ایبوک ۲۰۱: بهسازی لرزه ای ساختمان ها با استفاده از حرکت گهواره ای

ایبوک ۲۰۱: بهسازی لرزه ای ساختمان ها با استفاده از حرکت گهواره ای

با توجّه به لرزه‌خیز بودن ایران، مقابله با این پدیده‌ی طبیعی به دلیل خسارت عمده‌ی مالی و جانیِ ناشی از آن، امری غیرقابل‌اجتناب است و مقابله با آن، با طراحی و مقاوم‌سازی سازه‌ها ضروری است. اغلب سازه‌هایی که با آیین‌نامه‌های مرسوم طراحی می‌شوند، پس از رخداد زلزله‌های شدید اگرچه ممکن است سطح عملکرد ایمنی جانی را تأمین کنند امّا شاهد تغییر مکان‌های نسبی ماندگاری خواهیم بود که بهره‌برداری از این سازه‌ها را غیرممکن کرده و همچنین بازسازی آن‌ها نیاز به‌صرف هزینه‌های اقتصادی و زمانی زیادی دارد.

امروزه نیاز به طراحی و اجرای سازه‌هایی با آسیب‌پذیری و خسارت کمتر و تعمیر آسان‌تر بعد از یک زلزله‌ی بزرگ، با توجه به تجارب به‌دست‌آمده از زلزله‌های گذشته در سرتاسر جهان، بسیار مهم و قابل‌بحث است. در طول یک زلزله‌ی بزرگ، سیستم‌های مقاوم جانبی لرزه‌ای سنتی، خسارات جدی را در سیستم سازه‌ای می‌توانند تحمیل کنند و جابجایی‌های نسبی باقی‌مانده در سازه، تعمیر سازه را بعد از زلزله بسیار سخت و غیراقتصادی می‌کند. لذا در سال‌های اخیر استفاده از این نوع سیستم سازه‌ای که به سیستم با خسارت کم معروف است، ترویج یافته است. این سیستم قاب باقابلیت حرکت گهواره‌ای شامل فیوزهای سازه‌ای قابل جایگزین و تاندون‌های پس کشیده عمودی، جهت بازگشت سازه به حالت اول خود می‌شود. فیوزها ایمنی کافی را در برابر زلزله برای سازه با سیستم به شکل خسارت کم فراهم می‌کنند.

در این ایبوک ابتدا به شناخت و تاریخچه مختصری در خصوص سیستم کنترل ارتعاشات در سازه‌ها و سیستم‌های کاهش خسارات لرزه‌ای در ساختمان‌ها مورد بحث قرار گرفته و در ادامه با استفاده از نظریه پیشنهادی می‌خواهیم از سیستم عملکرد حرکت گهواره‌ای در بهسازی عملکرد ساختمان استفاده نماییم.

 

مطالب مرتبط:

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 35,000 تومان
با 10 درصد تخفیف برای کاربران VIP: 35,000 تومان
پرداخت 35,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده

سیدمحمدصادق موسوی استرابادی

علاقه مند به تحلیل و طراحی سازه ها
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
67پاسخ
برنامع چکر (CHECHER)

با سلام- فونت های برنامع چکر (CHECHER) ناخوانا هستش میتونی فونتهاش رو برامون بفرستید؟

عکس کاربر
19پاسخ
بررسی لرزه ای یک تونل حفر شده با بارگذاری دوجهته
سلام برای یک تونل قصد دارم بارگذاری دوجهته (افقی) با زلزله واقعی انجام بدم برای اصلاح و اعمال شتابنگاشت ها در دو جهت چه مبنا و مرجعی استفاده کنم بهتره؟ باتشکر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .