چگونه یک مهندس سازه بشویم؟

چگونه یک مهندس سازه بشویم؟

به طور کلی تبدیل شدن به یک مهندس سازه نیازمند صرف زمان و انرژی بسیار است. در واقع این زمینه کاری بخشی از مهندسی عمران به حساب می آید. فارغ التحصیلان این رشته توانایی طراحی ساختمان، سازه های مرتبط با آب، سیستم های فاضلاب، پلها و جاده ها را دارا می باشند. همچنین گاهی اوقات از تخصص مهندسین سازه در سایر رشته ها نیز بهره گرفته می شود، به عنوان مثال در ساخت تجهیزات پزشکی و یا تولید خودرو این مهندسان می توانند عضوی از یک تیم طراحی باشند. در این خبر تحلیلی از وبسایت Civil808 که ترجمه ایست از خبری با همین نام در وبسایت WikiHow ، قصد داریم شما را با مراحل نائل شدن به یک مهندس سازه به صورت گام به گام آشنا کنیم. لازم به ذکر است طی این مسیر در کشور ما اندکی با گامهای مورد اشاره متفاوت بوده که در انتها به این موضوع نیز اشاره خواهیم کرد.

 

گام اول

سعی کنید پیش از فارغ التحصیلی در مقطع دبیرستان پایه خود در ریاضیات و علوم را قوی کنید. این موارد شامل جبر، هندسه، فیزیک و حتی زیست شناسی می شود. در آمریکا کسانی که موفق به اخذ دیپلم نشوند با گذراندن دوره یک ترمی (GEDموفق به اتمام پایان دوره دبیرستان خواهند شد.آزمون های پیشرفت آموزشی کلی (جی ای دی) مهارت های سطح دبیرستان و دانش متقاضی را در 5 زمینه زیر می سنجد : هنرهای زبانی، نوشتن ؛ هنرهای زبانی، خواندن ؛ مطالعات اجتماعی ؛ ریاضیات ؛ و علوم. این آزمونی است که “فرصت دوم “را برای دانش آموزانی که مقطع دبیرستان خود را تکمیل نکرده اند پیشنهاد می کند.

 

گام دوم

پس از دوران دبیرستان در یک کالج معتبر در رشته مهندسی عمران یا معماری نام نویسی کنید. به هر ترتیب در 2 سال پایانی از دوره 4 ساله تحصیل شما باید دروس مرتبط با مهندسی سازه را بگذرانید. لازم به ذکر است در بعضی از کالج های 4 ساله، تنها دروس مرتبط با مهندس عمومی به شما ارائه می شود. معادل این رشته در نظام آموزش ما رشته های مدیریت پروژه، مدیریت اجرایی و تا حدودی مهندسی صنایع می باشد. این در حالی است که در سایر کالج ها شما می توانید در یک تخصص ویژه فارغ التحصیل شوید.

 

گام سوم

پس از فارغ التحصیلی زیر نظر یک مهندس مجرب به عنوان کارآموز مشغول به کار شوید. این دوره حداقل 4 الی 5 سال می باشد. در شرکت های بزرگ تر این دوره ها شامل کلاسهای باز آموزی نیز می شود. دروه کارآموزی خود شامل دو بخش می شود، در صورتی که شما دوره اول را با موفقیت پشت سر گذارید، عنوان EIT برای شما در نظر گرفته خواهد شد. چیزی معادل دوره اینترنی پزشکان در کشورمان.

 

گام چهارم

بخش دوم از دوره کارآموزی خود شروع کنید، پس از آنکه دوره اینترنتی خود را با موفقیت پشت سر گذارندید. به هر حال شما باید این دوره را طی کنید تا اجازه فعالیت به صورت مستقل به شما داده شود. این دوره را می توان تا حدودی به دوره 3 ساله پیش کسب پروانه اشتغال به کار حرفه ای در کشورمان تشبیه کرد.

 

گام پنجم

به مطالعه ادامه دهید تا به روز بمانید و از تکنولوژی های نوین عقب نمانید. در بسیاری از ممالک به صورت دوره ای سطح معلومات مهندسین مورد آزمایش قرار گرفته و در صورت عدم موفقیت از آنها در هر مقطع زمانی صلب صلاحیت خواهد شد.

 

چند توصیه

  • مهارت های استفاده از کامپیوتر و نرم افزارهای تخصصی را در خود تقویت کنید و در صورت نیاز از دوره های آموزشی کمک بگیرید.
  • در صورتی که مایل باشید در زمینه های تحقیقاتی فعالیت کنید، تحصیلات خود در مقاطع بالاتر را ادامه دهید.
  • در صورتی که تمایل به فعالیت در مشاغل مدیریتی دارید یا اینکه قصد دارید کسب و کار خود را راه اندازی کنید، شرکت در دوره های MBA می تواند مفید به فایده باشد.

 

در کشور ما

همانطور که می دانید در ایران به طور خلاصه روال کار به این صورت است که شما در دوره دبیرستان از رشته ریاضی بایستی فارغ التحصیل شوید و پس از آن در دانشگاه در مقطع لیسانس از رشته مهندسی عمران فارغ التحصیل شوید. سپس در صورتی که قصد فعالیت در ساخت و ساز شهری را داشته باشید، بایستی پروانه اشتغال به کار حرفه ای را دریافت کنید. خوشبختانه امروزه کم کم دید جامعه از مدرک گرایی به سمت جذب افراد با توانایی های فنی بالاتر گرایش پیدا کرده است. تحصیلات در حد کارشناسی جهت ورود به حرفه ضروری است اما به هیچ عنوان آموزشی که در دانشگاه دریافت می کنید در هر مقطع ای به هیچ عنوان کافی نیست. برای اینکه به عنوان طراح سازه مشغول به کار شوید، تحصیل در مقاطع بالاتر ضرورتی ندارد. البته تحصیل در مقاطع بالاتر می تواند به دید بهتر و عمیق تر از سازه به شما کمک کند. متاسفانه در بین جامعه مهندسین تمایل به گذارندن دوره های طولانی مدت آکادمیک به دوره های کوتاه مدت و البته کاربردی بیشتر است. همانطور که در این متن نیز گفته شد، ادامه تحصیل در مقاطع تکمیلی در ممالک مترقی به افرادی توصیه می شود که تمایل به انجام کار پژوهشی و آزمایشگاهی دارند.

 

منبع :

http://www.wikihow.com/Become-a-Structural-Engineer

 

جهت دریافت کل اطلاعات منتشر شده در این خبر در قالب یک فایل PDF می توانید از لینک زیر دانلود بفرمایید:

دانلود

 

 


نویسنده :

سید صادق علوی (رزومه

عضو تیم خبری آموزشی 808

کارشناس ارشد سازه

طراح و محاسب سازه ، مدرس نرم افزار های تخصصی


مطالب مرتبط:

» یادداشت 32- همکاری با بخش تحقیق و توسعه 808، راهنمای انتشار اخبار تحلیلی آموزشی

درباره نویسنده
عکس‌های سیدصادق-علوی

سید صادق علوی

طراح سازه های فولادی و صنعتی - پایه 2 محاسبات
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
چگونگی دانلود رایگان برای اعضای vip
چگونگی دانلود رایگان برای اعضای vip را لطفا توضییح دهید هر کار میکنم دانلود نمیشه
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی برای پروژه های راهسازی و تونل سازی
با سلام بنده آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی و بررسی آن میخواهم کتاب ،نرم افزار و هر گونه آموزش در خصوص بررسی و نوشتن صورت وضعیت پروژه های راهسازی و تونل سازی
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .