مقاله تحلیلی: رونق ساخت‌ و ساز در شرایط اقتصادی سخت

مقاله تحلیلی: رونق ساخت‌ و ساز در شرایط اقتصادی سخت

 شرایط اقتصادی غیرقابل‌پیش‌بینی، بازار جهانی ناپایدار و کسب‌وکارهای جدید، همگی به این معنی هستند که پیمانکاران سنتی به‌سختی می‌توانند در این شرایط دوام بیاورند؛ اما شرکت‌های ساختمانی مجبور نیستند این شرایط را تحمل کنند، آن‌ها می‌توانند به رشد خود در این شرایط فکر کنند. شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از مدل‌های کسب‌وکار، ابزارها و فناوری‌های جدید؛ آینده کسب‌وکار خود را تضمین کنند.

در بازار امروزی به‌ندرت پیمانکاران ساختمانی از حاشیه‌های سود بیشتر از 3% برخوردار هستند. حتی بزرگ‌ترین پیمانکاران هم تنها به‌اندازه یک پروژه شکست‌خورده یا یک تنش در بازار با ورشکستگی فاصله دارند. برای درک دلیل این نوسان باید بدانیم که کجا به دنبال تهدیدهای احتمالی بگردیم.

اقتصاد جهانی بی‌ثبات

یک شرکت ساختمانی باید بتواند منابع مالی لازم برای رشد و پیشرفت خود را فراهم کند، در بازارهای جدید جای خود را پیدا کند یا روی فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری کند. در غیر این صورت در بازار کنونی قادر به رقابت نخواهد بود. هزینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی مصالح را می‌توان ناشی از سیاست‌های تجاری حمایت از محصول داخلی دانست. در طول سال گذشته هزینه مصالح در ایالات‌متحده حدود 7 درصد افزایش پیدا کرده است. بخشی از این افزایش به دلیل کمبود نیروی انسانی است که یکی دیگر از چالش‌های پیمانکاران است.

تهدید اقتصاد جهانی برای پیمانکاران ساختمانی یک موضوع و صرف‌نظر کردن از نوآوری‌های فناوری هم یک موضوع دیگر است که به‌نوعی جنبه خود تخریبی دارد. فناوری‌های پیشرفته یک عامل کلیدی در تمایز بین پیمانکارانی که به دنبال رقابت هستند و پیمانکارانی که به دنبال رقابت نیستند، خواهند بود.

واکنش به اخلال گران بزرگ

ساخت‌وساز مدولار را در نظر بگیرید. این زمینه جای زیادی برای رشد دارد؛ اما با توجه به این‌که سازمان‌های بزرگی مانند ایکیا و آمازون از فناوری‌های نوآورانه برای وارد شدن به فضای ساخت‌وساز مدولار استفاده می‌کنند، پیمانکاران سنتی ممکن است این فرصت را از دست بدهند.

خوشبختانه علیرغم این‌که کسب‌وکارهای پیمانکاری منفرد قادر به تأثیر چشمگیر بر ژئوپولتیک یا فناوری‌هایی که اخلال گران بزرگ در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند نیستند اما می‌توانند پیشرفت‌های قابل‌توجهی در کسب آمادگی برای پذیرش فناوری و مدل‌های کسب‌وکار در جهت مقابله با شرایط اقتصادی بد داشته باشند. در این مقاله به چهار شیوه‌ای که فناوری‌های جدید می‌توانند به تضمین آینده کسب‌وکار شما کمک کنند، اشاره می‌کنیم.

۱- پشتیبانی قبل، در حین و بعد از پروژه‌ها

پیمانکاران باید بررسی کنند که فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی (AI)، رباتیک و اینترنت اشیاء (IoT) چگونه می‌توانند به تغییر کسب‌وکار آن‌ها کمک کنند.

نرم‌افزارهایی مثل زمان‌بندی 4 بعدی با الگوریتم‌های AI، می‌توانند مسائل پیچیده را به‌صورت لحظه‌ای حل کنند که در حالت معمولی انجام آن توسط نیروی انسانی سخت خواهد بود. با استفاده از IoT در پروژه‌ها می‌توان تجهیزات ساختمانی را از راه دور در محیط‌های خطرناک کنترل کرد.

اما بزرگ‌ترین منفعت فناوری، مانند IoT بعد از تکمیل پروژه، کنترل اعضای سازه‌ای، سیستم‌های مکانیکی و یکپارچگی پروژه است. به‌علاوه حسگرهای IoT می‌توانند به‌صورت خودکار پایگاه داده‌ای که اساس مدیریت اطلاعات ساختمانی (BIM) هستند را به‌روزرسانی کنند. از داده‌های این حسگرها می‌توان برای راه‌اندازی الگوریتم‌هایی پیش‌بینی شکست‌های سیستم یا سازه استفاده کرد. این یعنی یک پیمانکار می‌تواند عملکرد یک سازه را در کل چرخه عمرش تضمین کند.

۲- کسب سود ناشی از استراتژی خدمت گرایی

بااینکه فشار قیمت رو به پایین باعث ثابت نگه‌داشتن حاشیه سود ساخت‌وسازهای جدید در حدود 3 درصد شده است، اما حاشیه سود پیمانکارانی که استراتژی خدمت گرایی را اتخاذ می‌کنند، در حدود 14% است. پیمانکاران می‌توانند از تمام داده‌هایی که در مورد دارایی به مالک پروژه تحویل می‌دهند به‌طور هوشمندانه استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند قراردادهای خدمات و نگهداری منعقد کنند. این کار علاوه بر ایجاد حاشیه سود برای آن‌ها باعث می‌شود که آن‌ها یک شریک استراتژیک قوی باشند.

برای درک این سودها که باعث رشد می‌شوند، باید سیستم‌ها و فرآیندهایی برای مدیریت کل چرخه عمر دارایی وجود داشته باشد وقتی پیمانکار رو به استراتژی خدمت گرایی بیاورد و تبدیل به یک شریک کاری ریسک‌پذیر برای مالک پروژه شود، نیاز به یک برنامه هوشمند در حوزه فناوری‌های تحول‌گرا ازجمله IoT افزایش پیدا می‌کند. استفاده از IoT می‌تواند به پیمانکاران از طریق حذف حسابداری دستی و استفاده حداکثری از دارایی کمک کند.

۳- ساخت‌وساز خارج از کارگاه و استانداردسازی

امروزه تولید بیرون از کارگاه در پروژه‌های ساخت‌وساز تجاری و مسکونی افزایش پیدا کرده است و البته تعجبی هم ندارد. استفاده بهتر از نیروی کار به برطرف کردن مشکل کمبود نیروی کار ماهر در صنعت کمک می‌کند. این کار باعث کاهش هزینه‌های نهایی و زمان پروژه می‌شود. به‌علاوه فرآیندهای ساخت و تولید در خارج از کارگاه متأثر از عوامل آب و هوایی نیست و می‌توان از مزیت فرآیندهای تضمین و مدیریت کیفیت هم بهره‌مند شد؛ اما فرآیندها و نرم‌افزار مورداستفاده کاملاً متمایز هستند؛ بنابراین پیمانکاران باید محیط‌های نرم‌افزاری داشته باشند که این دو شاخه را با هم ادغام کنند. ساخت‌وساز خارج از کارگاه با استانداردسازی قطعات باعث یک تغییر بزرگ در نحوه ساخت‌وساز می‌شود.

۴- BIM و ERP: بهترین در دنیا

ابزارهای تحول دیجیتالی مانند BIM و نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) می‌توانند مبنایی برای تیم‌های مدیریتی در مواجهه با عدم قطعیت‌ها باشند. استفاده از این مدل‌های کسب‌وکار، باعث برجسته‌تر شدن آن‌ها در بازارهای منطقه‌ای و جهانی می‌شود.

اما این فناوری‌ها درصورتی‌که بر مبنای یک نرم‌افزار کامل، سازگار و چابک ایجاد شده باشند، می‌توانند کسب‌وکار را متحول کنند. اکثر شرکت‌های ساختمانی متوسط و بزرگ از نرم‌افزار ERP استفاده می‌کنند اما تنها اغلب آن‌ها از ماژول‌های منابع مالی و انسانی استفاده می‌کنند.

نرم‌افزار ERP پتانسیل بزرگی برای شرکت‌های ساختمانی فراهم می‌کند؛ زیرا به مدیران امکان کنترل کسب‌وکار با اطلاعات مدیریتی دقیق را می‌دهد. این منجر به پیش‌بینی بهتر عملکرد پروژه و تسلط بیشتر مدیران بر کسب‌وکارشان می‌شود. در نتیجه می‌توان پروژه را با قیمت کمتر، به موقع، با کیفیت بالاتر و با حداقل ریسک به پایان رساند؛ اما شرط استفاده از این نرم‌افزارها بهره‌گیری از داده‌ها است. هدف نهایی، یکپارچه‌سازی داده‌های دیجیتالی دارایی در مدل‌های BIM با فرآیندهای ERP است.

 

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .