راهنمای طراحی سازه ای Pipe Rack (قسمت دوم)

راهنمای طراحی سازه ای Pipe Rack (قسمت دوم)

در قسمت اول کلیاتی راجع به سازه های نگهدارنده بیان شد. در این قسمت با ذکر یک مثال بحث را ادامه می دهیم. به طور کلی سازه ها به 2 دسته ساختمانی و غیر ساختمانی تقسیم می شوند. خود سازه های غیر ساختمانی به 2 دسته شبه ساختمان و غیر شبه ساختمان تقسیم می شوند. سازه های شبه ساختمان دقیقاً مانند یک ساختمان دارای قاب، سیستم مهاربند جانبی و بعضاً دال می باشند. سازه های نگهدارنده در این دسته قرار می گیرد. از سازه های غیر ساختمان، غیر شبه ساختمان می توان به سیلو اشاره کرد که فاقد سیستم قاب بوده و عملاً شکل پذیری بالایی نداشته و غالباً برای زلزله های سطح بهره برداری طراحی و کنترل می شوند.

مثال

پروژه حاضر مربوط به طرح سازه ای یک سازه نگهدارنده واقع در منطقه عسلویه در استان بوشهر می باشد. سیستم مقاوم جانبی در هر دو راستا قاب خمشی متوسط می باشد. همچنین سرعت باد در این منطقه برابر با 100 کیلومتر در ساعت می باشد. در تصاویر پیوستی کلیات سازه نگهدارنده به صورت شماتیک به تصویر کشیده شده است.

پلان بخشی از سازه نگهدارنده مورد طرح

نمای شماتیک از قابهای تیپ سازه نگهدارنده

نمای شماتیک از نحوه استقرار لوله ها بر روی سازه نگهدارنده

محدودیت تغییر مکان

برای سازه نگهدارنده خطوط لوله مقدار جابجایی نسبی مبنای کنترل برخورد و در نظر گرفتن درز انقطاع بین سازه ها خواهد بود. همچنین سازه نگهدارنده بایستی محدودیت تغییر مکان زلزله سطح بهره داری تعیین شده در استاندارد 2800 را برآورده نماید. در هر صورت حداکثر تغییر مکان ناشی از بارهای جانبی نبایستی از یکصدم ارتفاع سازه نگهدارنده بیشتر شود.

بارگذاری

بار مرده

1)     حداقل بار جهت عرشه نگهدارنده لوله ها برابر با 110 کیلوگرم بر مترمربع در نظر گرفته شود. در این حالت فرض می شود، نشیمن لوله بر روی عرشه فضایی به قطر 200 میلی متر را اشغال می کند. این بار معادل 40 لوله می باشد که هر کدام به اندازه 380 میلی متر مرکز به مرکز از هم فاصله دارند. 

بنابراین با توجه به فاصله 6 متری دو قاب متوالی بار مرده گسترده وارد بر هر تیر در راستای عرضی به صورت ثقلی برابر خواهد شد با :

برای مطالعه حل این مثال به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید...

جهت مطالعه و دریافت نسخه کامل این مقاله (قسمت اول و دوم با هم) در قالب یک فایل PDF ؛ بایستی با صرف 2000 تومان از اعتبار خود ؛ بر روی لینک زیر "پرداخت و مشاهده محتوا" کلیک نمایید

برچسب ها: 

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

نوع فایل دریافتی :
اعتبار مورد نیاز : 2,000 تومان
با 10 درصد تخفیف برای کاربران VIP: 2,000 تومان
پرداخت 2,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های سیدصادق-علوی

سید صادق علوی

طراح سازه های فولادی و صنعتی - پایه 2 محاسبات
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .