مقاله تحلیلی: اهمیت شیرآلات کم‌ مصرف

مقاله تحلیلی: اهمیت شیرآلات کم‌ مصرف

درگذشته بیشتر شیرها به‌صورت پروانه‌ای بودند و برای کنترل کردن میزان آب موردنظر خیلی سخت بود، ولی امروزه دیگر از این شیرها تولید نمی‌شود و جای آن‌ها را شیرهای اهرمی گرفته‌اند. شیرآلات امروزی باعث کاهش مصرف آب و تنظیم راحت‌تر آن شده است.

استفاده از شیرآلات کم‌مصرف یکی از روش‌های اصلی به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف آب است. بااین‌حال، نکته‌ای که مطرح می‌شود بحث فشار آب خروجی از این مدل شیرها است. برخی از افراد بر این عقیده هستند که شیرآلات کم‌مصرف میزان فشار آب خروجی را کاهش می‌دهند. باید بدانید که مشکل فشار آب در شیرآلات کم‌مصرف با استفاده از آب‌فشان در این شیرآلات حل شده است. وظیفه آب‌فشان کنترل و تنظیم فشار آب خروجی است و با ترکیب مناسبی از آب‌وهوا، فشار آب خروجی کاهش نمی‌یابد. البته باید توجه داشت که برخی عوامل دیگر نیز می‌توانند دلیل کم بودن فشار آب باشند. به‌عنوان‌مثال، در برخی آپارتمان‌ها به علت ضعیف‌ بودن پمپ آب ساختمان، فشار آب در طبقات بالایی کم‌ است. در چنین مواقعی استفاده از شیرآلات کم‌مصرف مناسب نیست چراکه فشار آب خروجی مطلوب نیست. در چنین مواقعی، باید ابتدا مشکل فشار آب را به‌طور جداگانه حل نموده و سپس از شیرآلات کم‌مصرف استفاده شود.

 آیا شیرآلات کم‌مصرف لزوماً باعث کاهش فشار آب می‌شوند؟

آیا شیرآلات کم‌مصرف می‌تواند بدون کاهش فشار آب در مصرف بهینه آب مؤثر باشد؟ در بازار انواع شیرآلات کم‌مصرف وجود دارد که به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک می‌کند؛ امّا بسیاری از مصرف‌کنندگان به دلیل نگرانی در مورد کاهش فشار آب، از خرید شیر آب کم‌مصرف خودداری می‌کنند. این مسئله با استفاده از آبفشان مناسب قابل‌حل است.

درواقع پرلاتور آب را به ذرات کوچک‌تری تبدیل می‌کند و به‌این‌ترتیب امکان ورود هوا میان ذرات آب فراهم می‌شود. یکی دیگر از فاکتورهایی که در شیرآلات باعث کاهش مصرف آب می‌شوند استفاده از کارتریج‌های مناسب است. کارتریج‌ها در قطرهای مختلفی وجود دارند و درصورتی‌که به‌طور مناسب انتخاب شوند مصرف آب را کاهش می‌دهند.

شیرآلات هوشمند

یکی دیگر از روش‌های بسیار کاربردی در صرفه‌جویی آب، استفاده از شیرآلات هوشمند است. این مدل از شیرآلات دارای سنسور قطع و وصل جریان آب هستند. هنگامی‌که دستان شما در مقابل سنسورها قرار بگیرد، شیر آب شروع به کار کرده و جریان آب وصل می‌شود؛ به‌محض عقب کشیدن دستان شما از مقابل سنسورها، جریان آب قطع می‌شود؛ بنابراین جریان آب فقط در مواقع لازم از شیر خارج می‌شود و به‌این‌ترتیب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. نکته دیگری که در مورد شیرآلات هوشمند وجود دارد آن است که اگر جسمی به‌طور ثابت در معرض سنسورهای آن قرار گیرد، بعد از مدت زمان مشخصی، جریان آب به‌طور اتوماتیک قطع می‌شود؛ بنابراین احتمال بروز خطا نیز در این شیرآلات وجود ندارد. البته بدیهی است که به دلیل تکنولوژی به‌کاررفته در این شیرآلات، قیمت آن‌ها در مقایسه با مدل‌های معمولی و غیرهوشمند بیشتر است.

جنس شیرآلات استاندارد

یکی از نکات مهمی که در مصرف آب بسیار تأثیرگذار است مناسب بودن اتصالات شیرآلات و استاندارد بودن آن‌ها است. درصورتی‌که کیفیت اتصالات مطلوب نباشد و یا در لوله‌کشی‌ها مشکلاتی وجود داشته باشد مشکلاتی از قبیل نشتی و چکه کردن ایجاد می‌شود و به‌این‌ترتیب آب به هدر می‌رود. به‌منظور جلوگیری از ایجاد این قبیل مشکلات، در درجه اول باید از شیرآلات باکیفیت و مطلوب استفاده نمود. علاوه بر این، وصل کردن شیرآلات نیز نیازمند تخصص است و تمامی اتصالات باید به‌دقت آب‌بندی شوند تا مشکلی از این بابت نیز ایجاد نگردد. 

ماده اولیه‌ای که در اغلب شیرآلات ساختمانی موجود در بازار به کار می‌رود، آلیاژ شمش برنج است که بر اساس اعلام سازمان استاندارد حدود ۵۸ تا ۶۰ درصد آن مس بوده و باقی آن روی و دیگر ناخالصی‌های مجاز است. میزان سربی که در این آلیاژ وجود دارد نباید از  ۲ و نیم درصد بیشتر باشد زیرا برای سلامتی افراد مضر خواهد بود.

برخی از تولیدکنندگان شیرآلات ساختمانی از استیل ضدزنگ برای بدنه شیرآلات استفاده می‌کنند.

ازجمله لوازم جانبی شیرآلات ساختمانی واشر، پیچ و مهره، سوپاپ و غیره هستند که باید دارای استاندارد لازم باشند. همه این نکات تأثیر بسیاری در طول عمر شیرآلات ساختمانی خواهد داشت که باید به آن توجه کرد.

ارتفاع علم شیر

در هنگام خرید شیرآلات ساختمانی، یکی از نکات پراهمیت ارتفاع شیرآلات است زیرا مدل‌های مختلف، ارتفاع‌های متنوعی دارند که هرکدام عیب و یا مزایای مخصوص به خود را دارد. البته فراموش نکنید که علم‌های بلند هم کاربری راحت‌تری دارند.

گاهی اوقات شما یک جنس باکیفیت و زیبا را انتخاب می‌کنید، اما فاصله میان سینک ظرف‌شویی و کابینت‌های شما این اجازه را نمی‌دهند که ارتفاع شیر از محدوده خاصی بیشتر شود. یا آنکه در صورت بزرگ بودن سینک، علم شیر ظرف‌شویی هم باید بلند باشد تا به همه قسمت‌های سینک برسد و بتوانید آن را بشویید.

برای شیرهای روشویی هم این روزها از شیرهای پایه بلند استفاده می‌شود که کاربری راحت‌تری داشته و ظاهر قشنگ‌تری دارد. این نوع از شیرها عمدتاً بر روی روشویی کابینتی استفاده می‌شوند. پس این نکات را فراموش نکنید: کاربردی که می‌خواهید داشته باشد، نوع روشویی و سینک آشپزخانه.

فروشگاه آنلاین طاها بازار بهترین نوع از شیرآلات را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت‌ها در اختیار شما مشتریان عزیز قرار داده تا بتوانید به‌راحتی محصولات مدنظر خود را تهیه بفرمایید.

دریافت فایل مقاله:shiralat.pdf

درباره نویسنده
عکس‌های taha bazar

ندا مددی

طاها بازار با استفاده از پلتفرم اختصاصی، مدیریت جامع زنجیره تامین و بکارگیری نیرو های متخصص و مجرب در حوزه های مختلف فنی و بازرگانی مرتبط با صنعت ساختمان، آماده تامین کلیه اقلام مورد نیاز پروژه ها، کارفرمایان، پیمانکاران کل و جزء، سازندگان، انبوه سازان و خرده فروشان می باشد.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .