مقاله تحلیلی: بیم و کاربرد آن برای معماران

مقاله تحلیلی: بیم و کاربرد آن برای معماران

آیا از مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (بیم) استفاده می‌کنید یا هنوز تصمیم به استفاده از آن نگرفته‌اید؟

مفهوم مدل‌سازی اطلاعات ساختمان اولین بار در دهه ۱۹۷۰ مطرح شد بااین‌وجود استفاده از آن اخیراً افزایش پیداکرده و متخصصان طراحی معماری را به چالش کشیده است. برای بسیاری از شرکت‌ها سازگاری با تغییرات و بازآرایی فرآیندها به یک فرآیند مؤثرتر و بهره‌ورتر با نگرانی همراه است. بعضی از متخصصان تصور می‌کنند که بیم تنها یک محرک است که ابزار جدیدی را به صنعت معرفی کند. بیم یک فرآیند کاملاً جدید است که یک استاندارد جهانی برای صنعت فراهم آورده است.

بدیهی است که پس از تغییر چشم‌اندازهای اقتصادی و نیاز به بهینه‌سازی و کارآمدتر شدن روش طراحی در صنعت ساخت‌وساز، معماری و مهندسی، عدم استفاده از بیم غیرممکن خواهد بود.

مشکل معماران نه‌تنها نیاز به سازگاری با این تغییرات سریع بلکه جایگزینی روش‌های سنتی و آشنایی با تعاملات تیمی در جریان کاری بیم است. شما نمی‌توانید بیم را به‌صورت آنلاین بخرید و نحوه کار آن را با نگاه کردن چند فیلم در یوتیوب یاد بگیرید. این کار مستلزم کار تیمی، نرم‌افزارهای سه‌بعدی، ابزارهای اضافی و آموزش درست در جهت ایجاد طراحی‌های امکان‌پذیر و قابل کاربرد در بیم است.

پروژه‌های جدید معمولاً با الزامات متفاوت همراه هستند. مشتری یا سازمان‌های محلی انتظارات بالایی از فرآیند کلی اجرا ازنظر استانداردهای ساختمانی و طراحی پایدار دارند. بیم به تمام گروه‌ها اعم از معماران، مشاوران، پیمانکاران و مالکان ساختمان، امکان کار هم‌زمان با دسترسی یکسان به اطلاعات را می‌دهد. نقش شما به‌عنوان یک معمار چه خواهد بود؟

•مدیر دارایی اولین چالش را طرح خواهد کرد. به‌عنوان یک معمار از شما خواسته می‌شود که تحلیل مالی را در مرحله مفهوم جای‌داده و از امکان‌پذیر بودن پروژه اطمینان حاصل کنید.

•مدیر تجهیزات/ ملک آینده هم مسئولیت‌های شما را راحت نمی‌کند. از شما انتظار می‌رود فرآیندهایی تعریف کنید که نگهداری ساختمان را در آینده تسهیل کند.

•افرادی هم که قرار است در ساختمان ساکن شوند، انتظارات مختلفی برای تضمین عملکرد، راحتی و کیفیت ساختمان دارند. شما باید تمام خواسته‌های این دسته از افراد را اعم از نور، دما، فضا، دسترسی و نمای جذاب در نظر بگیرید.

هنگام طراحی یک ساختمان شما باید انتظارات و واقعیت را با هم پیوند دهید. در این کار با همه چیز سروکار دارید – به کلیدواژه‌هایی مانند ارتباط، اتوماسیون و بهره‌وری فکر کنید.

مزایای نرم‌افزار بیم عبارت‌اند از:

•آگاهی متقابل کلیه تیم‌های فعال در پروژه از تغییرات هر تیم

•کوتاه شدن حلقه بازخورد

•صرفه‌جویی در زمان

•کاهش خطا و حذف اطلاعات

ارتباطات شفاف و همکاری تیم‌های مختلف و مالک ساختمان در فاز طراحی و برنامه‌ریزی منجر به بهره‌وری و کارآمدی بیشتر می‌شود.

پس در کجا به دنبال نرم‌افزار مشابه باشیم؟ Exchange Store of Autodesk Revit یکی از راه‌هاست که دری به‌سوی مجموعه‌ای از پلاگین¬ها باز می‌کند. این پلاگین¬ها به‌صورت خودکار با آخرین تغییرات طراحی سازگار می‌شوند. تصور کنید که می‌توانید تنها با چند کلیک، زمان کل پروژه را کاهش دهید و از بروز خطا در اسناد جلوگیری کنید. همه این‌ها به لطف فرآیند بیم امکان‌پذیر می‌شود.

فرآیند ساختمانی از ابتدا تا انتهای چالش‌برانگیز است. هیچ پروژه‌ای شبیه به دیگری نیست و ازاین‌رو فرآیند طراحی به یک آموزش پیوسته برای طراحان بدل می‌شود. بیم امکان همکاری شما را با بسیاری از اعضای تیم در یک پروژه ممکن می‌سازد. بااین‌وجود باید چند مورد را در جهت اطمینان از ارتباطات راحت و شفاف در نظر گرفت. پس تعامل باید چگونه باشد تا تعادل طلایی حاصل شود؟

استفاده از بیم باعث نزدیک‌تر شدن معماران به مدیر دارایی، پیمانکار، پیمانکاران جزء و مالک ساختمان می‌شود. این مجموعه مانند یک خانواده کوچک هستند که در آن هر عضو طرز فکر و نقاط قوت خود را دارد. مشتری ممکن است برای مشورت در مورد اولویت‌های ساکنین ساختمان به شما مراجعه کند. مهندس عمران ممکن است از شما در مورد علائم سیستم HVAC سؤال بپرسد. پیمانکار ممکن است از شما بخواهد که به او در ایجاد کیفیت و مقررات مرتبط با پایداری کمک کنید.

توجه داشته باشید که معماران پایه فرآیند را در طراحی اولیه نقشه ساختمان ایجاد کرده و از کانال‌های ارتباطی برای توزیع آن استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که مدل بیم امکان به‌روزرسانی آخرین تغییرات و همگام‌سازی با طراحی را به‌صورت خودکار فراهم می‌کند.

وقتی با بیم آشنا شوید، دنیای کاملی از اطلاعات و فرصت‌ها در جهت بهبود نقشه‌های سه‌بعدی و طراحی ساختمان به روی شما باز می‌شود.

اول باید با روش مدل‌سازی اطلاعات ساختمان آشنا شوید و درک کنید که چگونه از آن به نفع خود استفاده کنید؛ مثلاً یک مدل سه‌بعدی از اطلاعات ساختمان، شبیه‌سازی خوبی از فضا در اختیار شما قرار می‌دهد. وقتی که این مدل، ساخت‌وساز در گذر زمان را هم نشان دهد تبدیل به یک مدل چهاربعدی (سه‌بعدی + زمان) می‌شود که در آن عامل زمان هم در نظر گرفته شده است. پیشرفت این فرآیند بسیار سریع و قابل‌توجه است به‌طوری‌که از مدل‌های ۵، ۶ و ۷ بعدی صحبت می‌شود که جهان جدید از ابعاد را به روی ما باز می‌کنند.

از مجموعه اطلاعات بیم می‌توان در کل چرخه عمر ساختمان استفاده کرد.

 متخصصان طراحی می‌توانند تمام این کارها را با استفاده از بیم انجام دهند؛ زیرا بیم یک سیستم پیچیده چندلایه است که تمام این موارد را در خود جای‌داده است. به شما فرصت طی مسیر بیشتر در پروژه باوجود صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه‌های غیرضروری به دلیل آخرین تغییرات در طراحی را می‌دهد. می‌توان کل فرآیند را به‌عنوان یک حرکت چرخه‌ای از همکاری داخلی بین تیم‌ها تا تحویل پروژه تکمیل‌شده در نظر گرفت.

شما می‌توانید جریان کاری خود را از ابتدا بهینه و راحت گنید. تمام بی‌نظمی‌ها در برنامه زمانی، برنامه‌ریزی کارها، مستندسازی، تدارکات و ساخت‌وساز از همان ابتدا حذف می‌شود.

به این صورت دیگر با بررسی دستی مجدد، ضرب‌الاجل‌ها و ارتباطات آشفته بین تمام گروه‌ها سروکار نخواهید داشت. نقشه سه‌بعدی سطح دقت بالایی دارد به‌طوری‌که می‌توانید هر جزء از ساختمان را مشاهده و به‌صورت مجزا تحلیل کنید.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
پارکینگ مجتمع تجاری
سلام وقت بخیر در مجتمع تجاری طبقه پارکینگ جزو زیربنای مجتمع محسوب میشود ممنون میشوم اگر اطلاعات دقیقی دارین راهنمائی بفرمائید با تشکر از مدیریت سایت
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
عکس کاربر
1پاسخ
معماری -احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی
کسی در خصوص نحو فضا یا نرم افزارش اشنای دارد احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی داریم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .