مقاله تحلیلی: علائم بروز مشکل در فونداسیون

مقاله تحلیلی: علائم بروز مشکل در فونداسیون

فونداسیون مهم ترین قسمت از هر خانه است. نقش فونداسیون در خانه همانند نقشه پایه‌های یک میز است. اگر فونداسیون خانه درست و مناسب نباشد، عملکرد خانه تحت تأثیر قرار می گیرد. شناسایی علائم بروز اشکال در فونداسیون سبب شناسایی منشأ مشکل می گردد و به‌مراتب از هزینه تعمیرات می کاهد.

در اینجا در مورد علائم بروز مشکل در فونداسیون بحث می‌شود.

مشاهده میخ در دیوار

آیا تاکنون میخی را روی درای وال دیده‌اید که دور آن دایره‌ای ترک خورده باشد؟ نمایان شدن سر میخ یا ترک‌خوردگی رنگ سر میخ از اولین نشانه های نشست فونداسیون یا نشست خانه هستند.

بررسی کف

آیا تاکنون متوجه فاصله‌ای بین دیوار و کف شده‌اید؟ فواصل کف، فواصل دیوارها و فاصله های بین کف و دیوار هم از نشانه-های نشست فونداسیون محسوب می‌شوند. بعضی مواقع، شکم‌دادگی کف به دلیل نصب یا اجرای ستون های تکیه گاهی یا شکم دادن تیرهای کف اتفاق می‌افتد. این موارد نیز از علائم بروز اشکال در فونداسیون هستند.

بررسی زیرزمین

ترک های افقی و عمودی دیوارهای زیرزمین نشان دهنده اشکال در فونداسیون هستند. ترک های پله مانند در دیوار زیرزمین نیز وجود اشکال در فونداسیون را نشان می دهند. این اتفاق زمانی می‌افتد که آب به درون زمین نفوذ می‌کند و در نتیجه آن دیوار زیرزمین به سمت جلو هل داده می‌شود. کج شدن و خم شدن دیوار زیرزمین وجود یک مشکل را در فونداسیون نشان می دهد. برخی مواقع اگر دیوار فونداسیون از بلوک بتنی ساخته‌شده باشد، ترک خوردگی در طول درزها رخ می دهد که از نشانه های وجود اشکال در فونداسیون است.

آب های ناشی از سیل نیروهای زیادی بر دیوارهای فونداسیون وارد می‌کنند. نیروی آب و امواج ناشی از سیل موجب ایجاد ترک ها در دیوارهای فونداسیون می‌شوند. این نیرو همچنین، دیوارهای فونداسیون را خم می کند یا باعث فروریزش آن‌ها می‌شود.

بررسی دیوارهای آجری/بلوکی

ترک های مورب در دیوارهای آجری از یک گوشه شروع می شوند و در امتداد پنجره یا در ادامه پیدا می کنند. این پدیده به طور کلی مشکل فونداسیون را نشان می‌دهد. این ترک ها در قسمت بالا نسبت به پایین پهن تر هستند.

ترک های افقی مشاهده شده در دیوارهای آجری زمانی که خاک، فونداسیون را به بالا هل می دهد و دیوار را به درون فشار می دهد، هم نشانه ای از بروز مشکل در فونداسیون است.

ترک های عمودی وقتی در دیوارهای آجری مشاهده می شوند که خاک زیر فونداسیون در حال حرکت باشد. هم چنین بروز یک مشکل در فونداسیون را نشان می‌دهد.

ترک های پله ای در دیوارهای آجری زمانی مشاهده می‌شوند که فونداسیون نشست غیریکنواختی را به دلیل خاک ناپایدار تجربه کند.

بررسی درها و پنجره ها

گاهی اوقات درها و پنجره بعد از هل دادن، تاب برمی‌دارند یا دچار ترک‌خوردگی در بالا و پایین می‌شوند. این موضوع وقتی شدت می‌یابد که فونداسیون در حال نشست باشد؛ بنابراین تاب برداشتن یا گیر کردن درب نشانه ای از نشست ساختمان است.

ترک ها هم چنین در اطراف قاب های در و پنجره، سقف، گوشه ها و در طول دیوارها دیده می شوند. این گونه ترک ها ممکن است به دلیل مشکلات فونداسیون رخ دهند. اگر متوجه ترک های متعددی شدید، بدانید که فونداسیون شما نیاز به تعمیر دارد. مشکل گیر کردن درها و پنجره اولین نشانه نشست است مگر اینکه دلیل دیگری همچون انبساط ناشی از رطوبت داشته باشد.

بررسی زمین و خاک اطراف خانه

گاهی اوقات، زمین اطراف خانه در حال نشست است. این موضوع نشان دهنده بروز یک مشکل جدی در فونداسیون است. بعضی مواقع زمین اطراف فونداسیون به دلیل دیگری دچار نشست می‌شود، بنابراین لازم است به دنبال نشانه های دیگری از مشکلات فونداسیون مانند ترک در دیوارهای آجری، پنجره ها و آجرهای ترک خورده و غیره باشید.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های sarahmhpr

سارا محمدپور

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد زلزله و علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به ویژه متون تخصصی هستم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
نحوه تعریف مدول الاستیسیته متغیر بر اساس زمان در آباکوس
عرض سلام خدمت دوستان من در پایان نامه خودم با موضوع خرابی پیش رونده، در نرم افزار آباکوس بایستی مدول الاستیسیته رو به صورت متغیر بر اساس زمان وارد کنم. لطفا اگر کسی می تونه منو در این زمینه راهنمایی کنه
عکس کاربر
1پاسخ
نحوه تنظیم پارامتر میرایی در آباکوس
عرض سلام من در حال صحت سنجی یک مدل (قاب خمشی فولادی دو طبقه بدون در نظر گرفتن سقف) تحت اثر خرابی پیش رونده با استفاده از نرم افزار آباکوس هستم. مدلی که قرار صحت سنجی کنم توسط نویسنده از طریق نرم افزار انسیس انجام شده است. مشکلی که وجود داره اینه که شکل کلی نمودار و جابجایی گره بالای ستون حذف شده خوب هست اما ارتعاش خوبی از خودش نمودار نشون نمیده که تصاویر پیوست گویای این موضوع هست و به نظرم اشکال از تنظیم پارامتر میرایی هست. لطفا دوستان بهم کمک کنند چه مواردی در میرایی سازه در نرم افزار آباکوس هست که تاثیر میتونه بزاره؟ ممنون میشم اگر کسی بتونه به من کمک کنه
عکس کاربر
2پاسخ
روش مدلسازی خرابی پیش رونده در Abaqus
با عرض سلام من برای کار تحقیقاتی خودم می بایست یک تحلیل دینامیکی غیرخطی برای ارزیابی خرابی پیش رونده مدل ماکرو یک قاب فولادی انجام بدم. در یکی از مقالات در این حوزه نوشته بود که با استفاده از دستور remove command در آباکوس ستون مورد نظر رو حذف کرده. لطفا اگر کسی در خصوص نحوه حذف یک عضو دلخواه در خلال تحلیل مدل، اطلاعاتی داره منو راهنمایی کنه با تشکر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .