مقاله تحلیلی: نکات مهم برای مبتدیان BIM

مقاله تحلیلی: نکات مهم برای مبتدیان BIM

زمانی که تصمیم می ­گیرید BIM (مدل­سازی اطلاعات ساختمان) را پیاده­ سازی کنید، چه به‌عنوان یک فرد متخصص مستقل و چه به‌عنوان یک شرکت ساخت ­و ساز، لازم است سه جنبه کلیدی را در نظر بگیرید: تکنولوژی، فرآیند و افرادی که این جنبه ­ها را در کنار هم قرار می ­دهند. در این مقاله، ما به نکات کلیدی موجود در هر یک از این سه جنبه اشاره خواهیم کرد تا به شما نشان دهیم چگونه از BIM بهترین استفاده را داشته باشید.

تکنولوژی

از چه ابزاری باید برای مدل ­سازی استفاده کنم؟

در پیاده­ سازی BIM، لازم است سخت ­افزار و نرم ­افزار لازم را برای انتقال از CAD به BIM در نظر داشته باشید. هرچقدر که استفاده از BIM افزایش می­ یابد، دامنه خدماتی که ما به‌عنوان یک معمار می ­توانیم ارائه دهیم هم گسترش می ­یابد.

در حال حاضر، دو تا از محبوب ­ترین و پراستفاده ­ترین ابزارهای مدل ­سازی در بازار، رویت و آرشیکد هستند. گرچه هرکدام مزایا و معایب خود را دارند، اما در کل، هر دو از عهده هر پروژه ­ای که تصمیم به انجامش دارید برمی ­آیند. زمانی که تصمیم می­ گیرید از چه ابزاری استفاده کنید، لازم است بقیه افراد و المان ­های درگیر در پروژه را هم در نظر بگیرید، مانند ابزارهای مورد استفاده در روند طراحی، محاسبات و زمینه ­های تخصصی دیگر موجود در پروژه.

رویت یا آرشیکد؟

در ادامه به سیستم ­عاملی که قرار است استفاده کنید توجه کنید، رویت تنها در سیستم ­عامل ویندوز اجرا می ­شود درحالی­که آرشیکد هم می­تواند با ویندوز و هم با مک اجرا شود. به ورژن نرم ­افزار هم دقت کنید چون به‌طور مثال رویت 2018 نمی­ تواند فایل رویت 2019 را باز کند، اگر شما و همکارانتان هرکدام از ورژن­ های متفاوتی استفاده کنید، موجب بروز مشکل در پروژه می­ شود.

در رابطه با سخت افزار باید گفت که نرم افزار مدل­ سازی فضای زیادی از رم را اشغال می‌کند، پس هر چه حافظه رم بیش­تری برای استفاده داشته باشید بهتر است. برای اطلاعات بیشتر درباره حداقل سخت ­افزار موردنیاز برای هر برنامه نرم­افزاری، سایت­های تخصصی رویت و آرشیکد را چک کنید.

فرآیند

پیاده ­سازی تدریجی BIM

به­ کارگیری BIM در پروژه و معماری، با مشخص کردن اهدافی که قرار است به اجرا درآیند شروع می ­شود. اهداف، بسته به شرکت و افراد می ­توانند متفاوت باشند. سطوح مختلفی از پیاده‌سازی وجود دارد و این یک پروژه تدریجی است که لازم است با صبر انجام شود و تا جایی که ممکن است ترجیحا با کمک یک مشاور یا متخصص BIM این کار را انجام دهید.

زمانی که هدف از پیاده‌سازی را مشخص کردید، لازم خواهید داشت که نگاهی به بازدهی آن بیندازید که به­ طور کلی شامل زمانی است که براساس منحنی یادگیری نرم افزار، برای تمرین و یادگیری نیاز است.

بهینه ­سازی «منحنی یادگیری»

یکی از راه ­های بهینه­سازی منحنی یادگیری به­کارگیری یا پیاده­سازی آن در پروژه «بتا» است که در پروفایل طرح توسعه یک شرکت یا یک متخصص قرار می ­گیرد. هدف از پروژه بتا به­وجود آوردن محتوا، جریان و کشف نقاط ضعف برنامه، قبل از به­ کارگیری BIM در پروژه­ به‌عنوان یک نقطه شروع است. هم­چنین، پروژه بتا برای ایجاد مستندات داخلی موردنیاز و استانداردهای مدل­ سازی که شرکت می­ خواهد آن­ها را ایجاد کند، نقطه شروع خوبی است.

به­ طور کلی به یاد داشته باشید که این جنبه ­ها روند ادغام به روش BIM و پیشرفت پروژه را سرعت می­ بخشند و دردسرهای پیاده‌سازی را کاهش می ­دهند.

افراد

چه نوع پروژه ­هایی را طراحی می­کنید و چه کسانی آن­ها را توسعه می ­دهند؟

اگر به‌عنوان یک شرکت معماری یا ساخت­ و ساز و یا به‌عنوان یک فرد متخصص مستقل، از BIM استفاده می­کنید درهرصورت به ­کارگیری این روند با دانستن این موضوع شروع می ­شود که این تکنولوژی چه چیزی را در برمی‌گیرد و چگونه در روند پیشرفت پروژه تاثیر بهتر یا بدتر می ­گذارد.

با در نظر داشتن این موضوع، خوب است این سوال را از خود بپرسید: چه نوع پروژه­ای را انجام می­ دهیم یا انجام خواهیم داد؟ هر چه باشد، هر نوع پروژه­ای ابزار و روش BIM خاص خود را دارد.

لازم است پروفایل افرادی را که از این تکنولوژی استفاده می­کنند، در نظر بگیرید. برای مثال، فرد متخصصی که با پروژه ­های معماری سروکار دارد، تجربه متفاوتی در زمینه یادگیری نسبت به متخصصی که این پروژه را مدیریت و بازبینی می­ کند (بازرس یا نماینده کارفرما) خواهد داشت. نیازی نیست همه افراد یک گروه استفاده از ابزارهای یکسانی را یاد بگیرند یا به یک اندازه آن را یاد بگیرند.

روند یادگیری/تمرین ارتباط تنگاتنگی با ابزار/تکنولوژی BIM که برای توسعه پروژه­ ها استفاده خواهید کرد، دارد.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Narges.rzn

نرگس رضائیان

علاقه مند به طراحی سازه و ترجمه متون انگلیسی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
پارکینگ مجتمع تجاری
سلام وقت بخیر در مجتمع تجاری طبقه پارکینگ جزو زیربنای مجتمع محسوب میشود ممنون میشوم اگر اطلاعات دقیقی دارین راهنمائی بفرمائید با تشکر از مدیریت سایت
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
عکس کاربر
1پاسخ
معماری -احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی
کسی در خصوص نحو فضا یا نرم افزارش اشنای دارد احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی داریم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .