مقاله تحلیلی: استفاده از فناوری در کنترل کارگاه ساختمانی

مقاله تحلیلی: استفاده از فناوری در کنترل کارگاه ساختمانی

کارگاه‌های ساختمانی طبیعتی گذرا دارند. پروژه‌ها برای دوره‌ای معلوم تعریف می‌شوند و سپس تیمی از پیمانکاران فعالیت خود را برای انجام پروژه آغاز می‌کنند. با در نظر داشتن ذات موقت پروژه‌ها به‌عنوان یک اصل کل، برای تجهیزات نیز می‌توان از گزینه موقتی بودن آن‌ها استفاده کرد. به‌طور مثال می‌توان از سرویس‌های بهداشتی موقت در کارگاه ساختمانی استفاده کرد. همچنین می‌توان به‌جای در نظر گرفتن منطقه‌ای تحت عنوان آشپزخانه یا کافه تنها به یک یخچال و کتری بسنده کرد؛ در تمام این شرایط استفاده از تجهیزات موقت به لحاظ لجستیک و مسائل مالی منطقی است. مزیت تجهیزات موقت را می‌توان قابل‌حمل بودن، استفاده در پروژه‌های مختلف و هزینه کمتر نسبت به زیرساخت‌های ثابت دانست. ممکن است فکر کنید تدابیر امنیتی نیز موقتاً اتخاذ می‌شوند، درحالی‌که این موضوع کاملاً متفاوت است.

معمولاً حفاظت کارگاهی از نگهبان‌ها، چراغ‌های هوشمند امنیتی شده و دوربین‌های مداربسته برای رؤیت مناطق مختلف تشکیل شده است. حضور نگهبان‌ها باعث کاهش فشار بار مدیریت دسترسی به کارگاه می‌شود. همچنین باعث ترساندن سارقین و محافظت از کارگاه در مقابل آتش‌سوزی می‌شود. بااین‌وجود این موضوع محدودیت‌ها و موانعی هم دارد.

اولین عامل استخدام یک شخص برای انجام هر کار است. اگر یک روز یکی از کارکنان به دلیل بیماری نتواند در محل کار حضور پیدا کند، آنگاه سایر افراد به دردسر می‌افتند و مجبور می‌شوند برنامه زمانی را به‌گونه‌ای تغییر دهند تا غیبت فرد جبران شود. حال اگر فرد غایب یکی از نگهبان‌ها و نیروهای حفاظتی باشد، ممکن است اختلالات بزرگی به‌خصوص در شیفت شب به وجود آید. علاوه بر غیرقابل‌پیش‌بینی بودن غیبت یک نفر، لازم است در این شغل علی‌رغم کسل‌کنندگی آن فرد همیشه آمادگی لازم را داشته باشد درنتیجه این شغل نرخ خروج از خدمت بالایی دارد که تا 200% هم گزارش‌شده است. همین موضوع باعث هزینه‌های بیشتر استخدام و آموزش کارکنان جدید می‌شود.

مهم‌ترین این عوامل هزینه است. این شغل ممکن است اغلب هزینه‌ای تا 1000 پوند در هفته داشته باشد. ممکن است این هزینه قابل کنترل به نظر برسد، اما هزینه چند کارگاه ممکن است بیشتر شود. استخدام یک یا دو نیروی بسیار گران‌تر از نصب چند دوربین بیشتر است که باز هم با همان ایستگاه کنترل اداره می‌شود. باوجوداینکه بحث زیادی می‌توان در مورد صرفه‌جویی در هزینه‌ها کرد اما منافع زیاد دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد که سیستم‌های حفاظت مدیریت‌شده بهترین گزینه برای کارگاه ساختمانی هستند.

باوجود مزایای استفاده از نیروهای انسانی برای تأمین امنیت اما امروزه ترجیح بر استفاده از سیستم‌های پیشرفته است. حسگرهای پیشرفته از سیستم کشف مادون قرمز برای کنترل حرکت استفاده می‌کنند؛ اما برخلاف چراغ‌های هوشمند امنیتی که ممکن بود به‌واسطه گردوغبار یا حضور حیوانات از کار بیفتند، این سیستم متوجه حضور سارقین شده و به ایستگاه کنترل هشدار می‌دهد. سپس یک هشدار صورتی اولیه صادر می‌شود. فرد نمی‌تواند تشخیص دهد صدا از کجا می‌آید؛ از یک نیروی حفاظتی که در داخل ساختمان است یا از چند مایل دورتر. علاوه بر این می‌توان برای ترساندن سارقین چراغ‌ها را هم روشن کرد. اگر این کار هم برای ترساندن آن‌ها کافی نباشد به نزدیک‌ترین ایستگاه پلیس پیامی ارسال می‌شود که حاوی مشخصات فرد سارق است.

کنترل دسترسی جنبه خیلی مهم دیگری است که باید در کارگاه ساختمانی موردتوجه قرار گیرد. کنترل این‌که چه کسی به کارگاه وارد و از آن خارج می‌شود برای مدیران کارگاه حیاتی است – چه ازنظر امنیتی و چه ازنظر ایمنی. مدیران کارگاه نمی‌توانند تنها به روش‌های قدیمی یعنی کنترل زمان ورود و خروج تکیه کنند. یک سیستم پیچیده متشکل از کارت‌های هوشمند که اطلاعات ورود و خروج را ذخیره می‌کنند به همراه داده‌های بیومتریک مانند اثرانگشت و شناسایی چهره می‌تواند به مدیران در شناسایی افرادی که در کارگاه حضور دارند، کمک کند.

سیستم کنترل دسترسی احتمال سرقت را نیز کاهش می‌دهد. اگر تنها یک راه خروج از کارگاه وجود داشته باشد و تنها با اسکن اثرانگشت امکان ورود وجود داشته باشد، احتمال سرقت کم می‌شود.

روش‌های ساخت‌وساز پیوسته در حال رشد هستند. مدیریت ایمنی و دسترسی به کارگاه هم پیشرفت کرده است. با استفاده از سیستم امنیتی هوشمند مدرن می‌توان در زمان و هزینه صرفه‌جویی کرد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .