یادداشت دوازدهم: مجله الکترونیکی تخصصی 808 تجربه ای متفاوت از مجله...

 از زمان راه اندازی وبسایت Civil808 (اسفند 1390) در ستون راست وبسایت خبر انتشار اولین نسخه از مجله الکترونیکی 808 منتشر شده بود و تاکنون کاربران بیشماری در این ستون ابراز تمایل برای همکاری کردند که البته به دلایلی (که خود به متفاوت بودن هدف نشر این مجله برمیگردد) نمیشد از همه این دوستان کمک گرفت. اکنون پس از گذشت حدود 6 ماه کار اولین نسخه از فصلنامه الکترونیکی توسط تیم انتشارات مجازی گروه آموزشی 808 به اتمام رسیده است و به امید خدا تا اواسط شهریور ماه به همراه مجموعه ایبوک های تخصصی مهندسی عمران منتشر خواهد شد.همچنین لازم به دکر است این مجله به همراه ایبوک هایی که در سایت قرار خواهند گرفت همراه با ایبوک ریدری عرضه می شوند که می تواند کار مطالعه آنلاین این نوشته ها را به صورت آنلاین برایتان راحت تر سازد و مطالعه انرا نیز برایتان لذت بخش سازد این ایبوک ریدر هم اکنون در وبسایت سازه 808 پیاده شده است که برای مثال با کلیک بر روی هر فایل با پسوند PDF در این سایت می توانید علاوه بر اینکه از گزینه دانلود فایل استفاده کنید به طور آنلاین کتاب یا جزوه مربوطه را مطالعه کنید.

اما به علت متفاوت بودن محتویات این مجله با آنچه احتمالا در ذهن شما از شکل مرسوم مجلات نقش گرفته بر ان شدم تا این یادداشت را به توضیح در این ارتباط اختصاص دهم:

  •         تصورتان از یک مجله الکترونیکی چیست؟ اصولا انتظارات شما از مطالعه یک مجله تخصصی چیست؟

با توجه به نوآوری هایی که گروه آموزشی 808 در تمامی خدمات خود در وب ارائه کرده است در انتشار مجله هم با این هدف وارد شدیم تا به نحوی کاری متفاوت و جدید در وب ارائه داده باشیم که بتواند خلاء کمبود های موجود را برطرف کند.بنابراین با این تصور تیم انتشارات مجازی از ابتدای تابستان 1391 اقدام به جمع آوری مطالب برای انتشار اولین شماره از فصلنامه تخصصی خود نموده است تا مجله الکترونیکی 808 را متفاوت تر از سایر مجلات چه تخصصی چه عمومی و چه الکترونیکی یا  فیزیکی به جامعه مهندسین عمران کشورمان ارائه دهد.

  •         در حالیکه تعداد نسبتا خوبی مجلات فیزیکی تخصصی در زمینه مهندسی عمران موجودست همچنین مجلات علمی پژوهشی و غیره چه نیازی حس شد که مجله ای الکترونیکی داشته باشیم؟

در قرن حاضر که همه جا صحبت از تکنولوژیست و زندگی روزمره ما تحت تایر تکنولوژی قرار گرفته است و همچنین در شرایطی که مجلات مجوز دار کنونی یکی یکی به دلیل افول فعالیتشان در حال اجاره دادن مجوز انتشار مجلات خود به غیر هستند بایست تعجب کرد اگر فردی برای ثبت مجوز نشر مجله ای فیزیکی جدید به وزارت فرهنگ و ارشاد برود! اصولا میزان دیده شدن مجلات فیزیکی طبق تجربه حداکثر تا دو الی سه برابر تیراژ چاپ اینگونه مجلات هستند اما آیا این موضوع برای مجلات الکترونیکی هم همین اندازه است؟

اما این همه موضوع نیست، بگذارید دقیق تر به محتوای مجلات حال حاضر چه اینترنتی و چه غیر آن نگاهی بیاندازیم. آنچه به وفور شاهدیم متاسفانه کمرنگ بودن احترام به قانون کپی رایت در مجلات حال حاضر است که در بهترین حالات سردبیران مجلات با تماس تلفنی با اساتید و اشخاص شناخته شده از آنها اجازه برای نشر مقاله تخصصی یا وبلاگ شخصی اشان در مجله خود می نمایند و در کنار آن مقاله ها و اخباری که تماما جنبه تجاری و تبلیغاتی به مجلات می دهد.

  •         آیا مقصود از مجله تولید محتواست یا پخش محتوا های تولید شده یا بهتر بگوییم بازنشر محتویات علمی تولید شده؟

قبول این واقعیت کمی سخت است که در حال حاضر متاسفانه علم منتشر شده در مجلات به صحنه ای برای هضم قابل قبول تر تعداد بیشمار تبلیغات مجله مربوطه که از لحاظ حجمی گاها بیش از دو برابر متن علمی میباشد تبدیل شده اند اما آیا خواننده مجله به دنبال ارتقا و به روز رسانی علمی خود است یا مشاهده جدید ترین تبلیغات منتشر شده در ارتباط با حرفه و صنعت مرتبط با کار خود؟

 و گذشته از این تاثیر هزینه چاپ مجلات فیزیکی در قیمت تمام شده فروش هر نسخه از مجله به مشتریان  مساله ایست که جدا از مسائل محیط زیستی که در بلند مدت منجر به هدر رفتن سرمایه ملی کشور می شود باعث شده که در حال حاضر نشر به صورت فیزیکی به امری نا معقول در صنعت نشر دنیا  مبدل شود. تا آنجا که انتشارات مجازی بزرگی چون آمازون برای آنکه خوانندگان ایبوک های آن راحت تر بتوانند ایبوک خریداری شده را مطالعه کنند تا آنجا پیش رفته که تبلت اختصاصی برای این منظور طراحی و به فروش می رساند (Kindle Fire)

  •         مجله الکترونیکی 808 چه چیز های متفاوت تری نسبت به سایر مجلات الکترونیکی دارد؟

مجله الکترونیکی 808 که به صورت فصلنامه منتشر می شود فعلا نسخه ای از تمامی خروجی RSS وبسایت های 808 (Saze808-Civil808-ELC808) میباشد. به این معنا که آخرین اخبار ، یادداشت های هفتگی ، مقالات جدید ، معرفی ایبوک های جدید سایت  و متن مصاحبه های برتری که در فصل مربوطه انجام می شود، خلاصه ای از مهمترین پخش زنده های اینترتی که در سایت پوشش داده می شود ، برنامه آموزشگاه مجازی 808 و خلاصه وورکشاپ های برجسته ای که در فصل مربوطه برگزار شده ، همه و همه در مجله انتهای فصل در نشریه ای گرد آوری می شود تا افرادی که مایلند رزومه کاری تولید محتوای سایت 808 را در نشریه ای یکجا در انتهای فصل دریافت کنند از این امکان برخوردار باشند. اما این تمام برنامه ما برای مجله اینترنتی نیست بلکه در آینده قصد اضافه کردن بخش هایی برای آندسته از کاربران سایت که مایل به همکاری نشر علم هستند داریم.

این موضوع از چند جهت حسن هایی دارد :

  • الف) احترام به کپی رایت در تمامی فعالیت های گروه آموزشی 808

گروه آموزشی 808 برای اولین بار در وب فارسی در دسته بندی مرتبط با گرایش فنی مهندسی قانون تولید محتوا را بر کپی نمودن محتوا به اجرا گذاشته است  و همین مورد هم موجب متمایز نمودن  خدمات از نوع 808 در اجرای نسل جدیدی از فعالیت در شده است. در همین راستا تنها محتویاتی اعم از اخبار ، وبلاگ ، مقاله ،ایبوک و ... که تنها با حق نشر ویژه 808 باشد را در وبسایت های خود به چاپ میرساند یا مقالات و ایبوک هایی که به نحوی از صاحبان آن اجازه نشر دریافت شده باشد و این مقالات و ایبوک ها به صورت انحصاری و اختصاصی در سایت 808 به چاپ رسیده باشد.

  • ب) احترام به وقت کاربران مجموعه وبسایت های 808

قطعا ممکن است همه کاربران نتوانند از همه مصاحبه ها ، اخبار و فعالیت های سایت در سه ماهه اخیر سایت مطلع شوند بنابراین برای این دسته افراد اطلاع از ریز جزئیات محتویات تولید شده درون فصلنامه میتواند مفید باشد

  • ج) کمک در فرهنگ سازی نشر الکترونیک و مطالعه الکترونیکی در کنار مطالعه فیزیکی

یکی از اهداف گروه آموزشی 808 از ابتدای شروع فعالیت ها فرهنگ سازی در تغییر دید کاربران نا آشنا با وب و فضای مجازی از محیطی برای استفاده رایگان همه نوع مطالب بدون هیچگونه  زحمت به محیطی برای کمک در نشر علم و احترام به قوانین کپی رایت بوده است و این مساله ای بوده که همواره فعالیت های ما را مجزا مینمود تا جاییکه گرچه با کپی پیست کردن مطالب علمی معتبر از سایت ها و خبرگذاری های مرتبط  در وبسایت های 808 میشود با قطع یقین انتظار داشت که میزان بازدیدکنندگان سایت نیز چند برابر میشد اما با ایستادن بر هدفی که دنبال میکنیم امیدواریم فرهنگ استفاده از وب و دید افراد به فضای مجازی قدری تغییر یابد.

به طور خلاصه گروه آموزشی 808 به هیچ وجه دنبال آن نیست که مشابه موارد بیشماری که در وب فارسی مشاهده می شود کاربران مجموعه وبسایت های آن برای اطلاعات کپی شده ای که دیگران از خود یا وبسایت های خود در سایت آپلود میکنند به سایت روزانه مراجعه کنند بلکه هدف آنست که تنها انگیزه بازدید کاربران از سایت استفاده از محتویات تولید شده گروه آموزش مجازی 808 باشد. و گرچه میدانیم این هدف بزرگیست اما بر سر پیاده کردن این هدف همچون همه نوآوری های دیگری که برای اولین بار در وبسایت های 808 ایجاد شده است بر سر آن با مشکلات مبارزه میکنیم :

  • اولین رادیو اینترنتی مهندسین عمران کشور (Radio808)
  • اولین سرویس پخش زنده همایش ها و کنفرانس ها برای مهندسین عمران کشور (Live.Civil808)
  • اولین آموزشگاه مجازی تمام وقت با قابلیت شبکه اجتماعی مهندسین و برگذاری وبینار ها ELC808
  • اولین فروشگاه محصولات آموزشی گرد آوری شده سازه و زلزله (Saze808)
  • اولین نهاد مجازی برگزار کننده دوره های آموزشی و سمینار ها و همایش های فیزیکی (Saze808)
  • اولین وبلاگ و وبسایت نشر رایگان جزوات تالیف شده تخصصی مهندسی سازه و زلزله
  • اولین اپلیکیشن فارسی مهندسی عمران برای گوشی های هوشمند
  •  و  اولین انتشارات مجازی تخصصی با احترام به حق مولفین(ایبوک تخصصی و مجله اینترنتی)

مجتبی اصغری سرخی

مدیر عامل گروه آموزشی 808

درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه