثر بر خوردگی آرماتورها اشاره کردیم و در این قسمت بحث را با اشاره به ۶ مورد دیگر به پایان می‌رسانیم.

مشاهده قسمت اول مقاله در این صفحه

۷- مقدار کلرید مجاز

آیین‌نامه ساختمانی ACI 318-11 حداکثر مقدار یون کلرید قابل‌حل در آب را برای بتن طبق جدول زیر تعیین می‌کند.

۸- ضخامت کاور بتنی

عمق یا ضخامت کاور بتنی مؤثرترین عامل بر خوردگی آرماتورها است. نفوذ رطوبت و کلرید را می توات با تأمین ضخامت کاور بتنی مناسب به تأخیر انداخت. عوامل متعددی بر ضخامت کاور بتنی و همین‌طور خوردگی آرماتورها تأثیرگذار هستند. معادله زیر گویای این پارامترها است:

  

Rt: زمان خوردگی آرماتورهای مدفون در بتن که به‌طور مداوم در معرض آب‌های شور قرار دارد، سال

Si: عمق یا ضخامت کاور بتنی، سانتی‌متر

K: غلظت یون کلرید، ppm

W/C: نسبت آب به سیمان

ACI 318M-11 حداقل کاور بتنی را برای جلوگیری از خوردگی ۶۵ میلی‌متر برای بتن معمولی و ۵۰ میلی‌متر برای بتن پیش‌ساخته توصیه می‌کند.

۹- متراکم سازی بتن

خوردگی آرماتورها به‌طور مستقیم تحت تأثیر میران تراکم بتن قرار دارد؛ بنابراین اگر در حین بتن‌ریزی متراکم سازی به‌اندازه کافی انجام نشود، خوردگی سریع‌تر انجام می‌شود. به‌عنوان‌مثال، با کاهش %۱۰ تراکم، نفوذپذیری تا %۱۰۰ افزایش و مقاومت بتن تا %۵۰ کاهش می‌یابد. به همین علت متراکم سازی بتن به‌اندازه کافی عامل مهمی در جلوگیری از خوردگی آرماتورها محسوب می‌شود.

۱۰- عمل‌آوری

نفوذپذیری بتن را می‌توان با عمل‌آوری مناسب و کنترل دما و رطوبت کاهش داد. اگر عمل‌آوری مناسبی انجام نشود، نفوذپذیری ۵ تا ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت. اگر مدت‌زمان عمل‌آوری بسیار کوتاه باشد، یون‌های کلرید قبل از اینکه لایه محافظ روی سطح بتن شکل گیرد، به سطح بتن نفوذ می‌کنند.

۱۱- عرض مجاز ترک

ترک‌های بتنی به‌شدت بر خوردگی آرماتورها تأثیرگذار هستند؛ بنابراین ACI 224-01 حداکثر عرض مجاز ترک را برای وجه کششی المان در معرض خیس و خشک شدن ۰.۱۵ میلی‌متر اعلام می‌کند.

 نکته مهم اینکه ترک‌های طولی در راستای آرماتورها به‌مراتب خطرناک‌تر از ترک‌های عرضی هستند. در جدول زیر حداکثر عرض مجاز ترک‌ها بر اساس شرایط مختلف ارائه شده است.

۱۲- پوشش‌های محافظ

استفاده از روکش برای میلگردها و حفاظت کاندی از راه‌های مهم دیگر جلوگیری از خوردگی هستند. بااین‌حال این دو راهکار در مقایسه با استفاده از بتن با نفوذپذیری کم، پرهزینه‌تر هستند. در روش حفاظت کاتدی محیط بتن با استفاده از آندها یا با تغییر جریان یون‌ها از آرماتورها، تغییر می‌کند.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .