ایبوک ۹۴: روش‌های آنالیز غیرخطی دیوارهای بتن‌ آرمه خمشی در نواحی لرزه خیز

ایبوک ۹۴: روش‌های آنالیز غیرخطی دیوارهای بتن‌ آرمه خمشی در نواحی لرزه خیز

پژوهشی که در اینجا ارائه خواهد شد به دنبال آنالیز غیرخطی پیشرفته دیوارهای بتن‌آرمه با شرایط کنترل خمش است تا درک رفتار لرزه‌ای این اجزا را گسترش داده و ابزارهایی را برای حمایت از ارزیابی عملکرد در اختیار بگذارد. تحقیق قبلی نشان داد که المان‌ های تیر- ستونی نیرویی از نوع فایبر می ‌توانند شبیه‌سازی دقیقی از پاسخ سیکلی مانند ظرفیت تغییر مکان عرضی را برای دیوارهایی که پاسخ خمش کنترل از خود نشان می ‌دهند در اختیار بگذارند. شبیه سازی دقیق ظرفیت تغییر مکان عرضی و مودهای گسیختگی خمشی نیاز به تنظیم پاسخ مصالح بتنی در فشار و مشخص کردن کرنشی که در آن آرماتور به علت کمانش مقاومت خود را از دست می‌دهد، دارد. برای دیوارهایی با تقاضای بالای تنش برشی که ازنظر برشی بحرانی نبوده و بیشتر گسیختگی خمشی نشان می‌دهند تا برشی، برش مود گسیختگی خمشی تحت تأثیر قرار می گیرد. دیوارهای خمشی دارای برش بالا، گسیختگی برشی- فشاری که نسبت به گسیختگی خمشی فشار یا کشش کنترل، شکل‌پذیری کمتری دارد را از خود نشان می‌دهند. اندرکنش فشار- برش و مود گسیختگی فشاری- برشی نمی‌تواند توسط مدل المان تیر- ستون از نوع فایبر درگیر شوند. در اینجا، اندرکنش خمش- برش و گسیختگی فشاری- برشی با استفاده از آنالیز پیوسته بررسی شده‌اند. نتایج آنالیز پیوسته نشان دادند که تقاضاهای بالای تنش برشی، کمانش قطری در طول ارتفاع دیوار را به وجود می‌آورند که ناحیه‌ فشاری را نسبت به حالت آنالیز به صورتی که مقاطع صفحه به‌ صورت صفحه باقی بمانند، افزایش می‌دهد؛ افزایش طول ناحیه‌ فشاری با افزایش نسبت ابعاد مقطع عرضی شدت می‌یابد. این مکانیزم پاسخ، در دیوارهایی با تقاضای تنش برشی بالا که مستعد خردشدگی المان مرزی و جان تیر هستند به وجود می‌آید که باعث گسیختگی فشاری- برشی و ظرفیت تغییر مکان عرضی سازگار با آن می‌شود.

 

اگر دوست دارید به تیم خبری ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 3,000 تومان
3,000 تومان
پرداخت 3,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .