مقاله تحلیلی: کاربرد اپلیکیشن ها و ابزارهای دیجیتال در صنعت ساخت ‌و ساز

مقاله تحلیلی: کاربرد اپلیکیشن ها و ابزارهای دیجیتال در صنعت ساخت ‌و ساز

مهندسان شرکت Costain پیشگامان استفاده از دفترهای دیجیتالی برای ثبت رویدادهای اتفاق افتاده در کارگاه ساختمانی و نظارت بر آن‌ها بوده‌اند، این ابزار امکان پیگیری و نظارت دقیق را فراهم می‌کند.

یکی از وظایف مهم یک مهندس سایت، بررسی میزان پیشرفت کار و نیز مسائل مربوط به سایت است. این دفترچه روشی نوین برای ثبت الکترونیکی اطلاعات مربوط به سایت است که همراه با آن می‌توان مستندات دیگری همچون عکس‌ها، اطلاعات مکانی و اطلاعات آب‌وهوا را نیز اضافه کرد.

این ابزار یک راه‌کار مناسب برای پیگیری امور فراهم می‌کند و کیفیت و جزئیات اطلاعاتی را که باید ثبت شود ارتقا می‌دهد. در صورت بروز اختلاف نیز از این اطلاعات می‌توان به‌عنوان سند تاریخ‌دار استفاده کرد.

تا قبل از این از یادداشت‌برداری بر روی کاغذ در جهت ثبت اطلاعات استفاده می‌شد. البته امروزه این اطلاعات به‌صورت الکترونیکی نیز ثبت می‌شوند ولی این کار عمدتاً در انتهای روز و بر پایه گردآوری اطلاعات و دست‌نوشته‌های روزانه‌ای صورت می‌گرفت که قبلاً در محل سایت پروژه یادداشت شده‌اند. استفاده از این روش بسیار زمان‌بر بود و احتمال خطا را نیز افزایش می‌داد و علاوه بر این پیوست مستنداتی همچون عکس‌ها به این اطلاعات بسیار دشوار بود.

با ظهور دوربین‌های دیجیتالی مشکلات دیگری نیز به ثبت اطلاعات به روش کاغذی افزوده شد. سؤالی که در این موارد مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان یک گزارش نوشتاری را به‌عنوان مدرک بر چنین اسنادی پیوست کرد، مخصوصاً در مواردی که این مدارک به حالت الکترونیکی باشد؟ عکس‌ها می‌توانند منابع بسیار ارزشمندی از اطلاعات باشند، به‌خصوص در مواردی که اختلافی رخ‌داده باشد. بااین‌حال، اثبات اینکه چه زمانی و در کجا یک عکس گرفته‌شده است و بیان اینکه این عکس چه ارتباطی با رویداد مندرج در دفتر دارد دشوار است، به‌خصوص اگر تعداد عکس‌های گرفته‌شده زیاد باشد.

الکترونیکی کردن پروسه ثبت تمامی رخدادها چنین مشکلاتی را برطرف می‌کند. به همین دلیل در سال 2012، Costain و COMIT به پروژه MobiCloud که منابع مالی آن توسط اتحادیه اروپا تأمین می‌شد ملحق شدند و سامانه‌ای را طراحی کردند که بتواند از برنامه‌های تلفن همراه پشتیبانی کرده و قادر باشد اطلاعات را ثبت و در آن واحد در سرورهای ابری نمایش دهد.

مهم‌ترین نکته این است که تمامی اطلاعات مربوط به رکوردهای روزانه در یک سرور ابری امن ذخیره می‌شوند.

در این شرایط اطلاعات مربوط به سایر مراجع آنلاین را نیز می‌توان به رکودهای ثبت‌شده پیوست کرد. به‌عنوان‌مثال، به لطف سرویس‌های آنلاینMet Office می‌توان شرایط آب‌وهوایی غالب را نیز به‌طور خودکار به مستندات خود پیوست کرد. همچنین مهندسین می‌توانند به ورودی‌هایی که قبلاً توسط مهندسان دیگر در سایت پروژه ثبت‌شده است دسترسی داشته باشند.

علاوه بر برطرف کردن نیاز اساسی یعنی ثبت اطلاعات روزانه، از این روش می‌توان در بخش مدیریتی برای پیگیری عملیات در کارگاه ساختمانی نیز استفاده کرد.

 در پایان اجرای این پروژه در سال 2015 کنسرسیوم MobiCloud به وظیفه خود پایان داد. ماحصل کار در آن مقطع زمانی، دفتر دیجیتالی بود که به‌عنوان یک برنامه کاربردی قابل‌اعتماد از آن استفاده می‌شد. در حقیقت این ابزار ماحصل تلاش‌های گروه Costain به شمار می‌رود. در یک مقطع زمانی کوتاه، Appear Networks مالکیت برنامه را بر عهده داشت. در سال 2016،Appear سهام خود را به Script & Go واگذار کرد.

ازآن‌پس Script & Go کار خود را در جهت تسهیل استفاده از آن و نیز افزودن قابلیت‌های بیشتر مانند کاربرگه‌ای زمان (تایم شیت) آغاز کرد. در حال حاضر از این برنامه در کارگاه‌های ساختمانی مختلف در اقصی نقاط جهان ازجمله در ایالات‌متحده، استرالیا و مالت استفاده می‌شود. این ابزار در انگلستان نیز توسط تعداد دیگری از شرکت‌ها به غیر از  Costain مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امکان استفاده از این ابزار در ابتدا فقط در دستگاه‌هایی با سیستم‌عامل IOS فراهم بود. در حال حاضر این امکان برای دستگاه‌های اندرویدی نیز فراهم است. اگرچه این ابزار را می‌توان در گوشی‌های موبایل استفاده اما کاربرها بیشتر ترجیح می‌دهند که این ابزار را بر روی تبلت¬هایی که صفحه بزرگ‌تری دارند، استفاده کنند.

از نسخه وب این برنامه برای استفاده از این برنامه در یک کامپیوتر استفاده می‌شود. به کمک همین برنامه کاربردی وب، می‌توان از طریق کامپیوتر به رکوردها دسترسی داشت.

 مدیران و مهندسان از این برنامه وب گاهی برای دانلود داده‌ها در فرمت اکسل استفاده می‌کنند. از این بخش معمولاً برای چاپ رکوردها برای ارائه در جلسات استفاده می‌شود. به غیرازاین مورد از هیچ کاغذی در این پروسه استفاده نمی‌شود.

 مديران رکوردهای تکمیل‌شده را در بازه‌های زمانی خاصی مجدداً مورد بازبینی قرار می‌دهند تا مطمئن شوند که مهندسان جدید به‌خوبی با ثبت رکوردها به‌صورت روزانه آشنا شده‌اند. به‌طورمعمول در ماه اول استفاده از این ابزار، ورودی‌های مهندسان به‌طور مرتب بررسی می‌شود تا دقت کار آن‌ها سنجیده شود. پس‌ازآن این بررسی به‌طور تصادفی انجام می‌گیرد تا از کیفیت فرایند اجرا اطمینان حاصل گردد.

همانند همه دستگاه‌های همراه، استفاده از این دستگاه نیز در محیط کار می‌تواند نگرانی‌هایی درباره سلامت و ایمنی در پی داشته باشد به‌ویژه خطراتی که در پی پرت شدن حواس کاربر از محیط پیرامون خود در حین استفاده از این دستگاه همراه می‌تواند متوجه او باشد.

در پروژه‌های مختلف از روش‌های مختلفی برای مقابله با این خطرات استفاده می‌شود، اما استراتژی کلی Costain  این است که دستگاه‌های همراه همانند ابزار دیگر در نظر گرفته شوند. هر ابزار مستلزم ارزیابی خطر و ارائه روش‌های مقابله با این خطرات است و در این صورت کسانی که مسئول استفاده از این ابزارها در سایت پروژه هستند ملزم می‌شوند که اقدامات کنترلی مناسبی را برای اطمینان از ایمنی در نظر بگیرند.

در مواردی هم ممکن است چارچوب مکانی مشخصی برای استفاده از این دستگاه‌ها تعیین شود و در مناطق خارج از این محدوده‌ها انجام برخی عملیات (همچون استفاده از همین دستگاه همراه) ممنوع گردد.

بااین‌حال، استفاده از چنین روش‌هایی می‌تواند استفاده از ابزارهای سودمندی همانند ابزار ثبت رکورد روزانه را محدود کند و به همین دلیل به‌کارگیری چنین محدودیت‌هایی به‌ندرت صورت می‌گیرد. بااین‌حال همچنان روش‌های کنترلی سخت‌گیرانه‌ای برای استفاده از دستگاه‌های همراه وجود دارد و تنها برای اهداف خاصی از این ابزارها استفاده می‌شود، اما با آموزش و نظارت مناسب می‌توان با خیال آسوده‌تری از این ابزارها استفاده کرد.

مزایای اصلی این برنامه به گفته مهندسان Costain  عبارت‌اند از:

  • استفاده از این روش باعث صرف زمان کمتر از یک تا دو ساعت در روز نسبت به روش‌های مبتنی بر کاغذ می‌شود.
  • نتایج، دقیق‌تر و با جزئیات بیشتری ثبت می‌شوند.
  • زمان و مکان به‌طور خودکار ثبت می‌شود.
  • عکس‌ها همواره با ورودی‌ها تطابق دارند.
  • یادداشت‌ها تقریباً بلافاصله در دسترس قرار می‌گیرند.
  • هیچ اطلاعاتی باگذشت زمان از بین نمی‌رود. تمام داده‌ها به‌صورت امن در فضای ابری ذخیره می‌شوند.
  • دسترسی به سوابق و تبادل اطلاعات بین اعضای گروه ساده‌تر است.
  • جستجوی اطلاعات مربوطه و دسترسی به اطلاعات گذشته با سرعت و اطمینان بیشتری امکان‌پذیر است.
  • جای بحثی درباره هم‌زمان بودن اطلاعات ثبت‌شده باقی نمی‌ماند و حتی مراجع قضایی هم می‌تواند به این شواهد استناد کنند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Azim_m

عظیم مرادی

دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش سازه با معدل 16.90 در دانشگاه علم و صنعت می باشم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .