سمینار بین المللی و کارگاه تخصصی شهرسازی تا معماری کلان شهر تهران (13 تا 19 اردیبهشت 94 - دانشگاه تهران)

19 فروردين 1394 - 16:53

سمینار بین المللی و کارگاه تخصصی شهرسازی تا معماری کلان شهر تهران

13 تا 19 اردیبهشت 94

پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران

سمینار بین المللی و کارگاه تخصصی شهرسازی تا معماری کلان شهر تهران از 13 تا 19 اردیبهشت ماه 1394 در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. منهدسین عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران می توانند جهت ثبت نام (با تخفیف 30%) به سایت www.Tehran-CEE.com مراجعه نمایند.

تهران - فرهنگ ،اقتصاد ،انرژی

راهکارها و سیاستگذاری های طراحی یکپارچه برای کلان شهر تهران

تهران کلان شهریست که مابین ارتفاعات البرز در شمال و کویر مرکزی ایران در جنوب و بی تفاوت به عناصر و عوامل محیطی و منطقه ای خود گسترش یافته است. این شهر بواسطه تغییرات بسیار زیاد تاریخی که شاهد آن بوده در دورانهای مختلف سیما و گستره متفاوت پیدا نموده است. شهری که بواسطه اراده های متفاوت سیاسی بارها توسعه یافته ، تخریب گردیده و دوباره با هویتی نو به حیاتش ادامه داده است.تهران امروز کلان شهریست بی بهره از موهبتهای طبیعی پیرامونی و درگیر رفع روزانه مشکلات عظیم مدیریتی و ناسلامتی های اجتماعی که بی مهابا هرروز افزایش می یابد. تهران ابعاد و وسعت یک کلانشهررا بی هیچ نشانه ای از شاخصه های کیفی و هویتی آن دارد.

تهران امروز باجمعیتی بیش از دوازده میلیون نفر شهریست با ترافیک متراکم که توان حضور چهارمیلیون اتوموبیل را ندارد. در حالیکه میبایستی براساس حداقل های کلان شهر های مدرن پذیرای هشت و نیم ملیون اتوموبیل یعنی خودوروی هفتاد درصد از ساکنینش باشد.

از سوی دیگر آلودگی هوا بطور متوسط ماهیانه به فوت سه هزار و ششصد نفر میانجامد. براساس برآوردهای مرکز تحقیقات شهرسازی سازمان ملل متحد ایران در سال دوهزارو پنجاه جمعیتی برایر با یکصد میلیون نفررا خواهد داشت,که با توجه به وجود زیرساخت های خدماتی ناکافی و ناکارآمد کنونی و نبود برنامه ای معتبر برای اصلاح و توسعه آن ، در آن تاریخ یکی از متراکم ترین شهرهای ناکارامد جهان خواهد بود.

عدم تدوین سند توسعه فیزیکی انسان محور ، هر روز بیش از پیش شهر تهران را با علایمی ناخوشایند و خطرناک همچون آلودگی هوا-آلودگی آب و منابع زیرزمینی آن – ترافیک پاسخ نیافته – نبود فضاهای جمعی خدمات شهری و نادیده گرفته شدن حقوق اجتماعی شهروندی مواجه می سازد.

مهمترین وظیفه اجرایی مراکز آموزش عالی و تحقیقات علمی ، بررسی و تحلیل دقیق و بروز شرایط حال تا آینده این شهر ، به گونه ایست که بتواند به عنوان عامل اصلی کنترل کننده و بازدارنده تصمیمات خارج از چهارچوب سند مناسب و میسر چشم انداز توسعه عمل نمایند. تصمیماتی که تاکنون تنها در قالب پروژه های متنوع و بی ارتباط با یکدیگر به انجام رسیده است و فاقد نشانه هایی از تعلق به مجموعه ضروری اجرایی و زیر ساختی بروز یک برنامه توسعه آینده نگر بوده است.

وب سایت سمینار : www.Tehran-CEE.com

منبع : سازمان نظام مهندسی استان تهران

 

مطالب پیشنهادی برای ادامه

مطلب پیشنهادی موجود نمی باشد.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه