ابتکاری که بتن ساختمان ها را متورم می کند

3 آبان 1394 - 00:14
ابتکاری که بتن ساختمان ها را متورم می کند

با الهام از پوشش گچی، یک شرکت انگلیسی در حال توسعه دادن نوعی پارچه که با بتن آغشته می­شود است که می­تواند برای ساختمان­های بادکنکی استفاده شود.

 

زمانی که آب می­ریخت، ساختار بتنی بادکنکی مانند پوسته­ای با عملکرد مفصلی یک پشت­بند سخت شکل می­گیرد. © شرکت پارچه­ی بتنی، ال تی دی

13 اکتبر 2015، زمانی که بتن بادکنکی یکی از اولین کلماتی که به ذهن می­آید، نیست. با این حال، دو مهندس در انگلستان، یک ساختار بادکنکی که شکل­هایی از یک پوسته­ی بتنی قوی و با هیدراته شدن سریع (به سرعت خود را می­گیرد) توسعه داده­اند و در حال بازاریابی آن هستند. این ساختار آخرین کاربرد تکنولوژی است که نمدهای کامپوزیت بتن پارچه­ای با سیمان ژئوسنتتیک (سیمانی است که به جای از دست دادن آب و کاهش حجم، آب را جذب کرده و افزایش حجم می­دهد) یا CC نامیده می­شود، این محصول در اصل برای ایجاد پناهگاه گسترش یافته و اکنون در برنامه­های کاربردی مهندسی عمران در حال استفاده است. این مصالحی است که به صورت خشک به محل حمل می­گردد و با بتن آغشته شده و به سرعت موجب سخت شدن بتن و انجام واکنش هیدراته می­گردد. واکنش شیمیایی سریع بین پودر بتن و آب به شکل یک پوسته­ی سخت بتنی می­باشد.

"این ایده توسط برخی از کارهای ما با ماده­ای که Modrock ( پارچه­ی گچی خیس­شونده که برای قالب گرفتن اعضای شکسته­ در پزشکی استفاده می­شد) نام دارد، الهام گرفته شده بود، "به گفته­ی پیتر بروین، یکی از مهندسینی که تکنولوژی و رئیس شرکتی (شرکت بتن پارچه­ای پانتی­پرید و ولز) که این محصول را تولید می­کند. می­توانید، پاسخ بروین به سوالات مطرح شده به صورت آنلاین توسط مهندسین عمران را مشاهده کنید. "ما CC را که ما را قادر می­سازد تا پارچه­ی بتنی بادکنکی پناهگاه­ها (CCS) توسعه دادیم، چون ما نیاز به راهی برای شکل دادن به یک لایه نازک بدون ترک­خوردگی بتن که بتواند مرطوب بماند ودر عین حال، بتن را تشنه نگه دارد ( مانند گچ) در یک روش کنترل نشده، داشتیم.

بروین گفته که ساختمان­های بادکنکی به سرعت و به آسانی یک چادر – توسط دو نفر در کمتر از یک ساعت – تهیه شده و در کمتر از یک روز آماده برای استفاده است. او توضیح داد، "اما در همین زمان، حفاظت، عایق و دوام یک ساختمان بتنی دائمی که به راحتی بیش از 25 سال عمر خواهد کرد" را فراهم می­آورد.

بروین گفته CCS بر روی سایت پخش شده و زمانی که سطح خارجی آن با آب مرطوب گردد، پف می­کند. پس از 24 ساعت 80 در صد از مقاومت نهایی آن حاصل می­گردد. بروین گفت CCS پوسته­ی ساختاری­ای است، با عملکرد مفصلی مانند پشت دری های سخت با ساختار هذلولی متراکم که تا زمانی که بارهای غیر یکنواخت، مانند برف یا باد به آن وارد می­شوند، در منطقه سهمی­وار باقی می­مانند. این بتن برای نیازهای نظامی و گروه­های بشردوستانه طراحی شده است. یک لایه داخلی در بتن که آب را نگه می­دارد، بدان معنی است که ساختمان ضدعفونی نگه داشته شده و به عنوان مثال مناسب برای مناطق بیمارستانی خواهد بود.

 

 

 

 

ماده­ی پلاستیکی نگه دارنده­ی آب بدین معنی هست که می­تواند پناهگاه را ضدعفونی نگه دارد، تا آن اندازه که بتوان از پناهگاه مانند مناطق بیمارستانی استفاده کرد. © شرکت پارچه­ی بتنی، ال تی دی

 

, CCS فاصله­ی بین چادر و یک ساختار با پایداری بیشتر در شرایطی اضطراری پر می­کنند. در برنامه­های کاربردی نظامی، CCS می­تواند ماسه و شن را پوشانیده و برای تامین افزایش حفاظت در برابر سلاح آتشی کوچک ، استفاده شود. دو اندازه برای CCS وجود دارد، اندازه­ی بزرگتر با داشتن 50 متر از دو فضای داخلی و چندین واحد می­توانند با هم لنگر تحمل کنند تا سازه­های بزرگتری بسازند. سایت­ها پی­های ویژه­ای نیاز ندارند، اما شرکت زمین­های سنگی را توصیه می­کنند.

بروین و همکارش مدیر شرکت ویل کرافرد شروع به توسعه­ی بتن پارچه­ای در کالج رویال در لندن (سال 2004) کردند. در طراحی آنها، یک الیاف سه بعدی ماتریسی آغشته به بتن خشک را در بین یک لایه پی وی سی ضد آب در زیر و یک لایه از الیاف متخلخل در بالای آن قرار داده است. این مصالح حجم آبی که به آن اضافه می­شود را کنترل می­کنند. الیاف­ها موجب افزایش مقاومت کششی وجلوگیری از انتشار ترک در مصالح می­شوند. بروین توضیح داد: " ابزار مناسبی که می­توانست برای تولید مواد مورد استفاده قرار گرفته شود، موجود نبود. "این بدان معنا بود که تمام لوازم اولیه از ابتدا توسط شرکت ایجاد یافته شده بود".

اما حالا که فرآیند تولید مواد بهبود یافته است، این پارچه­ها به بیش از 40 کشور در سراسر جهان صادر می­شوند. علاوه­ بر اینکه بخشی از پناهگاه­های بادکنکی با این مواد است، قبلا این مواد در مواردی مانند آستر داخلی راه آب زهکش، محافظت شیب­ها و آستر خاکریزها و ترمیم استفاده می­شود. این مواد بیشترین مقاومت در برابر اصطکاک و خوردگی شیمیایی را دارند و در عین حال سازگارتر از بتن معمولی در محیط زیست، بر طبق گفته­های بروتن هستند. " در حال حاضر از این ماده بیشتر برای کنترل فرسایش تا بتن پاشی پناهگاه­ها استفاده می­شود، زیرا آسانتر و سریعتر می­تواند استفاده شود. او همچنین اضافه کرد شرکت به دنبال کاربردهای جدیدی از این محصول قرار دارد. این پاییز شرکت در حال انتشار یک محصول جدید برای کاربردهایی که نیاز به کنترل بیشتری دارند، است. برای مثال

 

 

کاربردهای مهندسی عمران برای بتن پارچه¬ای شامل آستر داخلی راه آب زهکش و محافظ شیب.  © شرکت بتن پارچه¬ای، ال تی دی 

بروین همچنین گفت: " ما به دنبال تکنیک­هایی برای استفاده از CC در کاربردهای ترمیمی که می­تواند در روکشی نو برای کانال­ها که سرعت اجرای بسیار بالایی دارد، هزینه­­ی کمتری دارد و تخریب کمتر محیط زیست برای جایگزینی ساختارهای حیاطی هستیم.

ترجمه شده توسط تیم خبری  808

منبع:+

سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
در زمان قالب برداری بخش 9-121-10 از مبحث نهم مقررات ملی منظور از پایه های اطمینان چیست؟
مثال عرض کنم ،برای اجرای سقف تیرچه بلوک بعضی شناژها و تای بیم ها بایستی قالب زیرین بسته شود و زیر قالب شمع گذاری می گردد....ایا این شمع همان پایه اطمینان است...جدولی که در مبحث نهم برای قالب برداری داده شده میگه قالب زیرین تیر 7 شبانه روز و پایه های اطمینان 10 شبانه روز....این تناقض نیست؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .