GIS راه های جدیدی برای نگاه به جهان ارائه می کند

29 مهر 1394 - 17:41
GIS راه های جدیدی برای نگاه به جهان ارائه می کند

عکس توسط Kelly Sullivan/ عکاس روزنامه Peninsula Clarion – Brittany Taylor (سمت چپ) و Sam Skolnick، دانش آموزان پایه نهم، در کلاس جغرافی Nathan Erfruth، در یک دوره دو روزه سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) که توسط اعضای گروه کاربری GIS شبه جزیره کنای (Kenai Peninsula GIS User Group) برگزار شده است، در حال بحث درباره لایه های یک نقشه هستند، جمعه 25 سپتامبر 2015، مدرسه پیش دانشگاهی Soldotna Prep، شهر Soldotna، آلاسکا.

توسط: Kelly Sullivan
روزنامه نگار Peninsula Clarion
دانش آموزان برای اولین بار در کلاس های محلی خودشان درباره لایه های متعدد سیستم اطلاعات جرافیایی یا همان GIS می آموزند، از ردیابی بیماری های عفونی در سرتاسر جهان گرفته تا الگوی منطقه ای مهاجرت فیل ها.
Nathan Erfurth، معلم درس جغرافی مدرسه Soldotna Prep، درهای کلاسش را در 24 و 25 سپتامبر بر روی چهار متخصص از گروه کاربری GIS شبه جزیره کنای (Kenai Peninsula GIS User Group) گشود تا در طی یک دوره فشرده دانش آموزان خود را با کاربردهای تقریباً نامحدود تحلیل فضایی (spatial analysis) آشنا کند.
Erfurth گفت: «دانش آموزان شدیداً به این دانش نیاز دارند، زیرا آنها نمی توانند از وقایع جاری و هم چنین تصمیماتی که در سطح محلی و جهانی اتخاذ می شود آگاه شوند، مگر آنکه بدانند این اتفاقات در کجا در حال وقوع است.» او در ادامه افزود: « به همین دلیل است که این کلاس بر روی رویدادهای جاری و البته بر روی نقشه ها متمرکز شده است.» وی که علاقه شدیدی به آموزش روابط بین الملل دارد، از محتوای دوره با عنوان "حجم بی پایانی از اطلاعات و قدرت" نام می برد که برای هرکس که طریقه استفاده از آن را بداند قابل دسترس است.
به نقل از Bobbi Lay، متخصص GIS شبه جزیره کنای که در سازمان دهی و آموزش دروس این دوره نیز همکاری دارد، یادگیری روش استفاده از داده های موجود و ابزارهای نقشه برداری آنلاین هر روز آسان و آسان تر می شود. او گفت: «امروزه هر کس با داشتن یک مرورگر وب می تواند اطلاعات را قورت دهد!» به نقل از وی در حال حاظر لایه های متعددی از نقشه ها، و یا نمایشی از مجموعه داده های جغرافیایی و فضایی، همه به صورت آنلاین ذخیره شده اند. ترکیب و تحلیل این لایه ها ماند این است که دل و روده یک ساندویچ را بیرون بکشید تا بفهمید چگونه همه این لایه ها به هم مربوط شده اند. او در ادامه افزود: «امروزه بسیاری از موقعیت های شغلی مستلزم دانستن اندک دانشی از GIS است.»
گروه کاربری در این کلاس های آموزشی از دوره های از پیش طراحی شده توسط یک شرکت GIS به نام Esri (GIS company Esri) بهره برده است که ارزشی معادل با ساعت ها کار برای کلاس های از پایه آمادگی تا پایه دوازدهم را دارد.
Lay برای اولین بار در یک کنفرانس ملی در سال 2015 با این خدمات آشنا شد. به گفته وی استفاده از این سرویس نیاز به هیچ نرم افزار یا تجهزات خاصی جز دسترسی به اینترنت نمی باشد.
Stephanie Queen، مدیر توسعه اقتصادی شهر Soldotna، Austin Johnson، تکنیسین طراحی وBranden Bornemann به همراه Lay در تدوین طرح درس این دوره آموزشی همکاری کرده اند.
در طی این دوره که برای 4 کلاس Erfurth برگزار شد، معلین تازه کار، در طول دو روز درسی با عنوان "Running Hot and Cold" را برای دانش آموزان ارائه کردند. روز اول به پاسخ به این سوال که "GIS چیست؟»، تاریخچه نقشه ها، مسیریابی، ناوبری کشتی و تصویرسازی ماهواره ای و روز دوم به تحلیل اقلیم های جهانی، جمعیت آنها و چگونگی ارتباط آنها با هم اختصاص یافت.
Trinity Palm، یکی از دانش آموزان، گفت که اکنون GIS را به عنوان علم جوامع مختلف و محیط زیست آنها درک می کند.
این اولین بار است که Kyla Smith و هم کلاسی اش Kayln McGillibroy می توانند لایه های مختلف یک نقشه آنلاین را ارزیابی کنند. به گفته Kayln McGillibroy مناسب ترین و در لحظه ترین کاربرد داده های جدید برای وی، بهبود و اصلاح برنامه سفر است. او حالا می تواند محل های مناسب برای گذراندن تعطیلات را که دارای جمعیت و دمای ایده آل وی هستند، به راحتی جست و جو کند. او افزود: «در آینده دوست دارم درباره برنامه ها و نرم افزارهای مختلفی که با GIS کار می کنند بیشتر بدانم.»
Smith نیز اذعان داشت که مفاهیم را به راحتی می آموخته زیرا دروس به خوبی آموزش داده می شدند. وی گفت: «به جای پخش کردن نقشه ها، کافی است که یک دکمه را فشار دهید و آن وقت هرچه را که بخواهید به شما نمایش داده می شود.»
Erfurth اضافه کرد: «از انتخاب یک محل مناسب برای راه اندازی یک کار و کسب جدید گرفته تا کسب آمادگی درمقابل بلایای طبیعی و حتی پرداختن به نگرانی های آتی دانش آموزان برای پروژه هایی که قرار است در کنای انجام شود، می توان از المان های مختلف GIS بهره برد. به عنوان مثال، دانش آموز می تواند برای ساخت یک مسیر محلی، به جای جست و جو در یک منطقه کلی، بر روی محل دقیقی که چنین مسیری می تواند احداث گردد، طول و هم چنین اثرات زیست محیطی بالقوه آن، طرح ریزی کند.»
به نقل از Lay، در حال حاظر دانش آموزان آمادگی پذیرش بسایری از مضامینی که می توان درباره GIS آموخت را دارا هستند. وی افزود : «آنها اولین نسلی هستند که در جیب خود GPS به همراه دارند.»

مطالب پیشنهادی برای ادامه

مطلب پیشنهادی موجود نمی باشد.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...