مقاله تحلیلی: تعمیر سازه‌ های بتنی – انواع مصالح و معیار انتخاب

مقاله تحلیلی: تعمیر سازه‌ های بتنی – انواع مصالح و معیار انتخاب

برای تعمیر سازه‌های بتنی از مصالح مختلفی مثل ملات یا دوغاب سیمان پرتلند، ملات یا بتن اصلاح‌شده با لاتکس، ملات زودگیر بدون جمع شدگی و بتن پلیمری استفاده می‌شود. انتخاب بین این مصالح بر اساس عملکرد و هزینه انجام می‌شود. علاوه بر این‌ها سازگاری مصالح با سازه آسیب‌دیده و سادگی اجرای آن اهمیت دارد.

وقتی آسیب به دلیل حمله شیمیایی اتفاق افتاده باشد، ممکن است لازم باشد از پوشش‌های حفاظتی یا سیمان متفاوتی استفاده شود. معمولاً بتن تعمیر شده به علت شکست اتصال بین قسمت جدید و قدیمی با شکست مواجه می‌شود. استاندارد اتصال ایجاد شده بین بتن جدید و قدیمی مستقیماً به آماده‌سازی بتن پایه مربوط است؛ بنابراین انجام کار تعمیر موفق نه‌تنها نیازمند انتخاب مصالح مناسب، بلکه نیازمند استفاده از روش اجرایی مناسب نیز هست.

معیارهای انتخاب مصالح تعمیر

  • سادگی کاربرد
  • هزینه
  • تجهیزات و نیروی ماهر موجود
  • عمر نگه‌داری در انبار مصالح
  • عمر مفید مصالح
  • نوع آسیب
  • سازگاری مصالح تعمیر با بتن آسیب‌دیده
  • ظاهر سطح تمام‌شده
  • ضریب انبساط گرمایی مصالح
  • ضریب نفوذپذیری مصالح
  • مقاومت مصالح در برابر خوردگی
  • دوام مصالح تعمیر بتن
  • سرعت تعمیر بتن

مصالح معمول

در ادامه به تعدادی از مصالح معمول مورد استفاده برای تعمیر یا بهسازی یا مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی اشاره می‌شود:

ملات یا دوغاب سیمان پرتلند اصلاح‌نشده

ملات یا دوغاب سیمان پرتلند، معمول‌ترین مصالح برای تعمیر آسیب‌های سازه‌های بتنی است. دلیل انتخاب آن سهولت دسترسی و هزینه پایین آن است.

این مصالح از سیمان پرتلند معمولی و سنگ‌دانه مناسب تشکیل شده است. از ملات سیمان معمولاً برای کارهای کوچک و از بتن سیمانی در صورتی که مساحت منطقه تعمیر بزرگ باشد، استفاده می‌شود.

تعمیر سازه‌ های بتنی – انواع مصالح و معیار انتخابملات یا بتن سیمان پرتلند اصلاح‌شده با لاتکس

از این مصالح به دلیل نسبت آب به سیمان پایین و در جهت جلوگیری از حمله کلرید روی سطوح استفاده می‌شود. این مصالح همان ملات یا دوغاب سیمان پرتلند معمولی است که به آن امولسیون لاتکس اضافه می‌شود. مقاومت این مصالح مشابه ملات یا دوغاب سیمان پرتلند معمولی است. به دلیل نسبت آب به سیمان پایین‌تر، نفوذ مواد شیمیایی کاهش می‌یابد.

اضافه کردن اصلاح‌کننده لاتکس بر مقاومت و دوام سیمان تأثیر می‌گذارد. این مصالح باید بر اساس شرایط بهره‌برداری از سازه استفاده شود.

نسبت سیمان به سنگ‌دانه نرم در بتن اصلاح‌شده با لاتکس برای مقاطعی تا 30 میلی‌متر عمق باید ۳.۵-۱:۳ باشد. نسبت آب باید 0.3 و نسبت لاتکس به سیمان 0.1 تا 0.2 وزنی باشند. بتن اصلاح‌شده با لاتکس برای مقاطع عمیق‌تر از 30 میلی‌متر را باید با نسبت‌های 1 بخش سیمان به 2.5 تا 3 بخش سنگ‌دانه نرم و 1.5 تا 2 بخش سنگ‌دانه درشت ساخته شود.

تعمیر سازه‌ های بتنی – انواع مصالح و معیار انتخابملات زودگیر بدون جمع شدگی

ترک‌های روی سطح ناشی از جمع شدگی بتن با این مصالح تعمیر می‌شوند. این ملات پیوند خوبی با بتن قدیمی ایجاد می‌کند. استفاده از افزودنی‌های مناسب به همراه این مصالح تعمیر باعث افزایش مقاومت، بهبود پیوند و کارایی و کاهش زمان عمل‌آوری می‌شود.

بتن پلیمری

محبوب‌ترین بتن پلیمری مورد استفاده یک سیستم بتن اپوکسی با عامل‌های عمل‌آوری یا مونومرهای متیل متاکریلات با یک بازدارنده و پیش برنده است. بتن اپوکسی به‌صورت گسترده در دسترس است.

تعمیر سازه‌ های بتنی – انواع مصالح و معیار انتخابمنبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

دریافت فایل مقاله: materials_for_repair_of_concrete.pdf

 

PDF
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .