دوره حضوری اسکیس مقدماتی (راندو/پرسپکتیو)

دوره حضوری اسکیس مقدماتی (راندو/پرسپکتیو)

سرفصل های دوره:

  • جلسه اول: آموزش اصول ترسیم انواع خط، فرم های منحنی، انواع افکت و ترسیم با ماژیک، آموزش راندو آسمان و ....
  • جلسه دوم: آموزش انواع ترسیم درخت(پلانی_نما) با تکنیک های مختلف، آموزش فونت در معماری
  • جلسه سوم: آموزش تحلیل سایت و طراحی سایت با تکنیک ماژیک و آبرنگ
  • جلسه چهارم: آموزش راندو پلان و نما و مقطع، کاربرد و نحوه ترسیم مصالح مختلف 
  • جلسه پنجم: جلسه پایانی راندو؛ شیت بندی، آموزش فیگور و پرزانته های ساده در معماری داخلی
  • جلسه ششم: شروع مبحث پرسپکتیو، آموزش ایزومتریک، ترسیم حجم های پایه، ایجاد برشهای متفاوت در احجام
  • جلسه هفتم: آموزش پرسپکتیو ۱نقطه ای و ترسیم پرسپکتیو از روی پلان و مقطع
  • جلسه هشتم: ترسیم دیتیل های داخلی برای ترسیمات جلسه گذشته و ایجاد مبلمان در پرسپکتیو ۱نقطه ای
  • جلسه نهم: آموزش پرسپکتیو ۲نقطه ای، مبحث دید ناظر، ترسیم حجم های پایه و سپس ترکیب آنها در دید ناظر 
  • جلسه دهم: آموزش پرسپکتیو ۲نقطه ای مبحث دید پرنده، ترسیم جزییات در ۲نقطه ای

قابل ذکر است برای دانشجویان معماری همین مقدار تسلط برای ارائه آثار کافی می باشد و میزان راندو در پروژه نباید به حدی برسد که با نقاشی اشتباه گرفته شود و یا طراحی در اولویت دوم قرار بگیرد.

توجه : قیمت این دوره ۱،۲۰۰،۰۰۰ تومان است که برای ثبت نام  ۵ نفر اول با احتساب ۱۰ درصد تخفیف،لحاظ خواهد شد 

جلسه اول:

آموزش راندو معماری همراه با اصول ترسیم خط و انواع آن در معماری از جمله خطوط پیچیده، خطوط موازی و سایر خطوطی که در معماری استفاده می شود. همچنین آموزش ترسیم فرم های منحنی و گرد گوشه، کسب مهارت ترسیم خطوط موازی بدون کمک گرفتن از خط کش و تخته رسم، ترسیم خطوط چین دار جهت انجام راندوهای معماری و همچنین بالا رفتن مهارت ترسیم های دست آزاد در کشیدن کروکی، همچنین آموزش انواع افکت ها با ماژیک، نحوه¬ی دست گرفتن ماژیک، بعد از آن کمی جلوتر رفته و به تکنیک های راندو در معماری ورود می کنیم از جمله اینها می توان به تکنیک ترسیم آسمان با روشهای متفاوت از جمله راندو آسمان با مداد، راپید، ماژیک و مداد رنگی نام برد، تا بتوانند ارائه های متفاوتی برای پروژه های معماری خود داشته باشند. نکته قابل توجه در جلسه اول ذکر اهمیت انجام تمرینهای ارائه شده می باشد، چراکه ارتباط دقیق و کامل بین چشم، دست و ذهن یک معمار بسیار مهم و ضروری می باشد و انجام این تمرینها کمک شایانی به بارور شدن خلاقیت و مهارت در دانشجویان و معماران عزیز می شود. درانتهای جلسه دانشجویان شروع به انجام تمرینها در کلاس می کنند تا بتوانند مهارت لازم برای درک تمرینها را کسب کنند.

جلسه دوم:

در جلسه دوم کار با آموزش ترسیم درخت به صورت پلانی و نما در معماری و کاربرد درختها در معماری شروع شود همچنین ذکر ویژگی ها, محاسن و معایب آنها در طراحی های معمارانه و همچنین نحوه ترسیم انواع مختلف درخت در غالب های متفاوت و با تکنیک های متفاوت از جمله تکنیک مداد رنگی، تکنیک ماژیک و همینطور تکنیک آبرنگ.قابل ذکر است در این جلسه مهارت ترسیم بسیار مهم می باشد چرا ترسیم خطوط و حالت برگها نیاز به تمرین کافی دارد و از این خطوط در ارائه های معماری به وفور استفاده می شود (قابل ذکر است در ابتدا ترسیم این خطوط برای دانشجویان عزیز سخت می باشد اما دور از انتظار نمی باشد) لذا تاکیدی مجدد بر انجام تمرینهای جلسه قبل می باشد چرا که در صورت کمک کاری در انجام آنها سایر مباحث به تدریج دچار مشکل می شود که این کمک کاریها باعث پایین آمدن قدرت ترسیم و اعتماد به نفس در دانشجو می شود. با انجام تمرینات جلسات قبل ذهن و دست امکان هماهنگ شدن با یکدیگر را پیدامی کنند و قادر خواهند بود هر ترسیمی را به راحتی انجام دهند. در ادامه جلسه دوم کار را با آموزش فونت در معماری به روش فونت تخم مرغی ادامه می دهیم، انجام این آموزش با تکنیک ماژیک می باشد و همینطور استفاده از ماژیک Fبرای ترسیم فونت ریز به طوریکه در ابتدا تمرکز روی ترسیم حرف می باشد و بعد از اتمام حرفها نوبت به نوشتن کلمه می شود در اینجا تلاش بر این است تمرکز روی نوشتن کلمات معماری باشد تا اشکالات دانشجویان عزیز رفع شود. در انتهای جلسه با نوشتن یک موضوع معماری با کمک فونت تخم مرغی و با تکنیک ماژیک و انجام یک راندو ساده برای فونت کار را به انتها می رسانیم.

جلسه سوم:

در جلسه سوم توجه به مبحث پرکاربرد تحلیل سایت و طراحی آن با تکنیک دست آزاد یا به عبارتی راندو در معماری می باشد، به طوریکه در ابتدا جلسه کلیه علائم گرافیکی مربوط به تحلیل سایت همراه با ترسیم آنها در پروژه های معماری تدریس می شود. این مباحث حدود 1ساعت تا 1و5 ساعت زمان میبرد تا تمامی نکات لازم و علائم مورد استفاده در تحلیل سایت را ترسیم کنیم، بعد از آن یک سایت پیشنهادی را در ابتدا به صورت کروکی ترسیم کرده و بعد از آن شروع به تحلیل کروکی مورد نظر با کمک  علائم معماری آموزش داده شده می کنیم و در انتهای کار زمان آموزش راندو علائم می رسد، البته قابل ذکر است که می توان در این محث هم با روشها و تکنیک های متفاوت کار کرد، همچنین رنگ بندی های متفاوت؛ که با توجه به کم بودن زمان و زمانبر بودن کلیه روشها تنها به یک نوع ارائه در شیت های تحلیل سایت معماری بسنده می کنیم. در ادامه نوبت به طراحی سایت می رسد، برای طراحی سایت از دو روش که مرسوم و قابل درک برای معماران می باشد استفاده می کنیم، روش اول برمبنای هندسه طرح و هندسه زمین می باشد، در روش دوم استفاده از تکنیک های طراحی باغ از جمله باغ ایرانی و ترکیب این هندسه با خواسته های سایت و پتانسل سایت می باشد، از جمله توجه به فضای پارکینگ، نحوه ی چرخش در سایت، فضاهای حرکتی درون و اطراف سایت، نحوه چرخیدن در پارکینگ، هندسه فضاهای سبز، ارتباط بین فضای سبز و مسیرهای حرکتی و استراحتی مورد نیاز در سایت، استفاده از عوامل طبیعی و پتانسیل های موجود در سایت، توجه به عوامل مزاحم و ارائه راه حل برای حل این مشکلات در طراحی سایت های معماری. و درانتهای جلسه 5 کروکی به دانشجویان عزیز داده می شود تا برای جلسه بعد بصورت شیت های جداگانه که شامل تحلیل و طراحی سایت می باشد را ارائه دهند و همچنین می توان یک شیت از شیت ها را بصورت سیاه سفید و مدادی برای انجام شیت بندی متفاوت با خود به کلاس آورده تا با تکنیک های جذاب و متفاوت از جمله آبرنگ آنها را پرزانته کنیم.

جلسه چهارم:

در جلسه چهارم با توجه به آموزش های جلسات پیشین مهارت دانشجویان در استفاده از ماژیک و کاربرد تکنیک های دیگر در پرازنته های معماری آشنا شده اند. در نتیجه کار را با آموزش راندو پلان و مقطع معماری ادامه می دهیم. با توجه به عملکرهای متفاوتی که در پلان ها می باشد نحوه ی ارئه هرکدام در شیت های معماری متفاوت خواهد بود. از آنجا که پرزانته پلان معماری با راندو دستی باعث خواناتر شدن پلان و مقطع می شود، لذا درک و آموزش این مبحث بسیار مهم می باشد. در گرایش طراحی داخلی این مبحث بسیار پرکاربردتر می باشد، چرا که باید به کلیه ی عوامل و نکات در طراحی پلان ها توجه داشته باشند و با یک پرزانته زیبا و کاربردی؛ مصالح و متریالهای مورد نظر خود را برای کارفرما با در نظر گرفتن حتی رنگ در آنها نشان دهند، همچنین در مقاطع با توجه به نور دریافتی فضا با یک راندو اصولی و صحیح می توان پیشنهادهایی در مورد انتخاب مصالح و رنگ مورد نیاز آن فضای معماری و همچنین ترکیب آنها در کنار سایر دیوارها؛ ترکیب رنگ کف و دیوار و سقف در کنار یکدیگر را ارائه داد تا  کارفرما بتواند درک بهتری از ایده و نظرات طراح خود در پروسه طراحی داشته باشد.

جلسه پنجم:

جلسه پنجم، به عنوان جلسه پایانی برای مبحث راندو محسوب می شود، در این جلسه کار را با آموزش فیگور در پرزانته پروژه های معماری شروع می کنیم و بعد از عبور از مبحث فیگور، شروع به ترسیم پرسپکتیو های داخلی کرده و با انجام تکنیک هاشور با راپید و همچنین دادن افکت های مناسب مصالح برای فضاهای داخلی، خامی طرح ترسیم شده را از بین میبریم و در انتها با اموزش لکه گذاری در شیت های معماری کار را راندو میکنیم و در ادامه یک حجم بیرونی معماری را به همان تکنیک گفته شده راندو و پرزانته می کنیم، با توجه به این مطلب که یک طراح معماری نیاز چندانی به استفاده از راندوهای سنگین در ارائه کارهایش ندارد و این کار باعث کمتر دیده شدن طراحی معماری می شود لذا پیشنهاد می شود حتما آموزش راندو به شیوه لکه گذاری مورد توجه قرار گیرد و همچنین از تکنیک های مختلف و متفاوت در ارائه آثار بهره ببرند از جمله این تکنیک ها استفاده از آبرنگ که هم باعث سرعت بخشیدن به ارائه می شود و همینطور باعث ایجاد یک کار متفاوت می شود، تکنیک ماژیک، ترکیب ماژیک و راپید  ترکیب مداد رنگی و ماژیک، ترکیب آبرنگ و مدادرنگی. با استفاده از این تکنیک ها در ارائه های معماری به روش لکه گذاری می توان شیت های متفاوت و جذابی را در ارائه های معماری دید.

جلسه ششم:

در جلسه ششم رویکرد کلاس به سمت پرسپکتیو تغییر جهت می دهد، در صورتی که دانشجو قادر به ترسیم فرم های معماری نباشد ادامه دادن و تخصصی کردن راندو فایده ای در بر نخواهد داشت براین اساس آموزش پرسپکتیو حتما در دوره ای مقدماتی ضروری می باشد، شروع تدریس مباحث پرسپکتیو با مبحث پرسپکتیو ایزومتریک می باشد؛ زیرا ساده ترین روش ترسیم 3بعدی در معماری می باشد و همچنین امکان ترسیم های متفاوت از حجم های معماری را به ما می دهد. در جلسه اول و برای شروع مبحث از تبدیل پلان به حجم استفاده می کنیم، زیرا سخت ترین حالت تجسم و تبدیل برای دانشجویان تبدیل پلان معماری به حجم می باشد، همینطور یادگیری این نوع ترسیم باعث بالارفتن اعتماد به نفس آنها در ترسیم های 3بعدی می شود؛ در ادامه درس آموزش احجام افلاطونی در پرسپکتیو و انجام برش های متفاوت و قابل استفاده در طراحی معماری و همچنین پرکاربرد را آموزش می دهیم و دانشجو باید تمرینهای اولیه مربوط به مطالب آموزش داده شده را ابتدا در کلاس و در حضور استاد انجام داده تا از درک و دریافت مطالب توسط آنها مطمئن شویم.

جلسه هفتم:

در ادامه آموزش مبحث پرسپکتیو نوبت به آموزش مبحث 1نقطه ای می رسد؛ قابل توجه می باشد که آموزش پرسپکتیو 1نقطه ای کاملا به روش تجربی می باشد و با روشهای آموزش داده شده در دانشگاه ارتباطی ندارد. کاربرد بیشتر پرسپکتیو 1نقطه ای در مبحث معماری داخلی می باشد زیرا با توجه به اطلاعات کمی که می توان در این روش ترسیم نشان داد، صرفنظر کردن از این روش در ترسیم حجم بیرونی بنا بهتر می باشد، به این دلیل تاکید بیشتر در آموزش پرسپکتیو 1نقطه ای در مباحث معماری داخلی می باشد، به گونه ای که در ابتدا با پلانهای بسیار ساده کار را شروع کرده و تجسم می شود ناظر در درون این فضاها قرار گرفته است و با دانستن شرایط ترسیم 1نقطه ای، شروع به ترسیم های معمارانه می کنیم و به ترتیب با کسب مهارت لازم در ترسیم و تجسم فضایی 3بعدی معماری و تجسم فضاهای داخلی معماری، پلانها پیچیده می شوند. تا درک هر نوع اتفاقی در فضای داخلی برای دانشجویان آسان و سهل شود، همچنین در ضمن این آموزشها علاوه بر یادگیری ترسیم های 3بعدی دانشجوها قادر به طراحی فضاهایی جدید با تمرکز به ذهن و توانایی خودشان می شوند که این مطلب بسیار حائز اهمیت و مهم می باشد.  

جلسه هشتم:

در جلسه هشتم ادامه آموزش مباحث مربوط به جلسه قبل را داریم، در این جلسه کار با تمرینهای جلسه قبل ادامه می یابد به طوریکه در ابتدا تمرینهای جلسه قبل چک می شود و در صورت نداشتن ایراد کار بر روی اجزا ثابت فضا در ترسیم های 1نقطه ای شروع می شود، این کار همان دتیل گذاری به ترسیم های خام چه در طراحی داخلی معماری، چه در طراحی معماری بیرونی فرم می باشد، که جزء نقاط ضعف دانشجویان می باشد و توجه به این موارد بسیار مهم و کارآمد می باشد، همچنین ترسیم پلانهای طبقاتی داخلی، تجسم اضافه شدن طبقه به پلان ترسیمی و یا پایین رفتن از سطح همکف، توجه به عوامل ارتباطی اینها از جمله پله، رمپ و نحوه ی ترسیم آنها در پرسپکتیو 1نقطه ای بسیار مهم می باشد. در پایان این جلسه دانشجو قادر خواهد بود پلانهایی را تجسم کند که همزمان بین طبقات منفی، همکف و مثبت ارتباط برقرار می شود و همزمان آنها را در ذهن ترسیم تجسم و ترسیم می کنند به عبارتی توانایی نوشتن سناریویی طاحی داخلی معماری را در ذهن خود کسب می کنند.

جلسه نهم:

در جلسه نهم و در ادامه تدریس پرسپکتیو، نوبت به ترسیم پرسپکتیوهای 2نقطه ای می رسد، آموزش پرسپکتیو 2نقطه ای با دید ناظر شروع می شود، به طوریکه دید ناظر از روی پلان می باشد، قابل توجه می باشد ترسیم های کاملا خام و بدون دیتیل صرفا توجه روی درک حجم بیرونی بنا می باشد، در این روش همه کارها از یک مکعب ساده شروع می شود و سپس با آموزش روشهای ترسیم پرسپکتیو 2نقطه ای در معماری مکعب ساده را توسعه می دهیم و به آن اجزائی را اضافه می کنیم از جمله برشهای مورب در جهتهای مختلف و بعد از آن اضافه کردن به ارتفاع به گونه ای که حجمی دیگر روی حجم مکعب اولیه سوار می شود. در دید ناظر با جلو عقب کردن ناظر نحوه ی دیدهای متنوعی از حجم معماری ایجاد می شود و در انتهای جلسه استفاده از دیتیل های ریز که جز مواردی می باشد که تاثیر به سزایی در ایجاد عمق در پرسپکتیو و پرداخت کردن کار دارد آموزش داده می شود، همچنین استفاده از یک راندو ساده در عمق دادن به فضاهای بیرونی معماری می توان در این جلسه اشاره کرد، به گونه ای که صفر تا صد یک ترسیم را از ابتدا تا انتها بررسی و تمرین می کنیم. و در انتهای کلاس نوبت به انجام تمرینهای دانشجویان عزیز می باشد و همینطور ترسیم تمرینهای بیشتر برای کار در منزل ارائه می شود.

جلسه دهم:

در جلسه پایانی مبحث پرسپکتیو همچنین جلسه پایانی دوره اسکیس مقدماتی نوبت به آموزش مبحث پرسپکتیو 2نقطه ای در یک دید کامل و همه جانبه از بنا تحت عنوان دید پرنده می شود، بطوریکه کلیه اتفاقات اطراف حجم به خوبی دیده می شود و قابل درک و لمس برای طراح خواهد بود، همچنین هرکجا کدهای ارتفاعی تغییر کند و یا فرم تغییر شکل و حالت داشته باشد چه در دیواره های جانبی و چه در سقف، به طور کامل دیده و لمس می شود، همچنین نکات و مواردی برای بهتر و گویاتر شدن ترسیم وجود دارد که در حین آموزش کلیه موارد گفته می شود، همچنین رعایت نکات پرزانته در پرسپکتیو های دید پرنده گفته می شود، تا هم مروری بر مبحث راندو داشته باشیم و هم از نحوه ی ترسیم تا ارائه کار بطور کامل آموزش داده شود. این پرسپکتیو در ارائه پروژه به کارفرما و یا حتی در ارائه پروژه های دانشجویی بسیار لازم و مهم می باشد و نحوه ی ترسیم آن و تسلط به آن جز موارد لازم و ضروری در آموزش معماری می باشد.

 

 

مطالب مرتبط:

عکس‌های sahar_zamansoltani
مدرس دوره:
سحر زمان‌سلطانی
طول دوره:
۳۰ ساعت
هزینه ثبت نام بدون تخفیف: 1,200,000 تومان
هزینه ثبت نام: 1,200,000 تومان
زمان برگزاری کلاس ها:
چهارشنبه ها ۱۶ تا ۱۹
شروع دوره:
20 خرداد 1399
نحوه برگزاری دوره:
حضوری، ضبط فیلم
این دوره " برگزار شده " می باشد.
آموزشگاه