مقاله تحلیلی: ضایعات ساختمانی- انواع و استراتژی­ های بازیافت

مقاله تحلیلی: ضایعات ساختمانی- انواع و استراتژی­ های بازیافت

ضایعات ساختمانی به‌عنوان مصالح ساختمانی نسبتاً تمیز و ناهمگن تعریف شده ­اند که در طی ساخت‌وساز، نوسازی و تخریب تولید می­ شوند.

ضایعات ساختمانی خطرات زیادی برای محیط‌زیست به همراه دارند. این امر صنایع ساختمانی را تحت فشار قرار داده تا استراتژی‌های مناسبی برای محافظت از محیط‌زیست در تمام صنایع ازجمله ساخت‌وساز لحاظ شود.

کمیت و کیفیت ضایعات ساختمانی در هر پروژه خاص بسته به شرایط و نوع مصالح مورداستفاده متفاوت خواهد بود.

بازیافت مصالح یکی از راه ­های مقابله با خطر ضایعات ساختمانی است؛ بنابراین، فن­اوری مناسب برای بازیابی این مصالح از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌عنوان‌مثال، ضایعات بتنی را می ­توان خرد کرد و از آن به‌عنوان سنگ‌دانه بازیافت شده استفاده کرد.

انواع ضایعات ساختمانی و استراتژی ­های بازیابی

آجر

ضایعات آجر در اثر تخریب ایجاد می­ شوند و ممکن است آلوده به ملات و گچ باشند. بیشتر مواقع ضایعات آجر با مصالح دیگر مانند چوب و بتن مخلوط است. در سال‌های اخیر آجرها با خرد کردن و استفاده به‌عنوان مواد پرکننده بازیافت می ­شوند.

بتن

ضایعات بتنی به دلیل تخریب سازه ­های موجود و آزمایش بر روی نمونه ­های بتنی و غیره تولید می­ شوند. معمولاً برای بازیابی، از بتن خرد شده به‌عنوان سنگ‌دانه استفاده می ­شود. مصالح بتنی خرد شده به‌عنوان جایگزینی برای مصالح طبیعی در بتن­های جدید استفاده‌شده و همچنین در ساخت بستر جاده­ها و ترانشه­ ها نیز به کار می‌روند.

فلز آهن

آهن نوع دیگری از ضایعات است که نه‌تنها بسیار سودآور بلکه تقریباً به‌طور کامل قابل بازیافت است و همچنین می توان چندین بار آن را بازیافت کرد.

مصالح بنایی

ضایعات مصالح بنایی درنتیجه تخریب ساختمان­ های بنایی تولید می­ شوند. با خرد کردن ضایعات بنایی و استفاده به‌عنوان سنگ‌دانه می­توان آن‌ها را بازیافت کرد. یک کاربرد ویژه سنگ‌دانه بازیافت شده از مصالح بنایی، استفاده از آن به‌عنوان بتن عایق حرارتی است. یکی دیگر از کاربردهای بالقوه آن­، استفاده به‌عنوان سنگ‌دانه در آجرهای رسی سنتی است.

فلز غیر آهنی

آلومینیوم، مس، سرب و روی نمونه ­هایی از ضایعات فلزی غیر آهنی هستند که در کارگاه ساخت‌وساز تولید می ­شوند. اغلب این مواد قابل بازیافت هستند.

کاغذ و مقوا

کاغذ و مقوا نوع دیگری از ضایعات هستند که تخمین زده می­شود یک‌سوم ضایعات ساخت‌وساز و تخریب را ازنظر حجم تشکیل دهند. این ضایعات به‌منظور تولید محصول کاغذی جدید، بازیافت و فرآوری می­ شوند.

پلاستیک

بهترین شکل ممکن برای بازیافت ضایعات پلاستیکی، جمع­آوری و تمیز کردن آن‌ها به‌طور جداگانه است. اگر ضایعات پلاستیکی با سایر پلاستیک­ها یا آلاینده ­ها مخلوط شوند، بازیافت آن‌ها دشوار خواهد شد. از پلاستیک بازیافت شده می‌توان در ساخت مبلمان شهری، سقف و کف، عایق صدا در پنجره‌های پی‌وی‌سی، داکت کابل و پنل استفاده کرد.

 چوب

ضایعات چوبی زیادی در ساخت‌وساز و تخریب در سراسر جهان تولید می­ شود. از تمام ضایعات چوبی می‌توان پس از بازیافت و فرآوری در سایر پروژه ­های ساختمانی استفاده کرد.

مشکلات ضایعات ساختمانی

  • ضایعات حاصل فعالیت­ های انسانی و صنعتی هستند که هیچ ارزش باقیمانده ­ای ندارد.
  • تولید ضایعات مستلزم مدیریت جامع ضایعات ساختمانی در هر کارگاه است.
  • هر فردی از مدیر گرفته تا کارگر، باید برای مدیریت ضایعات ساخت‌وساز تلاش کنند.

اهمیت بازیافت

  • تقاضا برای منابع جدید را کاهش می­ دهد.
  • هزینه، حمل‌ونقل و تولید را کاهش می­ دهد.

موانع بازیافت

  • کمبود امکانات مناسب برای بازیافت
  • عدم وجود فن­آوری مناسب
  • عدم آگاهی

ملاحظات بازیابی ضایعات ساختمانی

هنگام بررسی یک ماده قابل بازیافت، باید سه مورد اصلی زیر مورد توجه قرار گیرد:

  1. اقتصاد
  2. سازگاری با مواد دیگر
  3. خواص مواد

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Neshat_okhovat

نشاط اخوت

11 سال سابقه کار در شرکت راهسازی و پلسازی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .