مقاله تحلیلی: ترکیب اثرات افقی و قائم زلزله

مقاله تحلیلی: ترکیب اثرات افقی و قائم زلزله

بسیاری از مهندسان در چگونگی ترکیب اثرات افقی و قائم حرکت زمین در زلزله دچار سردرگمی هستند، در اینجا ما سعی خواهیم کرد این موضوع را بر اساس استاندارد آمریکا توضیح دهیم.

IBC با ارجاع به بخش 12.4 آیین‌نامه‌ی ASCE 7، E را معرفی می‌کند. همان‌طور که در ادامه نشان داده شده است، این بخش ترکیبات باری را در اختیار می‌گذارد که اثرات قائم زلزله را با افزایش ضریب بار مرده در ترکیب بار لرزه‌ای افزاینده به‌صورت لحاظ کردن اثرات عمودی زلزله رو به پایین و با کاهش ضریب بار مرده در ترکیب بار خنثی کننده به‌صورت لحاظ کردن اثرات عمودی زلزله روبه بالا در نظر می‌گیرد. در هر حالت، این کار اقدامی محافظه کارانه است.

ترکیبات بار افزاینده زمانی هستند که اثرات ثقلی به اثرات زلزله اضافه می‌شوند. برای مثال، نیروی ثقلی لنگر خمشی منفی را در بخش تکیه‌گاهی یک تیر ایجاد می‌کند؛ نیروهای زلزله نیز لنگرهای خمشی منفی در همان بخش تکیه‌گاهی همان تیر ایجاد می‌کنند. ترکیبات بار خنثی‌کننده زمانی هستند که اثرات ثقلی، اثرات زلزله را خنثی می‌کنند.

برای مثال، نیروی ثقلی همچنان لنگرهای خمشی منفی درهمان بخش تکیه‌گاه همان تیر ایجاد می‌کند، اما نیروهای زلزله حالا خودشان را معکوس کرده‌اند؛ حالا آن‌ها ممان­های خمشی مثبت در همان تکیه‌گاه ایجاد می‌کنند. توجه کنید که نیاز فوق ضریب بار مرده‌ی IBC/ASCE 7 را وابسته به لرزه‌خیزی (مقدار ) ساختگاه سازه می‌کند.

 

 

دریافت فایل کامل مقاله: 

combining_horizental_and_vertical_earthquake_effects_2.pdf

 

 

منبع :+

ترجمه شده توسط تیم خبری 808  

اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

 

فایل
درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه