یادداشت نوزدهم: بررسی وبسایت های موجود آموزش مجازی مهندسی عمران در دنیا-قسمت دوم

در هفته گذشته در یادداشت هجدهم در راستای بررسی عملکرد وبسایت های موفق آموزش مجازی رشته عمران در سراسر دنیا به عنوان اولین وبسایت به بررسی وبسایت آموزش مجازی S.K.Ghosh پرداختیم که مورد استقبال خوانندگان وبلاگ نیز قرار گرفت:

 

قسمت دوم این یادداشت را اختصاص دادم به بررسی وبسایت انجمن سازه های فولادی آمریکا، مطالعه این مجموعه یادداشت ها از وبلاگ را به ویژه به اعضای هیئت مدیره  و دست اندرکاران انجمن های علمی آموزشی مهندسی عمران در کشورمان پیشنهاد میکنم و امیدوارم این بررسی باعث شود انجمن های عمرانی ما بتوانند تجربه های انجمن های دیگر کشور ها را جهت به روز کردن خدمات آموزشی خودشان به آخرین تکنولوژی ها به کار گیرند.

 

  • بررسی وبسایت انجمن سازه های فولادی آمریکا AISC:

www.Aisc.org

اگر دانشجوی مهندسی سازه هستید حتما با سایت انجمن سازه های فولادی آمریکا آشنایی دارید،ممکن است بیشتر استفاده شما از این سایت به دانلود آخرین نسخه آیین نامه طراحی سازه های فولادی آمریکا AISC و طرح لرزه ای ، نسخه های راهنما، تفسیر و پیوست های متعدد مربوط به آیین نامه سازه های فولادی آمریکا بوده باشد که هر چند سال یکبار نسخه جدید آن از طریق این سایت منتشر و جهت خرید آنلاین ایبوک نسخه نهایی یا دانلود رایگان نسخه های پیشنویس از قسمت فروشگاه سایت عرضه می شود.

البته یکسری مقالات مرتبط با آیین نامه سازه های فولادی آمریکا نیز در سایت منتشر شده است که بخش اصلی آن مرتبط است با مقالات دریافت شده در کنفرانس های سالانه AISC که دانلود این مقالات که در این صفحه موجود است برای اعضای سایت که قبلا حق عضویت سالانه خود را از این صفحه پرداخت کرده اند رایگان و برای سایر  کاربران غیر عضو پولی است.(البته ای کاش این امکان برای ما هم فراهم بود که با پرداخت این حق عضویت از داخل کشور امکان استفاده از مقالات، ایبوک ها و وبینار های پولی منتشر شده در سایت برایمان فراهم میشد). البته همه مقالات منتشر شده در این سایت پولی نیست و از این صفحه می توانید لیست مقالاتی که جهت دانلود رایگان عموم در سایت قرار گرفته است را مشاهده کنید. البته از قسمت کتابخانه سایت راحت تر میتوانید به همه مقالات و ایبوک های سایت دسترسی پیدا کنید یا اینکه ePub سایت را تجربه کنید.

از قسمت کانال های AISC میتوانید لیست کلی خدماتی که از طریق وبسایت ارائه میشود را مشاهده کنید. از ویژگی های جالب دیگر این سایت اینست که میتوانید بر اساس نام فرد یا کمپانی عمرانی که در کشور امریکا موجود است از طریق این صفحه مشخصات مهندسی فرد یا کمانی مورد نظر را دریافت کنید.گرچه این مورد در آمریکا امکانات متمایزی به حساب نمی آید چراکه وبسایت های عمومی دیگر نظیر Pipl.com  و Spokeo.com  و سایت های نظیر آن امکانات مشابهی البته ویژه شهروندان آمریکایی از طریق وبسایت خود ارائه میدهند اما خوب مزیت سایت AISC بیشتر در جمع آوری وارائه اطلاعات مهندسی افراد است.

 

بررسی امکانات آموزش مجازی موجود در وبسایت AISC :

در این قسمت به بررسی امکانات آموزش مجازی که از طریق این بخش برای مهندسان عضو و غیر عضو انجمن سازه های فولادی آمریکا عرضه می شود خواهیم پرداخت. آنچه در این بخش قابل توجه است تخفیفاتیست که به ازای ثبت نام گروهی به داوطلبین شرکت در دوره ها اختصاص می یابد که ما در اینباره قبلا در سایت Civil808 در  صفحه مربوط به هم خرید عمرانی به عنوان یکی از قابلیت های وب جهت به وجود آمدن تخفیفات گروهی صحبت کرده بودیم.

 

AISC Night School

NightSchool AISC از ژانویه 2013  یکسری دوره های کلاسی تخصصی به صورت شبانه جهت استفاده مهندسان سازه ای برگزار خواهد کرد. ویژگی دوره های برگزار شده در AISC اینست که نیازی نیست مهندسان حتما عضو AISC باشند و البته به دلیل بین المللی بودن آیین نامه سازه های فولادی آمریکا خوب طبیعتا نیازی هم به حتما مقیم در آمریکا بودن مهندسان نیست ، این مورد از آنجا مورد توجه است که در کشور هایی مثل کشور خودمان که آیین نامه طراحی سازه های فولادی (مبحث دهم مقررات ملی ساختمان) طیق نسخه های آیین نامه AISC ترجمه و پس از بومی سازی تدوین میشود، این دوره ها برای مهندسین سازه ای کشورمان نیز بسیار می تواند مورد استفاده باشد ، به خصوص آنکه مدرسین این دوره ها را مدرسینی چون Dr.Murray از اساتید تدوین کننده آیین نامه AISC تشکیل میدهند.  اطلاعات بیشتر در ارتباط با این دوره ها را با دانلود این فایل PDF می توانید دریافت کنید یا اینکه مستقیما به این صفحه مراجعه کنید. با ملاحظه این صفحه می توان شباهت این بخش از آموزش مجازی AISC با خدمات فعلی آموزش مجازی وبسایت Civil808 را دید.

 

Seminars

وبسایت AISC در بخش سمینار در برگزاری دوره های آموزش حضوری تقریبا همان کاری انجام میدهد که شاهدیم انجمن های آموزشی کشورمون هم کم و بیش انجام میدهند منتها با این تقاوت که با برگزاری سمینار ها در ایلات های مختلف عملا  امکان بهرهمندی از این دسته از آموزش های حضوری را برای همه مهندسان عضو در این انجمن فراهم می آورد، نکته ای که در مورد انجمن های آموزشی عمرانی کشورمون خیلی به چشم نمی آید و بیشتر دوره های آموزشی برگزار شده توسط این انجمن ها مختص به تهران میباشد! همچنین با برگزاری یکسری دوره های ارزان قیمت تحت نام Steel Camp که شامل مباحث کاربردی مرتبط با سازه های فولادی همراه با مثال به صورت ورکشاپ مانند است در استفاده همه مهندسان از این دسته از آموزش های مفید تلاش میکنند که این مورد هم میتونه به عنوان الگو های مناسبی برای انجمن های علمی آموزشی کشورمان تبدیل شود. 

steelcamp500

Live Webinars

در بخش برگزاری وبینار ها می توان AISC را جزو فعال ترین ها در بین انجمن های علمی آموزشی مهندسی عمران در دنیا به شمار آورد که چند سالیست خدمات برگزاری سمینار های آنلاین زنده موسوم به وبینار را در این صفحه پیاده کرده است:


شرکت در این وبینار های زنده به صورت ثبت نامی میباشد و ثبت نام کنندگان این دوره ها علاوه بر اینکه قادر خواهند بود فایل PDF ارائه شده در دوره را دریافت کنند خواهند توانست پس از شرکت در آزمون آنلاین پایان وبینار از گواهینامه آموزشی موسوم به CEU/PDH certificate برخوردار شوند. اما برای اینکه بدونیم گواهینامه CEU/PDH دقیقا چیست می توانید از لینک زیر در این ارتباط بیشتر مطالعه کنید.

Continuing Education Units (CEUs)  و PDH-Professional Development Hours

AISC برای نمایش این بخش از خدمات آموزش مجازی GotoMeeting کمک میگیرد که البته در برگزاری وبینار بر خلاف کلاس های آموزش مجازی خیلی حالت دو طرفه پرسش و پاسخ حاکم نیست چراکه همانند سمینار های حضوری هدف پرزنت کردن  پاورپوینت مربوطه است به علاوه با توجه به سرعت اینترنت فعلی کشورمان نیاز به سرعت حداقل 512kbps اینترنت برای دریافت بدون مشکل اطلاعات وبینار میباشد.(توضیح: وبسایت Civil808 برای خدمات آموزش مجازی سیستم کلاس های انلاین به جهت متناسب بودن سرعت اینترنت مورد نیاز با میانگین سرعت اینترنت مهندسان موجود در کشور، از دیگر وبسایت آمریکایی ارائه دهنده خدمات آموزش مجازی یعنی WizIq بهره میگیرد.)

از قابلیت های بسیار خوبی که در این صفحه برای کاربران حتی غیر عضو وجود دارد اینست که بعد از برگزاری وبینار میتوانند به صورت آفلاین و رایگان وبینار برگزار شده را مشاهده کنند.

همچنین میتوانند فایل PDF وبینار مربوطه را رایگان دانلود کنند. و اگر مایل بودند تا گواهینامه CEU/PDH حضور در وبینار را دریافت کنند می توانند با خرید آنلاین پکیج سوالات آزمون پایان وبینار و ارسال آن به AISC از این گواهینامه نیز بهرهمند شوند. به نظر میرسد AISC در زمینه آموزش مجازی امکانات رایگان به مراتب بهتری نسبت به وبسایت S.K.Ghosh که در یادداشت هجدهم به بررسی آن پرداختیم دارد.

elearning

eLearning-webقسمت آموزش مجازی وبسایت AISC از سال 2007 به شکل حرفه ای شروع به کار کرد و به راستی یک مثال قوی آموزش مجازی در بین همه رشته ها به شمار می آید، به طوریکه علیرغم برگزاری وبینار های زنده ، در این صفحه تمامی فایل های سمینار های حضوری و وبینار های گذشته که ضبط شده است را جهت استفاده مهندسین به اشتراک گذاشته شده است. برای مشاهده این فیلم ها حتی نیاز به عضویت در خود انجمن هم نیست و تنها نیاز به اینترنت حداقل 128 کیلوبایت بر ثانیه است تا بتواند فیلم های آنلاین که اغلب به صورت فایل صوتی به همراه اسلاید هستند را باز کند،همچنین در این پروژه آموزشی AISC مدارک آموزشی معتبر برای مراکز دانشگاهی از جمله the University of the State of New York State Board for Engineering. و  Florida Board of Professional Engineers ارائه میدهد. مطالب این قسمت شامل چهار بخش است:

boxedlunch-web-med

در این قسمت آرشیو کلیه سمینار های حضوری که AISC از سال 2007 تاکنون برگزار کرده است موجود است و مشاهده آن برای همه رایگان است.

eSeminarsAISC در این صفحه سمینار هایی که مدت زمان ارائه آن طولانی تر از حالت Boxed lunch است را قرار داده است. همچنین فرق دیگه این دوصفحه در اینست که AISC  به دریافت کنندگان آموزش مجازی دسته Boxed Lunch چنانچه تمایل به خرید سوال پایان دوره جهت دریافت گواهینامه هستند گواهینامه CEU با حداکثر امتیاز 0.1 ارائه میدهد در حالیکه در e Seminar با امتیاز 0.5 یا 0.6 ارائه میشود.یک توصیه مهم : از آنجا که این وبسایت از سال 2007 این امکانات را ارائه میدهد ممکن است بر روی مرورگر موزیلا به خوبی نتوانید فایل صوتی و تصویری را دریافت کنید که پیشنهاد من استفاده از اینترنت اکسپلورر است!

extracredit-web-medاین قسمت به نظر من یکی از نوآوری های خیلی خوب AISC است به طوریکه حتی مطالعه کنندگان مقاله های تخصصی AISC نیز میتوانند با جواب دادن به سوالات تخصصی که مرتبط با مقاله است در صورت به حد نصاب رسیدن نمره اشان از گواهینامه مربوطه برخوردار شوند که این میتواند انگیزه را به مطالعه مقالات تخصصی در بین مهندسان بالا ببرد.

Recorded Webinars

این قسمت قبلا در بخش وبینار های زنده توضیح داده شد که با دیدن وبینار های ضبط شده  و سپس خرید و پر کردن فرم سوالات دوره نیز میتوانند گواهینامه CEU/PDH دریافت کنند.

Podcast

در این زمینه به زودی در یکی از یادداشت های 808 به طور مفصل و جداگانه توضیحاتی ارائه خواهم داد.

Steel Talk

 به عنوان آخرین امکانات موجود در بخش آموزش مجازی،  AISC امکان 60 دقیقه سوال و جواب رایگان با متخصصات کمیته تدوین آیین نامه را به صورت رایگان در بخش Steel Talk برای اعضای خود فراهم می آورد .گرچه در انجمن های علمی عمرانی کشور این مورد با امکان سوال و جواب پستی فراهم شده است اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی حداقل با تکنولوژیک کردن همین سوال و جواب ها  که نمونه آنرا در انجمن بتن ایران و نیز در مرکز تحقیقات ساختمان ایران میتوان دید  و یا با استفاده از امکانات نظیر Steel Talk میتوانند دسترسی مستقیم با تدوین کنندگان آیین نامه و متخصصان را برای مهندسینی که در کار های اجرایی خود دچار مشکل می شوند بهبود بخشند. و نکته جالب تر اینکه AISC حتی برای یکچنین بحث هایی هم به شرکت کنندگان در این مباحثات گواهینامه CEU certificates ارائه می دهد که این می تواند به انگیزه ای برای مهندسین جهت شرکت و سوال و جواب در یکچنین برنامه هایی شود.

 

نتیجه:

1- با بررسی وبسایت AISC می توان دریافت که برخلاف وضعیت موجودآخرین گزینه درآمد زایی انجمن های علمی آموزشی می تواند گرفتن حق عضویت سالانه اعضای حقیقی و حقوقی و یا تامین بودجه از طریق اسپانسر ها باشد و چنانچه در انجمن های علمی آموزشی ما به مقوله آموزش مجازی توجه کافی شود می توانند ضمن خدمات رسانی بیشتر مباحث آموزشی از طریق اینترنت که وابسته به مکان و زمان هم نمیباشد امکان استفاده بیشتر از این خدمات را برای مهندسان ما فراهم آورند و هم خود با یک طرح کسب و کار مبتنی بر تکنولوژی های جدید به درآمد زایی بیشتر برای ایجاد موقعیت های آموزشی بیشتر مبدل شود.

2- استفاده از نوآوری هایی چون Extra Credit , Steel Talk خود می تواند منجر به بالا رفتن انگیزه ها در بین مهندسینی شود که حداقل از این طریق رو به مطالعه بیشتر مقالات تخصصی یا شرکت در مباحثات سوال و جواب تخصصی مرتبط با حرفه خود شوند چیزی که ما الان در کشورمان به عنوان بزرگترین ضعف انجمن های علمی آموزشی کشور مشاهده میکنیم.

3- آموزش مجازی یا از راه دوره یکی از ضرورت های عصر حاضر میباشد که انتظار آن میرود در میان قشر تحصیلکرده جامعه ما به عنوان ابزاری برای به روز رسانی دانش تخصصی اشان مبدل شود و در این راه نقش انجمن های علمی آموزشی جهت ترویج این فرهنگ بیش از سایر نهاد هاست.

 

قسمت سوم این یادداشت با موضوع معرفی وبسایت های آموزش مجازی مهندسی عمران در دانشگاه های سراسر دنیا به زودی...


مجتبی اصغری سرخی

مدیرعامل گروه آموزشی 808

23 آبان1391

پست مرتبط:

درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه