مقاله تحلیلی: ارزان‌ ترین راه ساخت یک خانه

مقاله تحلیلی: ارزان‌ ترین راه ساخت یک خانه

این موضوع مهمی است که همواره ذهن بسیاری از افراد را به خود معطوف می‌کند. پیدا کردن یک راه مقرون‌به‌صرفه برای ساخت یک خانه کار بسیاری را می‌طلبد. تحقق این هدف در واقعیت کار بسیار چالش‌برانگیز است. بااین‌حال، در صورت داشتن یک برنامه صحیح و تحقیق دقیق، نیل به این هدف می‌تواند بسیار ساده‌تر از آنی باشد که تصور می‌کنید.

 آنچه همیشه در این رابطه باید در نظر داشت این است که بودجه به‌تنهایی در رسیدن به این هدف کافی نیست. بازار را به‌خوبی رصد کنید و شرکت موردنظر خود را انتخاب کرده و خود را به ابزارهای دیجیتالی مجهز کنید تا کارهایتان را و باکیفیت مطلوب‌تری اجرا شود.

بی‌شک می‌توان ادعا کرد که استفاده از نرم‌افزارهای سازه‌ای کارآمد نقشی تعیین‌کننده در موفقیت خواهند داشت، چراکه این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند که کیفیت ارتباطات را در تیم خود به طرز قابل‌ملاحظه‌ای بهبود بخشید و به‌محض این‌که نیاز به واکنش سریع در مسائل مهم وجود داشته باشد به‌سرعت اقدام لازم را انجام دهید.

با توجه به این موضوع، هنگام انتخاب یک پیمانکار مناسب، همیشه باید نحوه کار آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهید. اگر آن‌ها مجهز به ابزارهای دیجیتالی باشند، این امکان برای شما فراهم خواهد بود که با یک تیم کاری پربازده و مجهز به تکنولوژی مبتنی بر داده همکاری داشته باشید که همین امر می‌تواند در ارائه یک پروژه جامع و باکیفیت بالا حائز اهمیت باشد.

با تمرکز بر روی موارد ذکر شده در بالا، می‌توانید مطمئن باشید که روند ساخت خانه جدید هزینه گزافی را برای شما در پی نخواهد داشت. بااین‌حال در ادامه به ذکر مراحل مهمی خواهیم پرداخت که در ساخت یک خانه بسیار ارزان‌قیمت یاری‌دهنده شما خواهند بود.

۱- نخستین گام، طراحی است

ارزان‌ ترین راه ساخت یک خانه

 برای کسب موفقیت در وهله اول باید بدانید که چه هدفی را از ساخت سازه خانه خود در ذهن دارید. قبل از شروع کار و جستجوی یک پیمانکار خوب در بازار، ضروری است که با توجه به بودجه و دورنمای اهداف خود، برنامه‌ای مدون را تدوین کنید.

به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید تصویری واضح از خواسته خود و نیز موارد مورد نیاز در طی مراحل اجرا در ذهن داشته باشید و هزینه‌ای که برای ساخت ساختمان زویایی خود نیاز دارید تخمین بزنید.

علاوه بر این، داشتن دانش جامع از آنچه در حال ساخت هستید، می‌تواند به شما در مدیریت بهتر روند اجرایی و نحوه استفاده بهینه از منابع کمک کند. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید یک ارزیابی کیفی از نوع مصالح مورد نیاز داشته باشید و قسمت‌هایی از پروژه را که برای ساخت آن نیاز به حضور پیمانکار نیست را تکمیل نمایید.

۲- تحقیق کنید

اکنون‌که برنامه‌ای مدون در ذهن دارید، نوبت آن است که مراحل اساسی دیگر را انجام دهید. تحقیق! سعی کنید تا حد امکان اطلاعات خود را درباره نحوه و مراحل ساخت سازه‌ها افزایش دهید. درباره همه آیتم‌ها از قیمت مصالح گرفته تا روش‌های ساخت‌وساز و ابزارهای مدیریت پروژه تحقیق کنید.

مهم‌تر از همه، درباره بهترین موردی که ازنظر پیمانکاران بیشترین تطابق را با بودجه دارد، تحقیق کنید. به این نحو، می‌توانید اطمینان داشته باشید که موقع ملاقات با پیمانکار اطلاعات کافی برای ارائه به او دارید و می‌توانید هر آنچه در ذهن خود دارید را به‌خوبی با آن‌ها در میان بگذارید.

علاوه بر این، انجام تحقیقات جامع به شما در پیشبرد جنبه‌های عملی پروژه که به‌طورمعمول نیاز به‌صرف وقت زیادی دارند (همچون مشخصات سازه و مجوز ساخت) کمک زیادی خواهد کرد.

۳- یک پیمانکار خوب انتخاب کنید

پس از تهیه پلان باید پیمانکاری را پیدا کنید که پروژه شما را به سرانجام برساند. با توجه به این حقیقت که اغلب پروژه‌ها با محدودیت بودجه همراه هستند، باید کسی به کار گمارده شود که با حداقل هزینه بهترین کیفیت را ارائه دهد.

برای موفقیت باید بر نحوه انجام کارها توسط پیمانکار نظارت داشته باشید. علت تأکید بر سپردن کار به یک شرکت مجهز به فناوری‌های نو این است که با این کار پیشرفت کار سریع‌تر و دقت انجام آن نیز بیشتر خواهد بود. گاهی به‌اندازه کافی به این نکته توجه نمی‌شود که استفاده از تکنولوژی به‌مثابه بهبود نتیجه کار است. حتی در مواقعی استفاده از تجهیزات گران‌قیمت در مرحله ساخت نوعی صرفه‌جویی در زمان و هزینه در بلندمدت است.

البته، همفکری با دیگران نیز می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در انتخاب نهایی شما داشته باشد. سعی کنید با گروه خود صحبت کنید و مشاوره‌های لازم را از آن‌ها بگیرید. ممکن است فردی قبلاً در موقعیت فعلی شما قرار داشته لذا تجربیات او در این مسیر می‌تواند مسیر درست را به شما نشان دهد. در یک کلام، هر چه بیشتر در رابطه با انتخاب پیمانکار اطلاعات داشته باشید به همان اندازه سودمندتر خواهد بود.

و اما آخرین نکته اینکه پیمانکاری را انتخاب کنید که با او ارتباط بهتری دارید. بسیار مهم است که احساس کنید در طی فرآیند ساخت‌وساز، فردی حامی شما است.

۴- از ابزار دیجیتالی غافل نشوید

در هنگام بررسی بر روی پیمانکاران موردنظر، همیشه به یاد داشته باشید که در این مسیر طولانی، ابزارهای دیجیتالی (مثلاً نرم‌افزار ساخت خانه یا نرم‌افزار ساختمانی) می‌توانند شما را از بسیاری از دردسرهایی که مجبور به دست‌وپنجه کردن با آن‌ها خواهید بود برهانند؛ بنابراین، توجه خود را به ابزارهایی که پیمانکار شما راغب به استفاده از آن‌ها هستند، مبذول دارید.

نحوه اجرای پروژه توسط گروه اجرایی خود گواه بر کیفیت نهایی آن‌ها خواهد بود. داشتن مراودات گسترده و وسیع برای یک شرکت می‌تواند نشانه خوبی باشد به این طریق قادر خواهید بود که پیشرفت و نحوه اجرای کارها را همواره در رصد داشته باشید و در مواجهه با هرگونه تخطی مشکل را پیش از به وجود آمدن یک مشاجره و کشمکش رفع‌ورجوع کنید.

از این گذشته، مزیت استفاده از تکنولوژی‌های روز و نرم‌افزارهای دیجیتال نباید هیچ‌گاه از توجه دور بماند. مهم‌ترین شاخصه استفاده از فناوری‌های نو در دسترس بودن حجم وسیعی از داده‌ها است. با گردآوری هر چه بیشتر داده‌ها، شما اطلاعات بهتر و جامع‌تری در مورد پروژه ساخت‌وساز خود خواهید داشت.

بر اساس بازخورد به‌دست‌آمده از این داده‌ها به‌راحتی می‌توان درباره بخش‌هایی از پروژه که نیازمند توجه بیشتری هستند، اطلاعاتی به دست آورد. در شکل زیر نحوه نمایش پروژه در داخل یک پلت فرم نشان داده شده است:

ارزان‌ ترین راه ساخت یک خانه

۵- داشتن ارتباطات خیلی مهم است

یکی دیگر از پارامترهای مهم در موفقیت پروژه، داشتن ارتباطات است. شما باید با پیمانکار اصلی و همچنین پیمانکارهای فرعی ارتباط مستحکمی داشته باشید.

برای دستیابی به این هدف، ابتدا باید مشخص شود که در طول اجرای پروژه چه کسی مسئول چه‌کاری است. با این کار، شما قادر خواهید بود که علت هر کم و کاستی را که در طول اجرای پروژه ممکن است با آن مواجه شوید از مسئول مربوطه جویا شوید.

۶-بعضی از کارها را خودتان انجام دهید

اگر اولویت شما این است که پروژه را با بودجه مشخصی به اتمام برسانید، بهترین کار این است که اجرای برخی کارها را خود عهده‌دار شوید. به‌محض این‌که برنامه اجرایی شما به‌طور کامل مشخص شد و درباره جزئیات آن با پیمانکار خود به تفاهم رسیدید، سعی کنید بخش‌هایی از پروژه را که خود قادر به انجام آن هستید مشخص نمایید.

اگر مهارت ساخت‌وساز دارید، دلیلی ندارد که از این توانایی در انجام برخی امور استفاده نکنید. بااین‌وجود باید در انتخاب مصالح مورد استفاده در ساخت خانه حداکثر دقت را داشته باشید.

برعکس، انجام برخی کارها توسط خود افراد ممکن است برای کسانی که قبلاً سابقه ساخت خانه را نداشته چندان موضوعیت نداشته باشد. به عهده گرفتن برخی کارها می‌تواند یک راه‌حل خوب و مقرون‌به‌صرفه باشد. نباید فراموش کرد که هر چه قدر کیفیت اجرا و ساخت ضعیف باشد به همان نسبت مخارج بیشتری تحمیل خواهد شد. پیش از هرگونه تصمیم‌گیری، جوانب مثبت و منفی آن را سبک و سنگین کنید.

ارزان‌ ترین راه ساخت یک خانه

۷- از شبکه کاری خود استفاده کنید

یک شبکه قوی همیشه مفید است. در مراحل اولیه پروژه، شبکه خود را شناسایی کرده و دنبال افرادی باشید که بتوانند در اجرای بخشی از کارها یاریگر شما باشند. هم دنبال افراد دارای مهارت باشید و هم افرادی که ارتباطات قوی دارند، چون در نهایت هر دو آن‌ها به یک نسبت می‌توانند حائز اهمیت باشند.

سعی کنید از همکاری افراد بسیاری در انجام کارها استفاده کنید مخصوصاً در انجام کارهایی که بر عهده خودتان است چراکه به‌طور حتم کمک آن‌ها در این موارد می‌تواند بسیار یاری‌دهنده باشد. از این گذشته، درباره مصالحی که در کار استفاده می‌شود از مشورت دیگران استفاده کنید.

در نهایت، هر سؤالی که درباره پیمانکار اصلی و پیمانکارهای فرعی به ذهنتان می‌رسد با آن‌ها مطرح نمایید. شاید برخی از آشنایان سابقه همکاری با این گروه‌ها را داشته باشند که در این موارد استفاده از تجربیات آن‌ها می‌تواند کمک ارزنده‌ای برایتان باشد.

۸- از فضا هوشمندانه استفاده کنید

مثال‌های زیادی را می‌توان یافت که افراد خانه‌های خود را بسیار بیش‌ازحد نیاز بزرگ و مجلل ساخته‌اند؛ اما احتمالاً شما هم نمی‌خواهید از این دسته افراد باشید. برای متفاوت بودن با این گروه، باید از فضاهای موجود به‌طور مؤثری استفاده کنید.

در فرایند طراحی، بهتر است اتاق‌ها را طوری طراحی کنید که چندکاربره باشند. هر چه متراژ پروژه زیاد باشد طبیعتاً هزینه نیز به همان نسبت زیاد خواهد بود. با توجه به این موضوع، به‌طور منطقی اولویت شما استفاده بهینه از کل فضا خواهد بود.

 برای مثال، اتاق زیرشیروانی نیز می‌تواند به متراژ مفید شما اضافه کند به شرطی که بتوانید استفاده هوشمندانه از این فضا داشته باشید.

۹- در مورد مصالح مورد استفاده توجه کافی داشته باشد.

به‌طورمعمول، مصالح مورد استفاده بخش اعظمی از بودجه را به خود اختصاص می‌دهند. چالش بزرگ در مرحله انتخاب مصالح این است که چگونه توازنی بین کیفیت و قیمت مناسب برقرار کنیم. در این شرایط طول عمر مصالح باید مهم‌ترین فاکتور شما  در انتخاب باشد. از مصالحی استفاده کنید که دوام بیشتری داشته باشند.

ارزان‌ ترین راه ساخت یک خانه

توصیه ما به شما این است که هزینه‌های صرف شده برای مصالح را در حکم سرمایه‌گذاری ببینید. هر چه در مرحله ساخت هزینه بیشتری به مصالح اختصاص دهید، در سال‌های آتی هزینه کمتری را متحمل خواهید شد. در انتخاب مصالح نباید به فکر گزینه‌های ارزان‌قیمت باشید.

 ۱۰- بیمه همیشه مهم است

هنگام ساخت یک خانه جدید، باید به فکر آینده بود. بر این اساس، برای مقرون‌به‌صرفه بودن ساخت خانه باید بیمه را در اولویت داشته باشید. باید خانه خود را در مقابل هرگونه آسیب احتمالی (همچون فرسودگی، خرابی و آتش‌سوزی) ایمن‌سازی کنید.

با این روش، همیشه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که خانه شما در برابر انواع تهدیدات ایمن است و بدون نگرانی از هر اتفاق پیش روی، منابع مالی لازم برای جبران خسارت احتمالی را دارید.

ارزان‌ترین راه برای ساخت یک خانه کدام است؟

اگر استراتژی مناسبی در ساخت یک خانه اتخاذ شود، این کار با حداقل هزینه به اتمام می‌رسد. بدیهی است که این کار تلاش زیادی را می‌طلبد، اما با تدابیری همچون استفاده مدبرانه از ابزارهای دیجیتال، مصالح جدید و نیز استخدام پیمانکار مجرب می‌توان تفاوت را رقم زد.

ثبت داده‌ها می‌تواند در طولانی‌مدت بسیار ارزشمند باشند و یک شبکه کاری مجرب می‌تواند شما را در مسیر رسیدن به خواسته‌تان یاری دهند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط:

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های poorya_n

پوریا نخعی

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران سابقه ترجمه مقاله و کتاب تخصصی اشنا به نرم افزارهای matlab, lingo,Gams,hec-hms,modsim, etabs, safe
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .