مقاله تحلیلی: درخت تصمیم‌گیری- ابزاری سودمند برای مدیریت پروژه

مقاله تحلیلی: درخت تصمیم‌گیری- ابزاری سودمند برای مدیریت پروژه

درخت تصمیم‌گیری یکی از ابزارهای مدیریت پروژه است که اساس آن شبیه ساختار درخت است. از این ابزار برای تصمیم‌گیری و پیش‌بینی نتایج و خروجی‌های بالقوه در شرایطی که موارد مختلفی را باید لحاظ کرد، استفاده می‌شود. تصمیماتی که به این شکل گرفته می‌شوند معمولاً مربوط به هزینه‌ها، ‌منابع‌‌ و‌ تأسیسات ‌هستند.‌

اعضای تیم با موارد مختلفی در راستای مدیریت پروژه روبرو می‌شوند. تیم پروژه گاهی با گزینه‌های متعددی مواجه می‌شود که لازم است پیامدهای هرکدام از گزینه‌ها را ارزیابی کند. درخت تصمیم‌گیری از تعدادی شاخه تشکیل‌شده که هرکدام به نتیجه نهایی ختم می‌شود.

چهار مؤلفه اصلی سازنده درخت تصمیم‌گیری عبارت‌اند از:

  • گره تصمیم‌گیری: این مؤلفه از درخت تصمیم‌گیری نشان‌دهنده انتخابی است که باید در طول پروژه به‌عنوان یک راه‌حل مؤثر دنبال شود.
  • شاخه‌ها: این مورد نشان‌دهنده گزینه‌های قابل‌بررسی است و با گره‌ها در ارتباط است.
  • گره‌های تصادفی یا شانسی: این گره‌ها نشان‌دهنده نتایج تضمین نشده هستند.
  • گره‌های پایانی: این گره‌ها معمولاً انتهای درخت تصمیم‌گیری هستند و نتیجه نهایی را نشان می‌دهد.

کاربرد درخت تصمیم‌گیری در مدیریت پروژه

همان‌طور که قبلاً توضیح داده از درخت تصمیم‌گیری می‌توان برای مدیریت تصمیمات و بهبود مدیریت پروژه استفاده کرد. در ادامه گام‌های نحوه استفاده از درخت تصمیم‌گیری شرح داده می‌شود.

  1.  وقتی ذینفعان پروژه با مشکل تصمیم‌گیری روبرو می‌شوند، در وهله اول باید تمام گزینه‌های موجود را شناسایی کنند. هر پروژه‌ای مسیر منحصربه‌فردی برای رسیدن به موفقیت دارد. هر انتخاب اثر متفاوتی روی اهداف پروژه دارد.
  2.  پس از شناسایی گزینه‌ها، گام بعدی ارزیابی نتایج بالقوه و خروجی‌ها است. در این مرحله معمولاً از ابزار برای پیش‌بینی و برآورد استفاده می‌شود.
  3.  پس از آن یک بررسی دقیق به‌منظور آنالیز نتایج انجام می‌شود. این مرحله شامل ارزیابی ریسک‌ها و مزایای مرتبط با هر گزینه است.
  4.  در انتها پس از ارزیابی‌های انجام‌شده، تصمیم‌گیری انجام می‌شود.

کاربردهای درخت تصمیم‌گیری

  1. از درخت تصمیم‌گیری می توات برای شناسایی فرصت‌های بالقوه رشد در پروژه بر اساس اطلاعات موجود استفاده کرد. از داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری‌شده برای اصلاح استراتژی پروژه های اینده استفاده کرد.
  2. از درخت تصمیم‌گیری می‌توان برای استراتژی‌های خرید استفاده کرد.
  3. از درخت تصمیم‌گیری می‌توان برای مدیریت استراتژیک پروژه استفاده کرد.
  4. از درخت تصمیم‌گیری می‌توان برای شناسایی ریسک‌ها و راهکاری کاهش آن‌ها استفاده کرد.

مزایای درخت تصمیم‌گیری

  1. با استفاده از درخت تصمیم‌گیری می‌توان به‌راحتی اطلاعات لازم را جمع‌آوری و توصیف کرد چراکه نیاز به تخصص خاصی ندارد. باکمی دانش و تلاش می‌توان درک درستی از گزینه‌ها داشت.
  2. از داده‌های درخت تصمیم‌گیری می‌توان برای برآورد هزینه‌ها، احتمالات و استراتژی‌های متغیر استفاده کرد. این استراتژی‌ها به افزایش استاندارد کیفی و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کنند.
  3.  مدیر پروژه از این ابزار برای ردیابی عدم قطعیت‌ها و تدوین استراتژی‌هایی برای رفع آن‌ها استفاده می‌کند.

نتیجه‌گیری

درخت تصمیم‌گیری یک رویکرد مدیریت پروژه که هدف از آن رسیده به یک نتیجه مشتری محور است. ازآنجاکه این ابزار برای جنبه‌های مختلف پروژه کاربرد دارد، استفاده از آن برای هر نوع تصمیم‌گیری در ساخت‌وساز توصیه می‌شود.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
2پاسخ
نرم افزار مناسب برای مدیریت پروژه چیست؟
از پریماورا در چه پروژه هایی استفاده می شود؟ این پروژه ها چه تفاوت هایی دارند که در آنها msp قابل استفاده نیست؟
عکس کاربر
9پاسخ
برای ورود به حرفه به کار عملی در رشته عمران بایست از کجا شروع کنم؟
سلام.خسته نباشید.من مدرک کارشناسی عمران دارم ولی متاسفانه با هیچکدام از نرم افزارهای مربوط آشنایی ندارم .به رشته ی خودم خیلی علاقمندم ولی توی دانشگاه مطلب خاصی یاد نگرفتم. میخواستم از شما مشاوره بگیرم که از کجا شروع کنم؟البته ارشد هم قبول شدم در رشته مدیریت پروژه ولی علاقه شدیدی به راهسازی دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور و از چه مباحثی باید شروع به یاد گرفتن نرم افزار بکنم.(تقریبا هیچی بلد نیستم بجز اینکه ریاضیات و استاتیک و تحلیل سازه و فولاد حل کنم)
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .