مقاله تحلیلی:‌ ترندهای مهم ِتکنولوژی‌ های حوزه جغرافیا

مقاله تحلیلی:‌ ترندهای مهم ِتکنولوژی‌ های حوزه جغرافیا

در حال حاضر گستره دسترسی به تکنولوژی‌های جغرافیایی به چندین حوزه در حال افزایش است. بیشتر فنّاوری‌ها به یک عنصر فضایی نیاز دارند و این یکی از مهم ترین ارکان تکنولوژی های رو به رشد است. هیچ‌یک از فعالیت ها و یا تحقیقات آینده بدون اطلاعات مکانی قابل‌تصور نیستند. در سال ۲۰۲۰، ترندهای جدید در حوزه تکنولوژی‌های جغرافیایی تأثیر به سزایی بر بخش های مختلف خواهند داشت. به همین دلیل داشتن گواهینامه  ArcGIS برای مشاوران GIST بسیار مهم است. در این مقاله، نگاهی اجمالی بر ترندهای مهم این تکنولوژی در سال 2020 خواهیم داشت.

کوچک‌سازی حسگرها

کاهش فوق العاده اندازه چیپ ها، باعث افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و ترویج نوآوری شد. آنچه در ابتدا با تلفن های همراه آغاز شد، با توسعه حسگرها برایوسایل نقلیه خودکار و سیستم موبایل مپینگ، در حال حاضر به حوزه‌های LiDAR و رصد زمین نیز رسیده است. قبلاً تعدادی ماهواره های کوچک، توسط دانشجویان و افراد مبتدی مورد استفاده قرار می گرفتند. با این حال، سازمان های بزرگ مانند Planet، تجارت ماهواره ای را با پیشبرد ماهواره هایی به سایز جعبه نان، متحول کرده اند. سازمان‌های فضایی Capella و Spire، تمایل به استفاده از ماهواره های کوچکی دارند که امتیاز بالایی در مهارت، توانایی و کاهش هزینه ها دارند. سازمان فضایی Capella بزرگ ترین گروه ماهواره های کوچک دارای رادار را ساخته است.

دسترسی مداوم به اطلاعات EO

یکی از جهش های بزرگ روبه‌جلو، حرکت به سمت قابلیت دسترسی مداوم به اطلاعات زمین است و این الگو تا سال ۲۰۲۰ نیز ادامه خواهد یافت.

Planat که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ ماهواره دارد، مأموریت اول خود را برای به تصویر کشیدن روزانه کل زمین، به پایان می رساند. در سال ۲۰۱۸، این پروژه همچنین یک مرحله از به‌کارگیری و بررسی این مقیاس عظیم از داده ها بود. این مرحله، همانند Marshall، تغییرات فیزیکی روی زمین را به روشی مشابه با گوگل ثبت خواهد کرد و برای تصمیم گیری مناسب، امکان دسترسی به داده ها را در اختیار مشتریان قرار می دهد.

ایستگاه زمینی AWS نیز عملکرد خوبی دارد. درحالی‌که سازمان‌های دارای ماهواره های بسیار بزرگ، ایستگاه های زمینی خود را دارند، سازمان‌های دارای ماهواره های کوچک برای اغلب بخش ها مجبور به بستن توافقنامه های گران‌قیمت و واگذاری های بلندمدت هستند. ایستگاه زمینی AWS عمیقاً این مسئله را تغییر خواهد داد و قابلیت دسترسی سریع و پایدار اطلاعات EO را ایجاد خواهد کرد.

هوش مصنوعی جغرافیایی

هوش مصنوعی زمین مکانی نیز می تواند به‌عنوان نوعی از هوش مصنوعی وابسته به بخش جغرافیا شناخته شود. افراد می-توانند به کمک اپلیکیشن های ساده تلفن همراه، به‌طور مداوم از شرایط محیط خود انتقاد کنند، به‌عنوان‌مثال، ترافیک مسدود و میزان تراکم آن، ساعات پیک و تجربه افراد از آن، درجه‌بندی آن : پایین، متوسط، یا سنگین. سپس این اطلاعات مرتب، دسته‌بندی و بررسی می شود و دقت آن با اطلاعات دریافت شده از هزاران نفر از مشتریان بهبود می یابد.

این روش می تواند فضای خالی داده ها را پر کند و به‌طور فزاینده ای پاسخ های مختص به مناطق خاص جغرافیایی را فراهم سازد. برای نمونه می توان پیش‌بینی کرد که کدام منطقه در شهر با بیشترین ترافیک مواجه خواهد شد یا اینکه مسافران کدام مسیر را باید انتخاب کنند و یا وسایل نقلیه می توانند در کدام مسیر تردد کند.

بیم

تکنولوژی زمین مکان نقش حیاتی در AEC دارد. علاوه بر این انتظار می رود در سال ۲۰۲۰ بخش مهمی از بیم و توسعه باشد. ترکیب بسیاری از پیشرفت های اخیر در محاسبه با اطلاعات مکانی، امکان بررسی دقیق ریسک را فراهم می کند و سبب افزایش پیشرفت، کاهش هزینه ها و پیش‌نیازهای نیروی کار می شود. معماران و مهندسان از این مدل ها برای درک بهتر وظایف خود استفاده می کنند. با گسترش استفاده از AR و VR در مدل سازی BIM، کاربرد تکنولوژی زمین مکان نیز افزایش خواهد یافت.

ترکیب داده های مکانی با مهندسی و طراحی اطلاعات فرآیند کار، نمایش سه‌بعدی، بازتولید، بررسی وضعیت، کشف تغییرات؛ سازگاری بسیار مطلوبی بین مجموعه داده های فضایی و غیر فضایی ایجاد می کند.

درحالی‌که هر دو مدل زمین مکانی و BIM به بخش های مختلف چرخه عمر توسعه، خدمات‌رسانی می کنند، مهم است که هر دو قالب داده را برای برقراری ارتباط با یکدیگر و کار در یک شبکه ایده آل در نظر داشته باشیم. به‌طور متقابل در شرکت‌ها نیز ضروری است که پیشرفت های حاصل‌شده درک شود. این، مستلزم سرمایه‌گذاری روی افراد برای درک آنچه نوآوری می-تواند انجام دهد و چگونگی اعمال ترندهای آن است.

کاربرد اطلاعات مکانی و اجتماعی در پایگاه داده (Oracle Spatial and Locator, PostGIS)، با هماهنگی فضایی ساده و بازرسی ثانویه که انگیزه ای برای توسعه کسب‌وکار ایجاد می کند، بهره‌وری را به سطح بالاتری می برد.

وسایل نقلیه خودکار

تکنولوژی زمین مکان، هم برای نقشه‌برداری از محیط و هم مسیر، نقش مهمی در تجارت خودرو ایفا می کند. در وسایل نقلیه خودکار، این تکنولوژی بسیار قابل‌توجه‌تر است. سیستم های نقشه‌برداری مانند HERE، TomTOM و گوگل برای نوآوری در قالب مسیر، در خودروسازی های پیشرو مانند BMW، فورد، دایملر و آئودی همکاری داشته اند و نقشه‌برداری پیوسته را به سطح پیشرفته تر رسانده و رانندگی مستقل را سریع تر کرده اند. سازمان LiDAR همچون Velodyne که مانند چشم یک وسیله نقلیه خودکار هستند با سازمان های نقشه‌برداری همکاری می کنند. یک وسیله نقلیه خودکار بدون حسگر و یک قالب خوب برای مسیر قابل‌تصور نیست.

شهرهای هوشمند

شهرهای هوشمند می توانند با توسعه کیفیت مناطق شهری و اتصال آن ها به تکنولوژی جدید، فرصت های جدیدی را برای تجربه یک زندگی همه‌جانبه از طریق به حداقل رساندن فضاهای شلوغ فراهم کنند.  نوآوری در تکنولوژی زمین مکان، ساختاری اساسی برای جمع‌آوری اطلاعات و تشویق برنامه ریزی مبتنی بر تمهیداتی حول زیرساخت های هوشمند ارائه می-دهد.

هواپیماهای بدون سرنشین

هواپیماهای بدون سرنشین برای کارهای متعدد بکار گرفته می شوند. هواپیماهای بدون سرنشین با کمک GIS و حسگرهای با دقت بالا می توانند در حوزه‌های مختلفی از قبیل کشاورزی و برای جمع آوری اطلاعات برای تهیه نقشه آفت، تراکم محصول و محصول به ازای هر هکتار زمین مورد استفاده قرار گیرند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Neshat_okhovat

نشاط اخوت

11 سال سابقه کار در شرکت راهسازی و پلسازی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
1پاسخ
برای موضوع پایان نامه گرایش سازه می توان از GIS کمک گرفت؟
من دانشجوی ارشد سازه هستم دنبال یه موضوع واسه پایان نامه در رابطه با GIS می گردم . میتونید کمکم کنید؟
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .