مسجد شاه - تهران

مسجد شاه - تهران

مسجد امام خمینی که به مسجد سلطانی یا مسجد شاه نیز معروف است، از معروف ترین مساجد تهران است که در بازار واقع شده و از آثار باقیمانده دوران فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۲۴۰ هجری قمری است. قدمت این مسجد تاریخی در حدود ۱۸۰ سال است و مناره ها و ساعت آن نیز در زمان ناصرالدین شاه به آن افزوده شده است.

بنابر کاشی‌ نوشته‌ ها و کتیبه‌ هایی که در ایوان جنوبی مسجد به جای مانده، زمان تقریبی شروع ساخت آن سال ۱۲۱۲ یا ۱۲۲۴ هجری قمری است. در سال ۱۳۰۷ هجری قمری به دستور ناصرالدین‌ شاه قاجار در اصلی در جهت شمال تعمیر و نیز به دستور وی دو مناره در دو طرف گلدسته مسجد ساخته شد. بنابراین تکمیل کننده اصلی آن را می توان ناصرالدین‌شاه قاجار نامید. این مسجد، بنایی چهار ایوانی است که شبستان‌ های اصلی آن در جبهه جنوبی قرار دارد و معماری کلی و نیز پاره‌ای از جزییات آن از مسجد وکیل شیراز گرفته شده و در طراحی و ساخت آن مانند سایر ابنیه آن زمان هنرمندان شیرازی دست داشته‌ اند.

ژاک موریه‌، نایب سفارت انگلیس‌، در سفرنامه خود در سال ۱۲۲۲ هجری قمری، می‌نویسد: «تنها بنای قابل ملاحظه در تهران عهد فتحعلی‌ شاه، مسجد شاه است که ناتمام مانده است‌.»

کتیبه های تاریخی موجود در بنای آن اکثراً به خط آقای مهدی ملک الکتاب می باشند نام استادان کاشیکار اسدالله عابدین، اسدالله حسینی، احمد علی اصغر، علی اکبر محمد از تهران و مصطفی طباطبائی، فتح الله عبدالرحیم، حسین باقر و ابراهیم کاظم از اصفهان در کاشیکاری های اطراف صحن دیده می شود.

این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۶۳ با شماره ثبت ۱۶۶۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای رفتن به این مسجد تاریخی و زیبا در قلب تهران، می توانید از ایستگاه مترو ۱۵ خرداد استفاده کرده، خریدهای خود را در بازار قدیمی و تاریخی تهران انجام دهید و سپس برای نماز و دیدن مسحد، به سمت آن بروید.

درباره نویسنده
عکس‌های Elahe.karimi

الهه كريمي

عضو تیم انتشار محتوای بخش معماری وبسایت 808
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه