آیا میتوان به نرم افزار های کرک شده اعتماد کرد؟(معرفی نرم افزار های تحلیل سازه)

آیا میتوان به نرم افزار های کرک شده اعتماد کرد؟(معرفی نرم افزار های تحلیل سازه)

نوشته شده در پاییز  1392

اگر مهندس محاسب هستید لابد شده که در میان اسم های مختلف نرم افزار های بین المللی ترسیم نقشه گیچ و سردرگم شده باشید و خواسته باشید یک لیست کامل از کلیه نرم افزار های تخصصی سازه و میزان کارایی آنها بدانید تا در مواقع لزوم از نرم افزار مورد نیاز خود که بیشترین کارایی را دارد کمک بگیرید و در کنار همه آنها همواره یکی از بزرگترین دغدغه هاتون این بوده که آیا از این نرم افزار در کشورمون  با توجه به مقاطع ایرانی و آیین نامه های بومی کشورمون هم میتونه در کارهای اجراییمون مورد استفاده قرار بگیرد؟  آیا نسخه کرک شده این نرم افزار همون قابلیت های نسخه اصلی آن را دارد؟ چگونه می توانیم به نتایج این نرم افزار ها اعتماد کنیم؟ و ... در این نوشته تصمیم گرفتم به جهت گرایش تخصصی خودم "سازه" ، شما را ابتدا با نرم افزار های تحلیل سازه و ترسیم نقشه آشنا کنم و تنی چند از نرم افزار های معروف ترسیم نقشه را که با توجه به مقاطع مورد استفاده در کشور ما میتوانند توسط مهندسین محاسب ما مورد استفاده قرار گیرند را در غالب یکی دیگر از نوشته های بخش اخبار تحلیلی خدمتتان تحلیل کنم. همچنین از سایر مهندسین در گرایش های مختلف عمران (از جمله خاک، آب،راه و ...) درخواست دارم تا در غالب نویسنده میهمان مهمترین نرم افزار های مورد کاربرد در رشته هایشان که برای مثال خودشان با آنها بیشتر کار میکنند را برایمان تحلیل کنند تا جهت استفاده از آندسته از مهندسینی که گرایشی غیر سازه دارند در سایت معرفی شود.

 

نرم افزار های پر کاربرد و تجاری تحلیل و طراحی سازه:

 نرم افزارهای پر کاربرد تحلیل و طراحی سازه که برخی از آنها ترسیم نقشه خروجی حاصل از تحلیل و طراحی سازه را نیز انجام میدهند عمدتا خلاصه به تولیدات یکی از چهار کمپانی بزرگ دنیا در این زمینه می شود که عبارتند از :

  • AutoDesk
  • CSI
  • TEKLA
  • Bently

در خصوص ویژگی های نرم افزار های هریک از این چهار کمپانی بزرگ از حدود 3 سال پیش در سایت سازه 808 در بخش مربوط به معرفی نرم افزار های تحلیل و طراحی سازه ، برای هر یک توضیحاتی نسبتا کامل نوشتم که به صورت فایل PDF از این صفحه قابل دانلود میباشد یا به صورت فشرده از طریق زیر می توانید بکجا آنرا دانلود بفرمایید:

دانلود

 ویژگی ها و مزیت های این نرم افزار ها

این نوع نرم افزار ها عمدتا کاربرد تجاری دارند و هریک از چندین نرم افزار های زیر مجموعه تشکیل میشوند که جهت تحلیل و طراجی بخش هایی از سازه یا سازه های خاص مورد استفاده قرار میگیرد. استراتژی طراحی در نرم افزار های هر یک از این کمپانی ها به نحویست که نه تنها امکان لینک کردن حلفه های بخش های مختلف طراحی سازه و ترسیم نقشه در خود نرم افزار های زیر مجموعه  کمپانی دیده شده است بلکه در صورت نیاز کاربر به لینک کردن خروجی این نرم افزار ها با سایر نرم افزار های شرکت های تجاری رقیب، امکان متصل کردن خروجی نرم افزار های کمپانی های مختلف با یکدیگر هم فراهم شده است. همچنین از دیگر ویژگی های خیلی خوب این نوع نرم افزار ها ، سادگی در یادگیری ، User Friendly بودن آن برای کاربر ، سه بعدی بودن ، گرافیک بالا در مشاهده روند بارگذاری و تحلیل و طراحی سازه و استفاده از قابلیت های (Building Information Modeling) در طراحی و ترسیم نقشه است. همین سادگی استفاده از این نوع نرم افزار ها برای کاربر باعث شده در بسیاری از موارد نرم افزار ها جای استدلال و تحلیل کاربر از روند آنالیز  و طراحی سازه را گرفته و کاربر بدون اطلاع از جزئیات طراحی صرفا از نرم افزار به عنوان یک ماشین خروجی نقشه استفاده میکند که این خود در بلند مدت باعث ایجاد مشکلات بیشمار برای کاربر این نوع نرم افزار ها در فهم روند طراحی سازه میگردد. که پیشنهاد خود من اینست که به خصوص دانشجویان ابتدا روند تحلیل و طراحی دستی قاب پورتال چند دهانه خمشی و مهار شده را تمرین کنند و پس از اینکه به فهم نسبی از روند بارگذاری و تحلیل و طراحی سازه رسیدند رو به استفاده تجاری از این نوع نرم افزار ها بیاورند.

طبیعیست به جهت تجاری بودن این نوع نرم افزار ها استفاده از نوع المان های اجزای مجدود به کار گرفته شده ، روش تحلیل، نوع بارگذاری و سایر موارد مرتبط با آنالیز و طراحی در این نوع نرم افزار ها به شکل محدود است و در موارد آکادمیک سعی در استفاده از نرم افزار های تحقیقاتی به خصوص نرم افزار های متن باز (Open Source)  به جای اینگونه نرم افزار ها میباشد.

 

ایرانیزه کردن خروجی نرم افزار ها

با توجه به تفاوت مقاطع مورد استفاده در کشورمان و مقاطع پیشفرض این نرم افزار ها و نیز آیین نامه های مورد استفاده در تحلیل و طراحی سازه در این نوع سازه ها یکی از مهمترین دغدغه هایی که در استفاده از این نوع نرم افزار ها مطرح است اینست که به قول معروف چگونه می توان نتایج تحلیل و خروجی نقشه های این نرم افزار ها را بر مبنای مقاطع اجرایی و آیین نامه های بومی کشورمان ایرانیزه کرد!

برای تبدیل مقاطع سالهاست از روش های شبیه سازی و ساخت مقاطع با استفاده از نرم افزار هایی چون Proper عمل می شود و برای به قولی ایرانیزه کردن آیین نامه های بومی به خصوص مقررات ملی ساختمان با آیین نامه های پیش فرض این نوع نرم افزار ها ، عمدتا با توجه به اختلاق ناچیز موارد مندرج در آیین نامه های ملی ما با آیین نامه های بین المللی، با لحاظ چند تغییر کوچیک در ضرایب بارگذاری ترکیبات بار و لحاظ چند نکته کوچک در موارد کنترل نفشه، میشود تا حد قابل قبولی آیین نامه های ملی خودمان را با آیین نامه های پیش فرض در این نوع نرم افزار ها منطبق کرد. (در این رابطه توجه به نزدیکی آیین نامه ملی با آخرین نسخه از آیین نامه های سازه های فولادی بتنی آمریکا یعنی AISC و  ACI اغلب به استفاده پیشفرض از این آیین نامه با اعمال تغییراتی در روند آنالیز و طراحی سازه منجر می شود). در مورد خروجی نقشه ها نیز عمدتا با توجه به تفاوت هایی که در مقاطع فولادی مورد استفاده کشورمان که مقاطعی اروپایی و عدمتا از نوع IPE تک،دوبل و باکس شکل میباشند با مقاطع W شکل آمریکایی وجود دارد در گرفتن خروجی مستقیم از نرم افزار های اینچنینی دچار مشکلاتی می شویم، که هم برای سازه های بتنی و هم برای سازه های فولادی استفاده از نرم افزار های ایرانی ترسیم نقشه که با کمک حروجی نرم افزار های نامبرده شده اقدام به ترسیم نقشه های خروجی منطبق با مباحث مقررات ملی ساختمان کشورمان میکنند توصیه می شود.

بحث در مورد اختلافات آیین نامه های ملی با آیین نامه های کشور های مختلف دنیا بحثی تخصصیست که در این نوشته نمیگنجد، تحقیقات متعددی در خصوص تفاوت های آیین نامه کشورمان با کشور های دیگر انجام داده ام که برای دانلود و مطالعه جزوات آموزشی PDF که در اینخصوص از 6 سال پیش تاکنون به رایگان در سایت سازه 808 قرار داده ام می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

چند وقت پیش به دعوت نظام مهندسی استان گلستان سخنرانی با موضوع ابهامات و نکات استفاده از آیین نامه های ACI و CSA در نرم افزار ETABS مطابق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان داشتم (موضوع و جزئیات این سخنرانی از این صفحه قابل مشاهده است) که آنجا نیز به همین موضوع اشاره داشتم که در حال حاضر دغدغه اصلی مهندسین محاسب کشورمان استفاده از نزدیک ترین آیین نامه خارجی منطبق با مباحث مقررات ملی ساختمان میباشد. صورتجلسه مربوط به این جلسه را از این فایل می توانید دریافت کنید.

 نشست هم اندیشی برگزار شده در نظام مهندسی استان گلستان (گنبد)

 

آیا می توانیم به خروجی نرم افزار های کرک شده اعتماد کامل داشته باشیم؟!

همانطور که مطلعید قیمت خرید این نوع نرم افزار ها به صورت نسخه اورجینال عمدتا بالاست که این خود نشان میدهد استفاده از این نوع نرم افزار ها نه برای استفاده شخصی هر مهندس بلکه برای استفاده کمپانی های مشاوره یا دفاتر فنی عمران از لحاظ مالی به صرفه است. بایست تاکید کرد که برخلاف تصور اکثر ما ایرانی ها استفاده از این نوع نرم افزار ها همچون سایر نرم افزار های تجاری در دنیا شامل حقوق کپی رایت می شود! این بدان معناست که کرک کردن نسخه دانلود اینترنتی این نرم افزار (نسخه های 30 روزه trial) خود به منزله جرم بین المللی شناخته می شود اما چون ما در کشورمان با مشکلات عدیده ای همچون تحریم بین المللی روبرو هستیم، امکان خرید مستقیم این نرم افزار ها از کمپانی های تولید کننده آنها برایمان به راحتی میسر نیست، بنابراین مجبور میشویم تا رو به نسخه های کرک شده این نوع نرم افزار ها بیاوریم.

میان علمای مهندسین کشور بر سر اینکه آیا نسخه های کرک شده این نرم افزار ها همان کارایی نسخه های پولی آنها را دارد یا خیر سالهاست اختلاف نظر است! به طوریکه عده ای بر این گمانند که کار روی نسخه های کرک شده منجر به بروز اشتباهاتی در طراحی اجزای محدود این نرم افزار ها به خصوص برای ساز های با ارتفاع زیاد می شود اما عده ای دیگر معتقدند چنین بحثی اساسا اشتباه است و نتایج مقایسه آنالیز مابین نمونه های طراحی شده با مثال های طراحی که در کاتالوگ این نرم افزار ها (به صورت PDF نیز در سایت آنها موجود است) نشان میدهد که هیچ فرقی مابین نرم افزارهای کرک شده و اصل وجود ندارد.

 

چه لزومی برای تهیه نرم افزار اورجینال است؟

اما چطوری میشه که کمپانی های بزرگ مابین استفاده از نسخه کرک شده و نسخه اورجینال مجبور به استفاده از نسخه اصل این نوع نرم افزار ها میشوند این خود بحثیست خواندنی! به نقل یکی از همکاران محاسب خودم در کشور امارات، شرکت های مشاوره و دفاتر فنی مهندسی این کشور برای ارجاع هر نقشه طراحی سازه اعم از مسکونی کوچک یا تجاری و اداری بزرگ نیاز به ارائه لایسنس نرم افزار هایی که با استفاده از آن کار تحلیل و طراحی سازه را انجام داده اند دارند، به طوریکه بدون ارائه این لایسنس، خروجی کار آنها فاقد اعتبار علمی محسوب می شود. خوب میبینیم که همین الزام باعث می شود که کمپانی های بزرگ رو به خرید نرم افزار های اورجینال بیاورند و از استفاده از نسخه های کرک شده بپرهیزند.در کشور خود ما نیز شرکت هایی هستند که نسخه های اورجینال این نرم افزار ها را از طریق دفاتر نمایندگی فروش این کمپانی ها در دبی خریداری کردند و در کار های حرفه ای و بزرگ از قبیل طراحی پالایشگاه ها و سازه های شریان های حیاتی و ... از آنها استفاده میکنند اما در مجموع با توجه به قیمت بالای نرم افزار های اورجینال (به خصوص در شرایط کنونی قسمت ارز)  و  نیز عدم امکان دسترسی آسان به نمایندگی های مجاز فروش نسخه اورجینال این نوع نرم افزار ها، برای مصارف دانشجویی و شخصی مهندسین خیلی به صرفه نیست که از نسخه اصلی این نوع نرم افزار ها استفاده کنند. به همین خاطر در سال های گذشته استفاده از نسخه های کرک شده رواج بیشتری داشته است.

هروقت بحث رایج در فروم های عمرانی کشورمان مابین اختلاف قیمت زیاد میان نسخه های اورجینال و کرک شده نرم افزار های تخصصی عمران رو میبینم ناخودآگاه یاد عکس زیر می افتم! اینکه هر مهندس محاسب ایرانی در سال حداقل دو سه برابر قیمت یک نرم افزار اورجینال که همه درآمدش رو مدیون اون نرم افزار است در می آورد اما رغبتی برای خرید نسخه اورجینال این نرم افزارها ندارد خود از مباحث ویژه کشور های جهان سوم است!

 

مشکلاتی که مهندسان ایرانی در تهیه این نرم افزار ها با آن روبرو هستند

برای تهیه این نرم افزار ها پیشنهاد اول من مراجعه مستقیم به وبسایت های هریک از این کمپانی هاست. با مراجعه به وبسایت هر کمپانی علاوه بر اینکه با مطالعه و دانلود کاتالوگ های مربوط به هر نرم افزار با ویژگی ها و امکانات متمایز هریک از نرم افزار های زیر مجموعه آنها آشنا خواهید شد، امکان دانلود آخرین نسخه های به روز شده این نرم افزار ها (به صورت نسخه 30 روزه Trial) برایتان میسر خواهد شد و می تواند آرشیو کاملی از فیلم های آموزشی زبان اصلی که توسط این کمپانی ها برای تحلیل و ترسیم نقشه فراهم شده است را مشاهده کنید. نسخه های کرک شده عمدتا توسط کشور های عربی ، روسی و چینی برای کشور های جهان سوم که شامل تحریم های بین المللی میباشند تهیه می شوند که از طریق فروم های اختصاصی مربوط به این نوع نرم افزار ها که به سایت های سیاه شهرت دارند قابل دانلود است. چنانچه تمایل دارید هرکدام از چهار دسته نرم افزار های معرفی شده فوق را با کرک های مطمئن  و آرشیو فیلم های آموزشی لاتین دانلود شده از وبسایت این کمپانی های یکجا تهیه بفرمایید میتوانید با مراجعه به  این صفحه از فروشگاه محصولات سازه 808 درخواست خرید پستی نرم افزار های مورد نظر خود را به صورت آنلاین ارسال فرمایید تا پس از ارسال مرسوله توسط مامور پستی هزینه هر مجموعه را در درب منزلتان پرداخت و مجموعه را دریافت کنید.

 

درباره نویسنده
عکس‌های mojtaba808

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
طراحی سازه فولادی با دیوار برشی
1_وقتی سازه قدیمی بتنی یه ساختمان الف را قصد داریم به یک ساختمان سازه فلزی وصل کنیم که به خاطر اختلاف سطح طبقات این دو (اختلاف سطح17سانتیمتر)و ویلچری بودن کارفرما نتوانیم از پله به عنوان راه حل استفاده کنیم راه حل بهتر چی میتونه باشه؟ 2_برای همان دوبلوک ساختمانی سوال یک اگر بخواهیم یک طبقه روی قسمت سازه فلزی اضافه کنیم آیا راه حلی برای دیواربرشی زدن هست یا اصلا نمیشه روی دیوار برشی برای این مورد اکتفاکرد؟
عکس کاربر
1پاسخ
ضریب نامیعنی چیست و چه کاربردی در طراحی سازه دارد؟
ضریب نامیعنی چیست و چه کاربردی در طراحی سازه دارد؟
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه تعیین سختی جانبی قاب
سلام و درود سختی جانبی قاب 12EI/h3 از کجا اومده؟ چون در فرمول 3EI/L3 هست اما اون 12 از کجا اومده؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .