مقاله تحلیلی: برنامه‌ ریزی شهری

مقاله تحلیلی: برنامه‌ ریزی شهری

برنامه‌ریزی شهری ترکیبی از علم و هنر است که مجموعه‌ای از رشته‌های مختلف را کنار هم قرار می‌دهد برنامه‌ریزی شهری را می‌توان به ساده‌ترین شکل یعنی سازمان‌دهی همه عناصر یک شهر یا سایر محیط‌های شهری تعریف کرد. بااین‌حال وقتی همه المان‌های تشکیل‌دهنده یک شهر را در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که به این سادگی هم نیست.

برنامه‌ریزی شهری واقعی نسبتاً یک مفهوم جدید است. این مفهوم برای اولین بار در اواسط قرن نوزدهم مطرح شد یعنی زمانی که نیاز بود برنامه و اهداف بزرگ‌تری برای رشد شهرهای بزرگ مثل نیویورک و فیلادلفیا در نظر گرفته شود. تا قبل از این رشد شهرها وابسته به نیازی بود که احساس می‌شد و فقط زمین‌های اطراف شهرها تصرف می‌شد. لندن، پاریس، توکیو و در حقیقت هیچ‌کدام از شهرها در جهان؛ برنامه‌ریزی شهری چندان مناسبی نداشتند به‌طوری‌که در حال حاضر هم آدرس‌دهی و آدرس پیدا کردن در بخش‌های قدیمی شهرها حتی برای محلیان هم چالش‌برانگیز است.

یکی دیگر از دلایل گسترش مفهوم برنامه‌ریزی شهری، نیاز روزافزون به مسکن‌هایی با ایمنی بیشتر برای کارگران کارخانه‌ها بود. بعدها کارگران به پشتوانه ظهور اتحادیه‌های کارگری درخواست مسکن بهتر کردند. به همین دلیل کارخانه‌های فولاد و دیگر کارخانه‌ها در شهرهای بزرگ ظاهر شدند.

امروزه در برنامه‌ریزی شهری همه جوانب یک شهر در نظر گرفته می‌شود. این موارد شامل ایمنی، زیبایی و بررسی موقعیت همه المان‌ها از خانه‌ها تا کارخانه‌ها است؛ بنابراین در طراحی ساختمان‌ها جذابیت معماری عامل مهمی محسوب می‌شود و در طراحی شهرها، فضاهای سبز موردتوجه قرار گرفته‌اند. در یک برنامه‌ریزی شهری خوب مدارس در محله‌هایی که بیشترین نیاز وجود دارد و بیمارستان‌ها در مراکز شهری طراحی می‌شوند و بر این اساس طرح بزرگراه‌ها برنامه‌ریزی خواهد شد.

یک برنامه‌ریزی شهری خوب در برنامه‌ریزی بزرگراه‌های یک شهر خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل است که پیش‌بینی نیازمندی‌های بحث ترافیک و رشد آن برای شهرهای بزرگ امری حیاتی تلقی می‌شود. بر این اساس برنامه ریزان شهری باید چگونگی تأثیر رشد آینده بر جریان ترافیک را در نظر بگیرند و سعی کنند نقاطی که باعث ایجاد مشکل می‌شوند را قبل از وقوع آن از بین ببرند. از دیگر المان‌های مهم برنامه‌ریزی شهری، سیستم‌های فاضلاب و زهکشی هستند. برنامه ریزان شهری باید عواملی همچون جغرافیای محل، سطح آب‌های زیرزمینی و عناصر متعدد دیگری را در چشم‌انداز شهر در نظر بگیرند تا بتوانند برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.

ازآنجاکه رشته‌های مختلفی در برنامه‌ریزی شهری دخیل هستند، یک گروه از برنامه ریزان شهری ممکن است شامل مهندس عمران، معمار، گیاه‌شناس، طراح منظر، مهندس برق و غیره باشد. اگر از برنامه‌ریزی شهری استفاده کارآمد و به‌جایی شود، شهرها جذابیت بیشتری خواهند داست و بنابراین خدمات بهتری به شهروندان ارائه خواهد شد.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
260پاسخ
درخواست راهنمایی در خصوص رشته کارشناسی شهرسازی و طراحی شهری
سلام من تازه در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱ فارغ اتحصیل شدم یعنی دفاع کردم ارشد طراحی شهری و کارشناسی شهرسازی بودم برای ادامه مسیر واقعا گیج شدم و نمیدونم چ راهی رو برم ک درست باشه متولد ۷۵ هستم سربازی هم نرفتم ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
کد گزاری جدول کوچه
سلام قبلا شهرداری کدگزاری جدول کوچه را اشتباهی اعمال کرده وبعد از 14 سال اومده ومی خواهد جدول اشتباهی را کد گزاری جدید کنه درین صورت تنها خانه ی ضرر دیده خونه ماست که از فاصله جدول جوی کوچه با حیاط خونه ما 30 سانتی متر است من باید چه دلیلی بیاورم وچه کار کنم ومانعش بشوم ویا کجا وچه بگم؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .