مقاله تحلیلی: RFI چیست و چه کاربردی در ساخت‌وساز دارد؟

مقاله تحلیلی: RFI چیست و چه کاربردی در ساخت‌وساز دارد؟

 

RFI یا درخواست اطلاعات یک فرآیند کتبی رسمی است که در طول پروژه باهدف شفاف‌سازی اطلاعاتی همچون پلان‌ها، طرح‌ها، مشخصات و توافق‌نامه‌ها ارائه می‌شود.

هدف اصلی از RFI تعریف داده‌هایی است که مفقود شده‌اند یا واضح نیستند. RFI غالباً منجر به تأخیر،‌ تعارضات و اقدامات قانونی می‌شود. ازاین‌رو لازم است همه ذینفعان بدانند که RFI چه تأثیراتی دارد و چگونه از آن به نحو کارآمد استفاده کنند.

در این مقاله به بحث درباره ویژگی‌ها و عملکردهای RFI در پروژه‌های ساخت‌وساز می‌پردازیم.

RFI چگونه عمل می‌کند؟

RFI درخواست‌هایی هستند که برای دریافت جزئیات بیشتر در مورد جنبه‌ای خاص از یک پروژه ارائه می‌شوند. دلیل این درخواست‌ها معمولاً کافی نبودن اسناد و پلان‌هایی است که قبلاً ارائه‌شده‌اند. در ساخت‌وساز RFI توسط پیمانکاران برای معمار، طراح یا مهندس پروژه باهدف واضح‌سازی یک نقشه یا طرح ارسال می‌شوند.

RFI معمولاً به دلایل زیر ارائه می‌شود:

  • برای دریافت اطلاعات بیشتر یا واضح‌سازی پروژه
  • برای ارائه پیشنهاد تغییر یا جایگزینی
  • برای شناسایی یک مشکل یا یک نقص

شفاف‌سازی سریع و پاسخ کامل به RFI منجر به زمان‌بندی و انجام کارهای ساخت‌وساز طبق زمان و بودجه تعیین‌شده می‌شود. اگر پیمانکار احساس کند پاسخ دریافت شده کافی نیست می‌تواند یک RFI دیگر برای توضیحات بیشتر ارسال کند.

هدف از RFI

  • شفاف‌سازی طرح: RFI در این مورد زمانی مطرح می‌شود که اطلاعات مربوط به طرح ارائه‌شده نامشخص یا متناقض باشند.
  • جایگزین کردن مصالح: RFI در این مورد زمانی مطرح می‌شود که مصالح خاصی موجود، مقرون‌به‌صرفه یا مناسب نیستند.
  • شناسایی مشکلات: RFI در این مورد برای ارائه راه‌حل مشکلات سایت و اطلاعات متناقض موجود استفاده می‌شود.
  • بررسی شرایط قرارداد: برای واضح‌سازی قسمت‌هایی از قرارداد که مربوط به بودجه و جدول زمانی است، ارائه می‌شود.

اهمیت RFI در ساخت‌وساز

فرآیند RFI منجر به ارائه اطلاعات به‌صورت رسمی و ساختاریافته می‌شود. RFI این اطمینان را می‌دهد که پروژه طبق برنامه و بودجه مصوب اجرا شود. RFI از جهت شناسایی شکاف‌های اطلاعاتی بین کارفرما و پیمانکار اهمیت دارد. RFI در مراحل اولیه پروژه درواقع یک هشدار برای کارفرما در خصوص نگرانی‌های مربوط به پروژه است. این باعث کاهش تأخیر در پروژه و تحمل هزینه‌های غیرمنتظره می‌شود.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .